به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۵ - ۱۰:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۱۲ ساعت ۱۶:۱۴
کد مطلب : ۴۸۹۲۳۸

تغییر دکترین استفاده از سلاح‌های هسته‌ای 

تغییر دکترین استفاده از سلاح‌های هسته‌ای 
گروه بین الملل: سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه  اعلام کرد که روسیه - در واکنش به آنچه او تشدید جنگ در اوکراین از سوی غرب خواند - تغییراتی در دکترین خود در مورد استفاده از سلاح هسته‌ای ایجاد خواهد کرد.
دکترین هسته‌ای فعلی روسیه که در فرمانی از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۰ بیان شد، عنوان می‌کند که روسیه ممکن است در صورت حمله هسته‌ای دشمن یا حمله با سلاح‌های متعارفی که موجودیت کشور را تهدید کند، دست به دامن استفاده از سلاح هسته‌ای شود.همچنین، برخی از تحلیلگران جنگ‌طلب روسیه از پوتین خواسته‌اند تا آستانه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای این کشور را کاهش دهد تا دشمنان روسیه در غرب «از خماری بیرون آورده شوند.»
پوتین در ماه ژوئن گفت که دکترین هسته‌ای کشورش یک «ابزار زنده» است که بسته به رویدادهای جهانی می‌تواند تغییر کند.اظهارات ریابکوف  واضح‌ترین بیانیه‌ای بود که نشان می‌دهد واقعاً تغییراتی در این دکترین قریب الوقوع است.خبرگزاری دولتی تاس به نقل از ریابکوف نوشت: «کار [بررسی تغییر دکترین هسته‌ای] به خوبی پیشرفته است و قصد روشنی برای انجام این تغییرات وجود دارد.»وی اظهار داشت که این تصمیم «به اقدامات تشدید کننده دشمنان غربی» در رابطه با درگیری اوکراین مرتبط است.
مسکو غرب را متهم می‌کند که از اوکراین به‌عنوان نیروی نیابتی برای جنگ علیه روسیه استفاده می‌کند و قصد دارد یک «شکست راهبردی» به روسیه تحمیل کند و باعث تجزیه این کشور شود.
ایالات متحده و متحدانش این موضوع را رد می‌کنند و و تاکید دارند که به اوکراین کمک می‌کنند تا از خود در برابر جنگ تجاوزکارانه به سبک استعماری روسیه دفاع کند.
پوتین در اولین روز تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ اعلام کرد که هر کسی که بخواهد مانع ایجاد کند یا روسیه را تهدید کند «عواقبی را متحمل خواهد شد که هرگز در تاریخ خود با آن مواجه نشده‌اید.»
از آن زمان، پوتین چندین مرتبه اظهاراتی را بیان کرده که غرب از آن به عنوان تهدید هسته‌ای تعبیر می‌کند. علاوه بر این، پوتین از استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس خبر داده است.این امر آمریکا و متحدانش را از افزایش کمک‌های نظامی به اوکراین، آن هم به روش‌هایی که هیچ کس هم در زمان شروع جنگ فکرش را هم نمی‌کرد - از جمله با تأمین تانک، موشک‌های دوربرد و جت‌های جنگنده اف۱۶ - منصرف نکرده است.ماه گذشته، اوکراین با تهاجم گسترده خود به استان‌های غربی روسیه، مسکو را حیرت زده کرد؛ وضعیتی که روسیه همچنان در تلاش برای مقابله با آن است.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفت که این عملیات نفوذ به خاک روسیه «خطوط قرمز» پوتین را به سخره گرفته است. او همچنین به شدت در حال لابی کردن با ایالات متحده است تا اجازه دهد از سلاح‌های پیشرفته غربی برای حمله به اهدافی در عمق روسیه استفاده کند.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در مصاحبه‌ای ، گفت که غرب «از گلیمش فراتر رفته» و روسیه تمام اقدامات لازم را برای حفظ منافع خود انجام خواهد داد.
ریابکوف نگفت که دکترین هسته‌ای به روز شده چه زمانی آماده خواهد شد. او گفت: «زمان تکمیل این کار، با توجه به اینکه ما در مورد مهم ترین جنبه‌های تضمین امنیت ملی خود صحبت می کنیم، سؤال نسبتاً دشواری است.»روسیه دارای بزرگترین انبار تسلیحات هسته‌ای در جهان است. پوتین در ماه مارس اعلام کرد که مسکو «از نقطه نظر نظامی-فنی» برای احتمال جنگ هسته ای آماده است.
او گفت، با این حال، هیچ عجله ای برای رویارویی هسته‌ای نمی‌بیند و روسیه هرگز با نیاز به استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین مواجه نشده است.
 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها