به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۲ - ۱۰:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۳۰ ساعت ۰۸:۱۴
کد مطلب : ۴۸۷۳۰۶

۲۰۲۳ مرگبارترین سال برای امدادگران جهان

۲۰۲۳ مرگبارترین سال برای امدادگران جهان
گروه بین الملل: شمار امدادگرانی که در سال ۲۰۲۳ جان خود را از دست داده‌اند، به رقمی بی‌سابقه رسید. انتظار می‌رود که در سال جاری میلادی نیز این رقم با توجه به جنگ در غزه بالا باشد.
سازمان ملل متحد  اعلام کرد در سال ۲۰۲۳ میلادی بالاترین رقم امدادگران این نهاد را که در جریان فعالیت‌های خود کشته شده‌اند، ثبت کرده است.
دفتر سازمان ملل گفت، در سال گذشته میلادی مجموعا ۲۸۰ امدادگر زن و مرد در ۳۳ کشور مختلف در چارچوب فعالیت‌های بشردوستانه جان خود را از دست داده‌اند.این در حالی‌است که یک سال پیش از آن (سال ۲۰۲۲) مجموعا ۱۱۸ امدادگر این سازمان کشته شده بودند.
این نهاد بین‌المللی، جنگ در غزه میان اسرائیل و حماس و به ویژه حملات هوایی به این باریکه را از علل اصلی این روند صعودی دانسته است. از این رو انتظار می‌رود که شمار امدادگران کشته‌شده در سال جاری میلادی افزایش یابد.از حمله  حماس به اسرائیل (۷ اکتبر ۲۰۲۳) و آغاز جنگ در غزه تا کنون حدود ۳۰۰ کارمند سازمان‌های امدادرسانی به ویژه در اثر حملات هوایی کشته شده‌اند.
اکثر آنان کارکنان اونروا (آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاورمیانه) بوده‌اند که از نهادهای وابسته به سازمان ملل است.
سازمان ملل بارها از کشته شدن همکاران خود در حملات هوایی و زمینی نیروهای اسرائیلی ابراز تأسف کرده است.
طبق آمار یک بانک اطلاعاتی سازمان ملل در طی هفت ماه نخست سال جاری میلادی ۱۷۲ امدادگر در سراسر جهان کشته شده‌اند. به همین دلیل بیم آن می‌رود که شمار قربانیان امدادگر در سال ۲۰۲۴ از رقم سال گذشته میلادی به مراتب بیشتر باشد.
در کنار جنگ در غزه که مرگبارترین میدان برای امدادگران بوده، درگیری‌و خشونت در سودان و سودان جنوبی نیز باعث کشته‌شدن فعالان امدادگر شده است. اغلب قربانیان، کارکنان محلی سازمان‌ها و نهادهای امدادرسانی بوده‌اند.
نمایندگان ارشد صدها سازمان و نهاد بین‌المللی به مناسبت این روز در نامه‌ای سرگشاده به ۱۹۳ کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل خواهان آن شدند که حمله به غیرنظامیان پایان یافته، حفاظت و امنیت امدادگران تقویت شده و همچنین عاملان این خشونت‌های مرگبار پاسخگو شوند.
به گفته جویس مسویا، هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری سازمان ملل، "عادی شدن خشونت علیه کارکنان سازمان‌های امدادرسانی و همچنین نبود پاسخگویی، برای اقدامات کمک‌رسانی در سراسر جهان غیر قابل قبول، نابخشودنی و زیان‌بار است".
 
برچسب ها: امدادگران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها