به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۳ - ۲۲:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۰۷ ساعت ۱۹:۲۳
کد مطلب : ۴۸۸۶۳۲

مقایسه سیاست‌های ترامپ و هریس در قبال چین

مقایسه سیاست‌های ترامپ و هریس در قبال چین
گروه بین الملل:  از ۱۵ تا ۱۸ جولای(۲۵ تا ۲۸ تیر) حزب جمهوری خواه  کنوانسیون خود را برگزار کرد و به برنامه‌های وعده داده شده "دونالد ترامپ" نامزد آن حزب پرداخته شد. در پلتفرم حزب به لزوم "حفاظت از کارگران و کشاورزان آمریکایی در برابر تجارت ناعادلانه" اشاره شده و وعده داده شده بود که چین با اقداماتی هدف قرار گرفته خواهد گرفت. برای درک بهتر سیاست ترامپ در مورد چین می‌توان به کتاب "اولین رویکرد امریکا به امنیت ملی ایالات متحده" اشاره کرد.
به گزارش فرارو به نقل از Think China، افرادی که پشت آن کتاب قرار دارند مشاوران سابق ترامپ مانند "رابرت لایتیزر" نماینده تجاری سابق آمریکا و "فرد فلایتز" رئیس سابق دفتر شورای امنیت ملی دولت ترامپ هستند.  اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود آن افراد نیز ممکن است به مناصب سیاسی برسند.
طرح‌های جمهوری خواهان: افزایش تعرفه‌ها بر محصولات چینی
چین در آن کتاب به عنوان "فوری‌ترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا" معرفی شده و در آن اشاره شده که ایالات متحده باید از تمام قدرت خود برای تمرکز بر بازدارندگی تهدید متوجه از جانب چین استفاده کند. نویسندگان کتاب به طور خاص خواستار تداوم همه تعرفه‌های اعمال شده بر چین توسط دولت سابق ترامپ و توسعه زنجیره‌های تامین "مبتنی بر کارگران آمریکایی، متحدان و یا همسایگان دوست ایالات متحده در قاره آمریکا" شده اند.
پیشنهاد آن اندیشکده برای افزایش قابل توجه تعرفه‌ها بر محصولات چینی با استدلال ترامپ مطابقت دارد. ترامپ علاقمند به نقل قول از "ویلیام مک کینلی" بیست و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده بوده و تعرفه‌ها را به عنوان وسیله‌ای برای محافظت از مشاغل کارگران آمریکایی مورد تایید قرار داده است. ترامپ در مصاحبه‌ با بلومبرگ گفته بود:"او (مک کینلی) این کشور را بسیار ثروتمند ساخت".
با این وجود، تفاوت‌هایی بین پیشنهادات موسسه سیاست اول آمریکا و پیشنهاد ترامپ وجود دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در پیشنهاد موسسه سیاست اول آمریکا تعرفه‌ها به عنوان وسیله‌ای برای مقابله با چین در نظر گرفته می‌شوند که با کنترل فناوری‌های کلیدی و زنجیره‌های تامین به تهدیدی برای امنیت اقتصادی آمریکا تبدیل شده است. این در حالیست که ترامپ اعلام کرده هدف اش از اعمال تعرفه‌ها کاهش کسری تجاری و حفاظت از صنایع داخلی است. ترامپ متعهد شده که تعرفه ثابت ۶۰ درصدی بر تمامی کالا‌های وارداتی از چین و تعرفه‌های ۱۰ تا ۲۰ درصدی بر واردات از سایر کشور‌ها را اعمال کند. ترامپ چین را نه به عنوان یک کشور بلکه به عنوان یک تجارت "ناعادلانه" که به کارگران آمریکایی آسیب می‌رساند و به مثابه یک تهدید می‌بیند.
ترامپ ممکن است کم‌تر به تایوان توجه کند
علاوه بر این، اظهارات اخیر ترامپ در مورد چین کاملا آشتی جویانه بوده است. او در مصاحبه دو ساعته با "ایلان ماسک" صاحب پلتفرم شبکه اجتماعی ایکس چندین بار از چین نام برد، اما از چین انتقاد نکرد و حتی گفت که می‌خواهد با "شی جین پینگ" رئیس جمهور چین دوست باشد. او به تایوان اشاره‌ای نکرد که شاید تصادفی نبود بلکه یک سکوت عمدی بوده است.
زمانی که از ترامپ پرسیده شد آیا در صورت حمله چین به تایوان از آن جزیره دفاع خواهد کرد یا خیر گفته بود که "آنان (تایوانی ها) حدود ۱۰۰ درصد از تجارت تراشه ما را گرفتند... تایوان چیزی به ما نمی‌دهد... تایوان ۱۵۲۸۵ کیلومتر از ایالات متحده و ۱۰۹ کیلومتر از چین فاصله دارد".
این موضع گیری در تضاد کامل با نظر جو بایدن رئیس جمهور فعلی امریکاست که در دوران تصدی خود در مقام رئیس جمهور شش بار اعلام کرد که در صورت حمله چین به تایوان ایالات متحده مداخله خواهد کرد.
اگر کامالا هریس در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود سیاست خارجی دولت بایدن ادامه خواهد یافت. هریس بیش از سه سال و نیم به عنوان معاون رئیس جمهور ۱۷ سفر خارجی انجام داد و از ۲۱ کشور بازدید کرد و با بیش از ۱۵۰ رهبر جهان از جمله رهبران کشور‌های متحد امریکا هم، چون هند و کشور‌های حوزه اقیانوس آرام مانند "فومیو کیشیدا" نخست وزیر ژاپن، "یون سوک یول" رئیس جمهور کره جنوبی و "فردیناند مارکوس جونیور" رئیس جمهور فیلیپین ملاقات کرده بود.
حفظ وضعیت موجود با کامالا هریس
در سپتامبر ۲۰۲۲ زمانی که چین در اعتراض به سفر "نانسی پلوسی" رئیس پیشین مجلس نمایندگان به تایوان مانور‌های نظامی را در اطراف تایوان انجام داد هریس گفته بود:"ما به حمایت از دفاع مشروع تایوان مطابق با سیاست دیرینه خود ادامه خواهیم داد". از سوی دیگر، او هم چنین در جریان اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا – پاسفیک با رئیس جمهور چین دیدار داشت و بر اهمیت گفتگو برای کاهش تنش‌ها تاکید کرد.
 چین در انتخابات ریاست جمهوری امریکا موضوع مهمی نبوده است. موضوع چین حتی در مناظره بایدن و ترامپ مورد بحث قرار نگرفت و  تصوری از آمریکای درون نگر را به وجود آورد. با این وجود، با معرفی "تیم والز" فرماندار مینه سوتا به عنوان معاون هریس اردوگاه ترامپ حملات خود را به والز به عنوان یک نامزد "طرفدار چین" افزایش داده و احتمالا این موضوع بحث برانگیز که او نامزد طرفدار چین است مطرح خواهد شد.
حتی اگر هریس پیروز شود و سیاست‌های بایدن ادامه یابد روند درخواست از متحدان برای به دوش گرفتن بار بیش‌تر مسئولیت تغییر نخواهد کرد.
برچسب ها: چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها