به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۵ - ۱۸:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۱۳ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۴۷۹۲۹۰

گسترش  ایستگاه‌های شنود  چین در کوبا 

گسترش  ایستگاه‌های شنود  چین در کوبا 
گروه بین الملل: روزنامه وال استریت ژورنال، در گزارشی اختصاصی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای از کوبا، نوشت که این تصاویر نشان‌دهنده افزایش ایستگاه‌های شنود الکترونیکی در این کشور است و گمان می‌رود این ایستگاه‌ها به چین تعلق دارند.
در این گزارش، از جمله به ساخت‌وسازهای جدید در سایتی که قبلا گزارش نشده بود، اشاره و گفته شده که این سایت در حدود ۱۳۰ کیلومتری پایگاه دریایی آمریکا در خلیج گوانتانامو احداث شده است.به نوشته این روزنامه، مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، یک اندیشکده مستقر در واشینگتن، در پی انتشار گزارش سال گذشته وال استریت ژورنال مبنی بر مذاکره چین و کوبا درباره روابط دفاعی و اطلاعاتی نزدیک‌تر، از جمله ایجاد یک مرکز آموزشی نظامی جدید در جزیره و یک مرکز استراق سمع، پژوهشی را در این زمینه انجام داده است.
سال گذشته وال استریت ژورنال گزارش داد که به گفته مقامات آمریکایی که نامشان را اعلام نکرد، کوبا و چین قبلا به‌طور مشترک ایستگاه‌های استراق سمع در جزیره را اداره می‌کردند و نمی‌توان تعیین کرد که کدام یک از آنها در سایت‌های تحت پوشش گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گنجانده شده است.مقامات و تحلیلگران سابق می گویند دلیل نگرانی از این ایستگاه‌ها این است که چین از نزدیکی جغرافیایی کوبا به جنوب شرقی ایالات متحده برای به دست آوردن ارتباطات الکترونیکی حساس از پایگاه‌های نظامی آمریکا، تأسیسات پرتاب فضایی و کشتی‌های نظامی و تجاری استفاده می‌کند.للاند لازاروس، کارشناس روابط چین و آمریکای لاتین در دانشگاه بین المللی فلوریدا، به روزنامه وال استریت ژورنال گفت: «تاسیسات چینی در این جزیره همچنین می‌تواند استفاده چین از شبکه‌های مخابراتی برای جاسوسی از شهروندان آمریکایی را تقویت کند.»
نویسندگان گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، پس از تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای که در طول سال‌ها گرفته شده، دریافتند که کوبا در سال‌های اخیر به‌طور قابل‌توجهی امکانات جاسوسی الکترونیکی خود را ارتقا و گسترش داده است. آنها چهار سایت را در مناطق واخی، ال سالائو، بخوکال و کالابازار شناسایی کردند.
در حالی که برخی از سایت‌هایی که مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی آنها را بررسی کرده، مانند سایت بخوکال، قبلا به‌عنوان پست‌های شنود شناسایی شده‌ بودند، تصاویر ماهواره‌ای جزییات جدیدی در مورد رشد این سایت در طول سال‌ها و پیوندهای احتمالی آن با چین ارائه می‌دهد.این گزارش در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده درباره رقابت قدرت‌های بزرگ در دریای کارائیب و نقاط دیگر در آمریکای لاتین منتشر می‌شود، جایی که واشینگتن برای دهه‌ها تلاش کرده است تا از دستیابی رقبایش به امتیازات نظامی و اقتصادی در آنجا جلوگیری کند.
چین در حال ساخت یک بندر بزرگ در سواحل پرو در اقیانوس آرام است. در همین حال، روسیه اخیراً یک زیردریایی هسته‌ای با قابلیت شلیک موشک‌های کروز کالیبر و یک ناوچه را به بندر هاوانا در کوبا فرستاد.جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در ارزیابی سالانه تهدیدات خود که در فوریه منتشر شد، برای اولین بار به‌طور علنی، اما بدون ارائه جزییات، اعلام کرد که چین در حال ساخت تأسیسات نظامی در کوبا است.مقامات چینی تاکید می کنند که ایالات متحده شبکه جهانی گسترده‌ای از پایگاه‌های نظامی و پست‌های شنود در سراسر جهان دارد.
لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشینگتن، در بیانیه‌ای نوشت: «ایالات متحده بدون شک قدرت پیشرو از نظر شنود است و حتی به متحدانش هم رحم نمی‌کند.»
طرف آمریکایی بارها درباره ایجاد پایگاه‌های جاسوسی یا انجام فعالیت‌های جاسوسی توسط چین در کوبا تبلیغات کرده است.
در طول جنگ سرد، اتحاد جماهیر شوروی بزرگ‌ترین سایت جاسوسی الکترونیکی خود در خارج از کشور، معروف به اطلاعات سیگنال، را در لوردز درست در حومه هاوانا، اداره می‌کرد. این سایت که بنا به گزارش‌ها میزبان صدها افسر اطلاعاتی اتحاد جماهیر شوروی، کوبا و دیگر کشورهای بلوک شرق بود، پس از سال ۲۰۰۱ تعطیل شد و وضعیت فعلی آن مشخص نیست.
چین در سال‌های اخیر نقش پررنگ‌تری در کوبا ایفا کرده است و طبق بیانیه کاخ سفید در سال گذشته، امکانات جمع‌آوری اطلاعات خود را در این کشور را ارتقا داده است.

 
برچسب ها: چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها