به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۷ - ۱۰:۲۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۱۴ ساعت ۱۸:۰۲
کد مطلب : ۴۷۹۴۳۳

حمایت آنکارا از ملی‌پوش جنجالی ترک

حمایت آنکارا از ملی‌پوش جنجالی ترک
گروه ورزشی: شادی گل مدافع تیم ملی ترکیه، جدا از جنجال و حواشی ورزشی و رسانه‌ای، به تنش سیاسی و دیپلماتیک هم دامن زده است.
مریح دمیرال پس از آنکه سه‌شنبه گذشته در دقیقه ۵۹ مسابقه تیم ملی کشورش مقابل اتریش برای دومین بار دروازه اتریش را گشود و ترک‌ها را راهی مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌های یورو کرد، با نماد سلام «گرگ‌های خاکستری» که آنرا یک سازمان «ملی‌گرای افراطیِ پان‌ترک با ایده‌های نئوفاشیستی» می‌دانند، به ابراز شادمانی پرداخت.
این حرکت نمادین اکه ابتدا از چشم داور دور ماند اما پس از مسابقه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت با واکنش تند وزیر کشور آلمان، میزبان مسابقات و چند مقام دولتی دیگر این کشور همراه شد.
در پی این واکنش‌ها، آنکارا در اعتراض به مواضع برلین و بویژه آنچه وزیر کشور آلمان در این خصوص گفته بود، یورگن شولتس، سفیر این کشور در ترکیه را احضار کرد.
این اقدام در اعتراض به اظهارات وزیر کشور آلمان که به ادعای آناتولی «با هدف تحت فشار قرار دادن اتحادیه فوتبال اروپا، یوفا» ایراد شده و همچنین در حمایت از مریح دمیرال، مدافع تیم ملی ترکیه انجام شده است.
یوفا روز چهارشنبه در نخستین واکنش به شادی گل جنجالی مدافع ترک مقابل اتریش اعلام کرده است که تحقیقاتی را در خصوص حرکت مدافع تیم ملی ترکیه که با شائبه ترویج ایده‌های افراط‌‌گرایانه همراه است، آغاز کرده است.
نانسی فزر، وزیر کشور آلمان پیش‌تر ضمن محکوم کردن حرکت نمادین بازیکن تیم ملی ترکیه، تاکید کرده بود که «نماد افراط‌گرایان راست‌ ترکیه جایی در استادیوم‌های ما ندارد.»
وی استفاده از مسابقات فوتبال یورو به عنوان بستری برای ترویج نژادپرستی را غیرقابل قبول خوانده و از اتحادیه فوتبال اروپا خواسته بود به سرعت این موضوع را مورد بررسی قرار داده و مجازات‌هایی را برای فرد خاطی در نظر بگیرد.
وزیر کشاورزی آلمان نیز در واکنش به شادی گل مریح دمیرال، نماد سلام گرگ را «مخفف ترور و فاشیسم» قلمداد کرد.
وزارت خارجه ترکیه در پاسخ به این اظهارات، ضمن احضار سفیر آلمان، در بیانیه‌ای مدعی شد که واکنش‌های مقامات آلمانی علیه شادی گل مریح دمیرآل، با «اهداف سیاسی» صورت گرفته است.
در بیانیه وزارت خارجه ترکیه تاکید شده است که نماد گرگ‌های خاکستری در آلمان ممنوع نیست و واکنش مقامات آلمانی به شادی گل دمیرال، «مصداق بیگانه‌هراسی» به شمار می‌رود.وزارت خارجه ترکیه در این بیانیه همچنین اعلام کرده است که «واکنش‌های سیاسی صورت گرفته به این شادی گل که با استفاده از نمادهای تاریخی و فرهنگی و بدون هدف قرار دادن یک گروه دیگر صورت گرفته را محکوم می‌کنیم.»
گرگ‌های خاکستری ابتدا به عنوان شاخه جوانان حزب حرکت ملی ترکیه که یک تشکل راست افراطی است، تأسیس شد.
این گروه پس از تأسیس در دهه ۱۹۶۰، متهم به مشارکت در خشونت‌های سیاسی شد که عمدتاً علیه گروه‌های چپ‌گرا و اقلیت‌هایی مانند کردها و ارامنه صورت می‌گرفت.
همین امر باعث شد تا گرگ‌های خاکستری به عنوان یک سازمان شبه‌نظامی نژادپرست و نئوفاشیست شناخته و فعالیت آن در برخی کشورها همچون فرانسه ممنوع اعلام شود.
برخی کشورها همچون اتریش استفاده از سلام سه انگشتی که نماد سر گرگ است و به طور گسترده توسط افراطیون ملی‌گرا در ترکیه استفاده می‌شود را ممنوع کرده‌اند.
با این حال سازمان گرگ‌های خاکستری در آلمان، جایی که گفته می‌شود نزدیک به ۱۱ هزار عضو دارد در فهرست ممنوعه این کشور قرار ندارد. فعالیت‌های این گروه تحت عنوان جنبش آرمان‌خواه تحت نظارت دقیق اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی قرار دارد.
برچسب ها: ترکیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها