به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۶ - ۱۸:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۰۲ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب : ۴۸۲۷۰۶

ترکیه در قبرس  پایگاه دریایی می‌سازد

ترکیه در قبرس  پایگاه دریایی می‌سازد
گروه بین الملل: در پنجاهمین سالگرد تهاجم ترکیه به قبرس در سال ۱۹۷۴که باعث آواره شدن ۴۰ درصد از جمعیت و تقسیم این جزیره به دو قسمت شد، راه برای اتحاد مجدد میان دو کشور هنوز بسیار دور است.
در جریان پنجاهمین سالگرد یادبود تهاجم ترکیه به قبرس، از یک سو، نیکوس کریستودولیدس، رئیس‌جمهور قبرس، قول داد که «هر کار ممکن برای آزادسازی و اتحاد مجدد» این جزیره را انجام دهد. از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان چشم انداز مذاکرات جدید تحت حمایت سازمان ملل را با هدف اتحاد مجدد رد کرد.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که  در بخش شمالی این جزیره که تحت اشغال ترکیه است، برای شرکت در رژه نظامی حضور داشت، اعلام کرد که «سمت ترک‌نشین قبرس باید با سمت یونانی قبرس در موقعیتی برابر قرار گیرد» و اتخاذ این موضع را با هدف «صلح پایدار» ارائه داد.
اردوغان همچنین با متهم کردن یونان به تمایل به ایجاد یک پایگاه دریایی در این جزیره اعلام کرد که «در صورت لزوم، می‌توانیم یک پایگاه دریایی در شمال این جزیره بسازیم، چرا که ما دریا هم داریم.»وی در همین باره افزود: «ما در حال ساختن ساختمان ریاست جمهوری و ساختمان پارلمان در قبرس شمالی هستیم. در حالی که آنها یک پایگاه نظامی می‌سازند، ما یک پایگاه سیاسی می سازیم.»
وی همچنین حضور حزب «جمهوری خلق ترکیه» به عنوان نخستین حزب اپوزیسیون در پارلمان ترکیه به نمایندگی ازگور اوزل را  «ارزشمند» خواند و گفت: «تصویر وحدتی که ما به عنوان دولت و اپوزیسیون داده ایم، ارزشمند است. این نشان داد که آرمان قبرس نه فقط مال ما بلکه مربوط به ۸۵ میلیون نفر (کل جمعیت ترکیه) است.»

 
برچسب ها: ترکیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها