به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۳ - ۲۲:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۰۶ ساعت ۱۷:۰۴
کد مطلب : ۴۸۸۴۹۱

هزینه میلیاردی رزمایش‌های نظامی  چین 

هزینه میلیاردی رزمایش‌های نظامی  چین 
گروه بین الملل: خبرگزاری رویترز با استناد به تحقیقات داخلی نیروهای مسلح گزارش داده است که چین در سال گذشته میلادی حدود ۱۵ میلیارد دلار برای رزمایش در غرب اقیانوس آرام هزینه کرده است. این امر نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری پکن در فعالیت‌های نظامی در اطراف تایوان و دیگر همسایگانش، از جمله فیلیپین است.
این رقم برابر با هفت درصد از بودجه دفاعی چین در سال ۲۰۲۳ است.چین ادعای مالکیت تایوان را دارد و با چند کشور دیگر همسایه بر سر حاکمیت بخش‌های بزرگی از دریای چین جنوبی و دریای چین شرقی درگیر است.یک مقام ارشد تایوان که در جریان این تحقیق قرار داشت،  گفت: «این گزارش منطق تخصیص منابع آنها را آشکار می‌کند.»او که نخواست نامش فاش شود گفت: «چینی‌ها منابع عظیمی را صرف تلاش برای به دست آوردن کنترل غرب زنجیره جزیره اول می‌کنند.»اولین زنجیره جزیره مجموعه‌ای از مجمع‎‌الجزایر است که تقریبا از اندونزی در قوسی در شمال شرقی تا ژاپن امتداد دارد و دریای چین جنوبی و دریای چین شرقی را در بر می‌گیرد.
وزارت دفاع تایوان از اظهار نظر درباره این گزارش و ارقام ذکرشده به عنوان هزینه رزمایش‌های چین در سال ۲۰۲۳ خودداری کرد.
با این وزارت دفاع تایوان در بیانیه خود تایید کرد که «سرمایه‌گذاری نظامی عظیم حزب کمونیست چین در سال‌های اخیر در واقع تأثیری منفی بر صلح و ثبات در منطقه داشته است که به زیان رفاه و توسعه جهانی است.»
ژانگ یوشیا، نایب رئیس کمیسیون نظامی مرکزی و دومین مقام عالی رتبه نظامی چین، پیشتر گفته بود که دریا نباید عرصه‌ای باشد که کشورها بتوانند «عضلات قایق‌های توپ‌دار» خود را در آنجا به نمایش بگذارند.او با انتقاد از آمریکا گفته بود که «مهار دریایی و محاصره جزایر تنها جهان را در گردابی از تفرقه و آشفتگی فرو می‌برد.»
در گزارش داخلی نیروهای مسلح، اطلاعات تایوان در مورد فعالیت‌های نظامی چین در دریای بوهای در شمال شرقی چین، دریای چین شرقی، تنگه تایوان، دریای چین جنوبی و غرب اقیانوس آرام گردآوری و شمار و میزان ماموریت‌های دریایی و هوایی چین در این مناطق محاسبه شده است.بر اساس تخمین اینکه برای هر ساعت چه میزان سوخت و دیگر مواد مصرفی استفاده خواهد شد، در این گزارش نتیجه گرفته شده است که هزینه رزمایش‌ها و عملیات نظامی چین در این مناطق بیش از ۱۵ میلیارد دلار (۱۱۰ میلیارد یوان) بوده است که شامل هزینه تعمیر و نگهداری و حقوق نیز می‌شود.سه مقام مطلع از این گزارش گفتند که این تحقیق برای کمک به تصمیم‌گیرندگان تایوانی انجام شده است تا دریابند چین چگونه منابع نظامی هنگفت را در سراسر منطقه هزینه می‌کند.
آنها گفتند که مقایسه هزینه این رزمایش ها با وضعیت اقتصاد چین به تایپه کمک می کند تا خطرات را برای تایوان و چین ارزیابی کند.
محاسبات رویترز نشان می دهد که رقم ۱۱۰ میلیارد یوان، حدود ۸۵ درصد از بودجه دفاعی تایوان در سال ۲۰۲۳ است.
چین در ماه مارس از افزایش ۷.۲ درصدی بودجه نظامی خود و افزایش آن به میزان بیش از یک تریلیون بوان خبر داد.
به نوشته رویترز، براساس پژوهش‌ها، واشینگتن و پکن هر دو حجم رزمایش‌های نظامی در سراسر آسیا را در بحبوحه تنش‌های سال‌های اخیر به‌میزان قابل توجهی افزایش داده اند، اگرچه رزمایش‌های چین هنوز از نظر مقیاس و پیچیدگی عقب‌ار از رزمایش‌های ایالات متحده است.
روزنامه گلوبال تایمز که مورد حمایت دولت چین است، سال گذشته اعلام کرد که اعزام گروه‌های ناو هواپیمابر به آب‌های اقیانوس آرام غربی به معنای انعطاف‌پذیری در اطراف تایوان نیست. نیروی دریایی چین باید به عملیات دوردست در دریا عادت کند.»سونگ ژونگ پینگ، کارشناس نظامی، به این روزنامه گفت: «گروه جنگی ناو هواپیمابر چین نه تنها با مقامات تایوان، بلکه با دخالت نیروهای خارجی نیز مواجه است.»چهار کارشناس در گفتگو با رویترز با تایید روش انجام این پژوهش گفتند که این تحقیق در نهایت شامل حدس و گمان است و مقایسه هزینه رزمایش نظامی کشورها دشوار است.به گفته آنها هیچ اطلاعاتی در مورد بودجه‌ای که آمریکا برای چنین فعالیت‌هایی در سال ۲۰۲۳ هزینه کرده در دست نیست.
با این حال دولت آمریکا گفته است که در سال آینده ۹.۹ میلیارد دلار برای ابتکار بازدارندگی اقیانوس آرام که برای مقابله با قدرت نظامی فزاینده چین ایجاد شده است، اختصاص خواهد داد.
چین رزمایش‌های نظامی در نزدیکی تایوان را افزایش داده است.
گزارش داخلی نیروهای مسلح تایوان نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳، هواپیماهای چینی، از جمله جت های جنگنده جی-۱۰، بمب‌افکن‌های اچ-۶ و هواپیماهای بدون سرنشین، بیش از ۹ هزار و ۲۰۰ پرواز در منطقه انجام دادند که بالغ بر حدود ۲۹ هزار ساعت پرواز بود.
نیروی دریایی چین نیز بیش از ۷۰ هزار سفر دریایی انجام داد و در مجموع بیش از ۱.۷ میلیون ساعت در دریا بود.
 
برچسب ها: چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها