به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۸ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۱۰ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب : ۴۷۳۲۵۵

کره‌شمالی ۲۶۰ بالون‌ زباله به کره‌جنوبی فرستاد

کره‌شمالی ۲۶۰ بالون‌ زباله به کره‌جنوبی فرستاد
گروه بین الملل: کره‌شمالی در اقدامی تلافی‌جویانه حداقل ۲۶۰ بالون حامل زباله را بر مناطقی از کره‌جنوبی فرو انداخت.
مقام‌های کره‌جنوبی به شهروندان این کشور گفته‌اند که در خانه بمانند و ارتش این کشور هم به مردم هشدار داده که از دست زدن به بالون‌های سفید و کیسه‌های پلاستیکی متصل به آنها به دلیل وجود «ضایعات کثیف و زباله» خودداری کنند.این بالون‌ها در هشت استان از ۹ استان کره جنوبی پیدا شده‌اند و اکنون مورد بررسی هستند.
کره‌شمالی و جنوبی هر دو از زمان جنگ کره در دهه ۱۹۵۰ از بالن در فعالیت‌های تبلیغاتی خود استفاده کرده‌اند.ارتش کره جنوبی پیشتر گفته بود که در حال بررسی است که آیا اعلامیه‌های تبلیغاتی کره‌شمالی در بالون‌ها وجود دارد یا خیر.
حادثه اخیر چند روز پس از آن رخ می‌دهد که کره شمالی اعلام کرد اقدام فعالان کره جنوبی را در «پخش مکرر اعلامیه‌ها و سایر زباله‌ها» در مناطق مرزی تلافی خواهد کرد.
کیم‌کانگ‌ایل، معاون وزیر دفاع کره‌شمالی با انتشار بیانیه‌ای در رسانه‌های خبری این کشور گفت: «انبوهی از کاغذ باطله و زباله به زودی در مناطق مرزی و داخلی کره‌جنوبی پراکنده خواهند شد و آنها مستقیماً میزان تلاش‌هایی را که برای از بین بردن این زباله‌ها مورد نیاز است، تجربه خواهند کرد.»
بعد  از آن ساکنان شمال سئول، پایتخت کره‌جنوبی و همچنین ساکنان مناطق مرزی، پیام‌هایی را از مقامات استانی دریافت کردند که از آنها خواسته شده بود «از فعالیت‌های خارج از خانه خودداری کنند.»همچنین از آنها خواسته شد در صورت مشاهده یک «شیء ناشناس» به نزدیکترین پایگاه نظامی یا ایستگاه پلیس گزارش دهند.
عکس‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، کیسه‌هایی را نشان می‌دهد که با نخ به بالون‌های شفاف سفید وصل شده‌اند و حاوی کاغذ توالت، خاک تیره، و باتری‌ و امثال آن هستند.در برخی از این عکس‌ها افسران پلیس و ارتش دیده می‌شوند.
خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی گزارش داد که «به نظر می‌رسد برخی از بالون‌های فرو افتاده بر این مناطق، با توجه به رنگ و بوی تیره آن مدفوع باشد.»
ارتش کره‌جنوبی این اقدام را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی» خواند و آن را محکوم کرد.
ارتش گفت: «این اقدام به طور جدی ایمنی مردم ما را تهدید می کند. کره‌شمالی به طور کامل مسئول اتفاقات ناشی از بالون‌ها است و ما قویا به کره‌شمالی هشدار می‌دهیم که فوراً این اقدام غیرانسانی و نادرست را متوقف کند.»پیش از این فعالان در کره‌جنوبی علاوه بر تبلیغات ضد پیونگ یانگ، بالون‌هایی را به کره‌شمالی فرستاده بودند که از جمله حامل پول نقد، محتوای رسانه‌ای ممنوعه، و حتی کیک چوکو پیز بود، میان‌وعده‌ای که در کره‌جنوبی ممنوع است.
در اوایل ماه جاری، یک گروه فعال مستقر در کره‌جنوبی گفت که ۲۰ بالون حاوی اعلامیه‌های ضد پیونگ‌یانگ و یو‌اس‌بی‌های حاوی موسیقی پاپ و نماهنگ کره‌ای را به آن سوی مرز ارسال کرده است.پارلمان کره‌جنوبی در دسامبر ۲۰۲۰ قانونی را تصویب کرد که فرستادن اعلامیه‌های ضد پیونگ یانگ را جرم‌انگاری می‌کند، اما منتقدان نگرانی‌هایی را در رابطه با آزادی بیان و حقوق بشر مطرح کرده‌اند.
کره‌شمالی هم بالون‌هایی را به سمت جنوب روانه کرده است. یکی از این بالون‌ها که در سال ۲۰۱۶ به کره‌جنوبی فرستاده شد، حامل دستمال توالت، ته سیگار و زباله بود. پلیس سئول آنها را «مواد بیوشیمیایی خطرناک» توصیف کرد.
 
برچسب ها: کره‌ شمالی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها