به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۳ - ۱۴:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۱۱ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب : ۴۷۹۰۰۲

راست افراطی فرانسه  بیشترین آراء را کسب کرد

راست افراطی فرانسه  بیشترین آراء را کسب کرد
گروه بین الملل: حزب راست افراطی فرانسه با فاصله قابل توجه برنده دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه شد که به معنی تایید احاطه آنها بر فضای سیاسی این کشور و نزدیک شدن این حزب به در دست گرفتن قدرت در فرانسه است.
با مشخص شدن کسب بیش از ۳۳ درصد آراء از سوی حزب راست افراطی «اجتماع ملی»، مارین لوپن رهبر این حزب در جمع هواردارانش که هورا می‌کشیدند گفت: «بلوک حامیان مکرون حذف و محو شد.»
ژردن باردلا، رهبر ۲۸ ساله حزب اجتماع ملی،  در حالی که بسیار شاد به نظر می‌رسید گفت: «اگر فرانسه به من رای دهد، من در پی آنم که نخست‌وزیر همه مردم فرانسه شوم.»
سه بلوک سیاسی بزرگ در این انتخابات رقابت کرده‌اند: اجتماع ملی راست افراطی، ائتلاف میانه‌روی امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، و ائتلاف جبهه مردمی جدید متشکل از نیروهای چپ میانه و سبز و چپ.حزب «اجتماع ملی»، به رهبری مارین لوپن و ژردن باردلا، سه هفته پیش هم در انتخابات پارلمانی اروپا پیروز شدند.
مارین لوپن بعد از اعلام نتایج اولیه انتخابات  فرانسه در سخنانی در جمع هوادارانش در حوزه شمالی خود در هنین-بومونت گفت: «دموکراسی حرف خودش را زده است و فرانسوی‌ها حزب اجتماع ملی و متحدانش را در راس قرار داده‌اند و عملا اردوگاه مکرون را از بین برده‌اند.»
او افزود که مردم به وضوح می‌خواهند «بعد از هفت سال حکومت تحقیرآمیز و مخرب، ورق را برگردانند». مارین لوپن از مردم فرانسه خواست یکشنبه آینده در دور دوم دوباره به این حزب رأی دهند:«ما به اکثریت مطلق نیاز داریم تا ژردن باردلا بتواند ظرف یک هفته به نخست‌وزیری منصوب شود.»
شمارش آرای دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه آغاز شد. مشارکت حدود ۶۰درصد بوده و خبرها حاکی از پیشتازی راست‌گرایان با حدود ۳۴درصد است. اما پیروز انتخابات یک هفته دیگر پس از برگزاری دور دوم مشخص خواهد شد.
دور اول انتخابات پارلمانی زودهنگام در فرانسه در روز یکشنبه با حضور شگفت‌آور رای‌دهندگان  به پایان رسید.
 در این انتخابات، بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه، پوپولیست‌های راست‌گرا به وضوح با حدود ۳۴درصد آرا پیشتاز هستند. 
میزان مشارکت در این انتخابات تقریبا ۲۰درصد بیشتر از انتخابات پارلمانی دو سال پیش است. مشارکت در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۴۷درصد بود.
حدود ۴۹.۳ میلیون شهروند فرانسوی واجد شرایط رای می‌توانند در این مورد رأی دهند که آیا اردوگاه میانه‌روی امانوئل ماکرون، رئیس دولت همچنان اکثریت را در مجلس ملی در اختیار داشته و دولت را تشکیل دهد. در غیر این صورت تغییر قدرت در پاریس رخ خواهد داد و گابریل آتال، نخست‌وزیر باید میدان را ترک کند.
مکرون پس از شکست آشکار لیبرال‌ها در انتخابات پارلمان اروپا و پیروزی قاطع حزب راستگرای "اجتماع ملی" (RN) مجلس ملی را منحل کرد و از برگزاری انتخابات جدید برای  پارلمان فرانسه در دو دور خبر داد.
دور دوم و سرنوشت‌ساز انتخابات در روز ۷ ژوئیه (۱۷ تیرماه) برگزار می‌شود. این رای‌گیری مربوط به ریاست جمهوری ماکرون نیست. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ناسیونالیست‌های راست‌گرا پیشتازند. با این حال، بعید به نظر می‌رسد که مکرون موفق شود.حزب "اجتماع ملی" به رهبری مارین لوپن در حال حاضر شانس کسب اکثریت در پارلمان و پست نخست‌وزیری را دارد. ائتلاف جدید جناح چپ متشکل از سبزها، سوسیالیست‌ها، کمونیست‌ها و حزب چپ نیز به دنبال تغییر دولت است.
نتایج انتخابات دور دوم در ۷ ژوئیه امری حیاتی است زیرا ترکیب پارلمان را تعیین می‌کند. شمار بسیار کمی از ۵۷۷ کرسی پارلمان به دور اول اختصاص دارد.
در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه، دور دوم انتخابات از اهمیت بسیار برخوردار است. در حالی که دو سال پیش در دور اول انتخابات پارلمانی تنها پنج کرسی به دست آمد، طبق اعلام موسسه نظرسنجی ایپسوس، این بار می‌تواند در دور اول ۸۰ تا ۹۰ نماینده به طور مستقیم وارد پارلمان شوند. دلیل این امر می‌تواند مشارکت بیشتر رای‌دهندگان و تمرکز بیشتر بر سه اتحاد سیاسی باشد.
حتی اگر اظهارنظر در مورد دور دوم دشوار باشد، پیش‌بینی‌ها فرض می‌کنند که ناسیونالیست‌های راست‌گرا می‌توانند قوی‌ترین نیرو در مجلس ملی شوند. اما مشخص نیست که بتوانند اکثریت مطلق را در پارلمان به دست آورند، زیرا که ائتلاف‌های محلی اغلب میان برگزاری دو دور انتخابات شکل می‌گیرد که بر نتیجه کل تأثیر می‌گذارد. در حالی که آرای چپ می‌تواند ثابت بماند، اردوگاه میانه‌روی مکرون احتمالاً کرسی‌های بیشتری از دست خواهد داد.
پیروزی راست‌ها در فرانسه  عواقب جدی خواهد داشت. مجلس ملی یکی از دو بخش پارلمانی فرانسه است که در قانون‌گذاری دخالت دارد و می‌تواند با رای عدم اعتماد دولت را سرنگون کند. اگر بلوکی غیر از اردوگاه میانه‌روی مکرون اکثریت مطلق را به دست آورد، او عملاً مجبور می‌شود یک نخست‌وزیر را از میان صفوف آن‌ها منصوب کند. آن وقت به اصطلاح یک وضعیت هم‌زیستی به وجود خواهد آمد و بدین گونه قدرت مکرون به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت و جایگاه نخست‌وزیر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
ملی گرایان راست صراحتاً به دنبال پیروزی در انتخابات و به عهده گرفتن مسئولیت دولت هستند. جوردن باردلا، رهبر حزب "اجتماع ملی" قرار است نخست وزیر شود. در چنین سناریویی، مکرون در اجرای سیاست‌های بین‌المللی خود با مشکل مواجه خواهد شد. مقامات بروکسل و برلین با دقت و هیجان نتایج این انتخابات را دنبال می‌کنند.

 
برچسب ها: فرانسه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها