به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۴ - ۱۵:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۱۲ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب : ۴۷۹۱۸۶

شورش علیه اتباع سوری در ترکیه

شورش علیه اتباع سوری در ترکیه
گروه بین الملل: اتهام سوء استفاده جنسی از یک کودک توسط مرد سوری‌تبار در شهر قیصریه ترکیه، به شورش های شبانه در این شهر دامن زده است.
 در حالی که مقامات ترک شهروندان را به آرامش فراخوانده‌اند اما این اعتراض‌ها بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی داشته و ناآرامی‌های شبانه را در قیصریه رقم زده است.
بر اساس این گزارش، معترضان اغلب تحت تاثیر التهاب‌ها و فضای احساسی حاکم در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی به خیابان آمده و به کسب و کارها و خودروهای اتباع سوری حمله می‌کنند.
به گزارش آناتولی، خبرگزاری دولتی ترکیه، یک مرد سوری در همین ارتباط به اتهام آزار جنسی دختر عموی هفت ساله خود که او نیز سوری است، دستگیر و بازداشت شده است.
بر اساس آنچه کاربران رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، فرد متهم از توالت عمومی یک بازار محلی برای آزار جنسی دختر عموی خود استفاده کرده است.گزارش‌های مربوط به این اتهام سوء استفاده جنسی به سرعت در رسانه‌های اجتماعی بازتاب پیدا کرد و به بروز ناآرامی‌ها و خشونت‌هایی علیه کسب و کار اتباع سوری و نیز خودروهای آنها در شهر دامن زد.
علی یرلیکایا، وزیر کشور ترکیه می‌گوید: تحقیقات در خصوص این ماجرا بلافاصله پس از اطلاع از آن آغاز شد. با این حال، برخی شهروندان در واکنش به این موضوع به طور غیرقانونی و با رفتاری که با ارزش‌های انسانی ما مطابقت ندارد اقدام کردند و به خانه ها، محل کار و وسایل نقلیه اتباع سوری آسیب رساندند.»به گفته وزیر کشور ترکیه، ناآرامی‌ها در قیصریه تا اوایل بامداد سه‌شنبه ادامه داشت و در این میان ده‌ها نفر دستگیر و بازداشت شدند.از سوی دیگر، فرماندار محلی قیصریه از ساکنان خواست تا ضمن خویشتن‌داری، «آرامش، اعتدال و عقل سلیم» را در نحوه واکنش به این ماجرا در پیش گیرند.رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، احزاب مخالف را که برخی از آنها مواضع سختی در خصوص اخراج ۳.۶ میلیون پناه‌جوی سوری از این کشور اتخاذ کرده‌اند، به تحریک «سیاست نفرت» متهم کرد.
 اردوغان خود متعهد شده است که شرایط را برای بازگشت داوطلبانه شمار زیادی از پناه‌جویان سوری به کشورشان فراهم کند.وی  در سخنانی تاکید کرد: «بیگانه هراسی و نفرت نسبت به پناه‌جویان در کشور ما نباید شعله ور شود، زیرا این کار هیچ نتیجه مثبتی به همراه ندارد.»شورش‌ها در قیصریه واکنش‌هایی را در داخل خاک سوریه به ویژه در مناطقی که نیروهای ترک در آن حضور دارند نیز به همراه داشته است.
ویدئویی از شهر اتارب واقع در ۲۵ کیلومتری شرق حلب که در حال حاضر تحت کنترل نیروهای ترکیه است، اعتراض ساکنان را نسبت به حصور ارتش ترکیه در این شهر و نیز اقدامات برخی از شهروندان در حمله به خودروهای زرهی نیروهای ترک به تصویر کشیده است.ویدئویی دیگر، وضعیت آشفته‌ پس از آغاز اعتراض‌ها را در اتارب نشان می‌دهد که در آن ضمن شنیده شدن صدای شلیک گلوله، بلند شدن ستونی از دود به هوا دیده می‌شود.
یک ساکن محلی گفت که نیروهای نظامی ارتش ترکیه از نارنجک دودزا و شلیک هوایی برای متفرق کردن جمعیت استفاده کرده‌اند.
این اعتراض‌ها در دیگر شهرهای شمال غرب سوریه نیز گزارش شده است؛ سی‌ان‌ان با استنناد به منابع محلی در گزارشی آورده است که معترضان در شهر غزاویه نیز به خیابان آمده و پرچم ترکیه را از یک پایگاه نظامی پایین کشیدند.
گفتنی است که این ناآرامی‌ها و اقدامات تحریک‌آمیز همزمان با تلاش دولت ترکیه برای عادی‌سازی روابط با سوریه صورت می‌گیرد.
 
برچسب ها: ترکیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها