به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۰ - ۰۰:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۰۷ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب : ۴۷۸۲۴۳

طرح مشاوران ترامپ برای صلح در اوكراین

طرح مشاوران ترامپ برای صلح در اوكراین
گروه بین الملل: دو تن از مشاوران برجسته دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق آمریکا، طرحی را برای پایان جنگ اوکراین ارائه کرده‌اند تا در صورت پیروزی او در انتخابات آتی آمریکا به اجرا گذشته شود. این طرح ارائه کمک‌های واشینگتن به اوکراین را به موافقت این کشور با آغاز مذاکرات صلح با روسیه منوط خواهد کرد.
خبرگزاری رویترز  در گزارشی اختصاصی نوشت در چارچوب این طرح، ایالات متحده به روسیه نیز هشدار خواهد داد در صورت مخالفت این کشور با مذاکرات صلح، واشینگتن تسلیحات بیشتری را در اختیار کی‌یف می‌گذارد.این طرح از سوی کیت کِلاگ و فرد فِلیتز تهیه شده است.این دو در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ از روسای شورای عالی امنیت ملی آمریکا بودند.
روسیه عملیات نظامی خود علیه اوکراین را روز پنجم اسفند ۱۴۰۰ کلید زد و از آن زمان تاکنون، درگیری‌های مرگ‌بار میان دو کشور ادامه داشته است.
پیش‌تر و در روز ۱۳ خرداد، ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، نسبت به تصمیم احتمالی ترامپ برای تحمیل «یک طرح صلح بد» به کی‌یف در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آتی ایالات متحده ابراز نگرانی کرد.زلنسکی افزود چنین اقدامی از سوی ترامپ او را تبدیل به یک «رییس‌جمهوری بازنده» خواهد کرد و همچنین به معنای پایان نقش‌آفرینی آمریکا در قامت «یک بازیگر بین‌المللی» خواهد بود.رویترز در ادامه گزارش خود نوشت در طرح مشاوران ترامپ، آتش‌بس میان کی‌یف و مسکو بر اساس «خطوط غالب میدان نبرد» برقرار خواهد شد.
به گفته فلیتز، این طرح به ترامپ ارائه شده و او در این خصوص نظر مثبتی داشته است.
فلیتز در عین حال افزود: «من ادعا نمی‌کنم که ترامپ با "تک تک کلمات" این طرح موافق بود.»راهبرد کلاگ و فلیتز تاکنون جزیی‌ترین طرح ارائه شده از سوی مشاوران ترامپ برای پایان دادن به جنگ اوکراین بوده است.به گفته رویترز، این طرح که به معنای تغییر قابل توجه موضع واشینگتن در قبال مناقشه اوکراین است، با مخالفت متحدان اروپایی آمریکا و حتی برخی اعضای حزب جمهوری‌خواه مواجه خواهد شد.
جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده و همتای اوکراینی او روز ۲۴ خرداد یک توافق‌نامه امنیتی ۱۰ ساله را میان دو کشور به امضا رساندند.
استیون چونگ، سخنگوی ترامپ در واکنش به طرح کلاگ و فلیتز گفت تنها اظهارات شخص ترامپ یا اعضای مجاز کارزار انتخاباتی او باید به عنوان موضع رسمی رییس‌جمهوری پیشین ایالات متحده تلقی شود.انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده قرار است روز ۱۵ آبان سال جاری برگزار شود.
ترامپ سال گذشته میلادی گفته بود قادر است تنها در «۲۴ ساعت» به مناقشه اوکراین پایان دهد.
کرملین در واکنش به طرح احتمالی ترامپ برای خاتمه دادن به جنگ اعلام کرد هر پیشنهادی از سوی ترامپ باید منعکس‌کننده «واقعیت روی زمین» باشد و هم‌زمان افزود ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه مشکلی با انجام مذاکرات آتش‌بس ندارد.
پوتین روز ۲۵ خرداد گفت در صورت خروج ارتش اوکراین از خرسون، لوهانسک، دونتسک، دونباس و زاپروژیا و نیز تعهد کی‌یف مبنی بر محلق نشدن به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، مسکو آماده مذاکره درباره پایان جنگ خواهد بود.اوکراین و آمریکا پیش‌شرط‌های پوتین را رد کردند.

 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها