به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۴ - ۱۴:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۳۱ ساعت ۲۰:۳۵
کد مطلب : ۴۷۷۱۵۳

فرانسه به ارمنستان سلاح‌های پیشرفته می‌فروشد

فرانسه به ارمنستان سلاح‌های پیشرفته می‌فروشد
گروه بین الملل: امضای قرارداد فروش تسلیحات میان ارمنستان و فرانسه با واکنش منفی جمهوری آذربایجان مواجه شده است.
جمهوری آذربایجان هشدار داده است که ارسال تسلیحات بیشتر از فرانسه به ارمنستان ممکن است مسبب جنگ تازه‌ای بین دو کشور شود.ارمنستان در مقابل، جمهوری آذربایجان را به تلاش برای برهم زدن فرایند صلح متهم کرده است.وزارت دفاع ارمنستان گفته است این کشور در حال خرید سلاح است تا بتواند از خود دفاع کند.ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم فرانسه را به «برانگیختن درگیری مسلحانه» در قفقاز جنوبی متهم کرده است.رسانه‌های ارمنستان به نقل از وزیر دفاع فرانسه نوشتند این کشور فقط سلاح‌های دفاعی در اختیار ارمنستان قرار می‌دهد.وزیر دفاع فرانسه گفته است کشورش هویتزر خودران سزار به ارمنستان می‌فروشد. جزئیات این قرارداد مشخص نیست.هویتزر خودران سزار، با برد شلیک بیش از ۴۰ کیلومتر یکی از پیشرفته ترین سامانه‌های توپخانه‌ای در جهان است.
جمهوری آذربایجان به شدت از قصد فرانسه برای فروش تسلیحات به ارمنستان انتقاد کرده است.وزارت دفاع جمهوری آذربایجان گفته است: «رژیم مکرون ... مانعی بر سر راه عادی‌سازی روابط بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان است.»وزارت امور خارجه این کشور هم مدعی شده هدف ارمنستان از خرید سلاح، «آغاز جنگ در آینده» است.
در بیانیه تند وزارت دفاع جمهوری آذربایجان آمده است «دیکتاتوری مکرون مسئولیت کامل وخامت وضعیت را در قفقاز جنوبی و بروز زمینه‌ تازه‌ای برای جنگ بر عهده خواهند داشت.»
حکمت حاجی‌اف، دستیار سیاست خارجی رئیس‌جمهوری آذربایجان گفت که فرانسه با مسلح کردن ایروان «ضربه‌ای» به فرایند عادی‌سازی روابط دو کشور زده است.
خبرگزاری آذری‌پرس گفته است که با فروش سلاح‌های بیشتر به ایروان برای تشویق «روانشیسم» و زدن جرقه «تنش تازه»، فرانسه به دنبال «مانع‌تراشی بر سر راه صلحی است که دیرزمانی انتظار آن می‌رود» تا بین باکو و ایروان شکل بگیرد.این خبرگزاری نوشته است: «ارمنستان با خرید سزارها، در واقع دارد خود را برای تلافی و جنگ آماده می‌کند و فرانسه علناً ایروان را با فروش این سلاح‌ها برای جنگ آماده می‌کند.»
این خبرگزاری از ارمنستان مصرانه خواسته است که دریافت سلاح‌ها را متوقف کند و شرایط جمهوری آذربایجان را برای یک معاهده صلح و روند تحدید حدود مرزها بپذیرد.
وب‌سایت خبری کالیبر، نزدیک به دولت جمهوری آذربایجان گفته است که فرانسه «هیچ صلحی را نمی‌خواهد بلکه جویای جنگی تازه» بین دو کشور است.
در عین حال، فرهاد ممدوف مفسر حامی دولت به دنبال درخواست گروهی از سیاست‌مداران فرانسه از پاریس برای ارسال نیروهای حافظ صلح به ارمنستان برای حمایت در برابر حمله، به ایروان هشدار داده است.ممدوف گفته است که وجود یک پایگاه فرانسوی در ارمنستان عادی‌سازی روابط با جمهوری آذربایجان و ترکیه را دشوار می‌کند و ممکن است جرقه «اقدام هماهنگ» کشورهای منطقه را بزند.
وزارت خارجه ارمنستان گفته است که از واکنش باکو به «همکاری تسلیحاتی» ارمنستان با فرانسه متحیر شده است.این وزارت‌خانه می‌گوید: «این حق حکمرانی هر کشوری است که ارتشی آماده‌ نبرد و مجهز به سلاح‌های مدرن داشته باشد.»این وزارت‌خانه می‌گوید: «روش جمهوری آذربایجان در پیش‌بینی تنش‌های منطقه‌ای در هر فرصتی بیدارباشی است و تأییدی است بر این باور صاحب‌نظران بعضی از اندیشکده‌ها که این کشور هر کاری بتواند برای اختلال فرایند معاهده‌ صلحی نهایی با ارمنستان را با هدف راه انداختن تجاوزی تازه پس از نشست اقلیمی نوامبر ۲۰۲۴ در باکو انجام خواهد داد.»
این وزارت‌خانه همچنین افزوده است که ارمنستان هیچ ادعای ارضی نسبت به جمهوری آذربایجان ندارد و این کار را با بازگرداندن چهار روستای مرزی به باکو ثابت کرده است. این وزارت‌خانه مصرانه از جمهوری آذربایجان خواسته است که «اشغال اراضی حیاتی بیش از ۳۰ روستای ارمنستان را متوقف کند».
 
برچسب ها: فرانسه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها