به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۵ - ۲۰:۴۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۱۵ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب : ۴۸۹۵۷۴

تحویل موشک‌های دوربرد به اوکراین

تحویل موشک‌های دوربرد به اوکراین
گروه بین الملل: خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که این کشور به توافق با اوکراین برای تحویل موشک‌های کروز دوربرد به کی‌یف نزدیک است. این موشک‌ها می‌توانند از داخل اوکراین، اهداف دوردست در عمق خاک روسیه را هدف بگیرند.
به گفته سه منبع آگاه که به شرط ناشناس ماندن با رویترز صحبت کردند، انتظار می‌رود خبر گنجاندن موشک‌های مشترک هوا به سطح (جی‌ای‌اس‌اس‌ام) در یک بسته تسلیحاتی برای ارائه به اوکراین در پاییز امسال اعلام شود، هر چند هنوز در این زمینه تصمیم نهایی گرفته نشده است.به گفته مقامات آمریکایی، ارسال موشک‌های جی‌ای‌اس‌اس‌ام به اوکراین می‌تواند چشم‌انداز استراتژیک درگیری را با قرار دادن بیشتر روسیه در محدوده مهمات قدرتمند و هدایت‌شونده دقیق تغییر دهد.در صورت چنین توافقی، تحویل این موشک‌ها به اوکراین ماه‌ها به طول خواهد انجامید و نمی‌توان انتظار داشت به زودی به دست ارتش این کشور برسد.بر اساس ارزیابی تحلیلگران نظامی، ارسال موشک‌های جی‌ای‌اس‌اس‌ام رادارگریز به اوکراین که بیشتر از سایر موشک‌های موجود اوکراین برد دارند، می‌تواند مناطق استقرار نیروهای پشتیبانی روسیه و انبارهای تدارکات را تا صدها مایل به عقب براند.
این امر به شدت توانایی روسیه را برای حفظ عملیات تهاجمی خود دشوار خواهد کرد و به طور بالقوه برای اوکراین یک مزیت استراتژیک ایجاد می‌کند.شلیک این موشک‌ها از نقاط نزدیک مرز شمالی اوکراین با روسیه می‌تواند به نیروهای اوکراینی اجازه دهد تا تاسیسات نظامی روسیه را تا شهرهای ورونژ و برایانسک هدف قرار دهند.در جنوب، پرتاب آنها در نزدیکی خطوط مقدم جبهه می‌تواند حمله به فرودگاه‌ها یا تاسیسات دریایی در کریمه را امکان‌پذیر کند. موشک‌های جی‌ای‌اس‌اس‌ام تاکنون به هیچ کشوری تحویل داده نشده است و در حال حاضر تنها بر روی شماری از جنگنده‌های ایالات متحده نصب شده است.  اوکراین قرار است چند ده فروند اف-۱۶ را تحویل بگیرد که هر کدام می‌توانند دو موشک کروز را حمل کنند. یکی از مقامات آمریکایی گفت که تلاش‌هایی برای گنجاندن این موشک‌ها بر روی جت‌های جنگنده غیرغربی اوکراینی وجود دارد که قبلا درباره آن گزارشی منتشر نشده است.
اوکراین علاوه بر شمار محدودی جنگنده اف۱۶ که اخیرا از غرب تحویل گرفته است تعدادی جنگنده سوخو و میگ مربوط به دوران شوروی را دارد.
پولیتیکو ماه گذشته گزارش داد دولت بایدن موافق ارائه موشک‌های جی‌ای‌اس‌اس‌ام به اوکراین است.در شرایط فعلی و با توجه به فشار شدید نیروهای روسیه در امتداد جبهه شرقی جنگ اوکراین، نیاز کی‌یف به تسلیحات بیشتر و قوی‌تر نیز در حال افزایش است. مدل‌های قدیمی جی‌ای‌اس‌اس‌ام بردی در حدود ۲۳۰ مایل (۳۷۰ کیلومتر) دارند. این موشک‌ها با طول نزدیک به ۱۴ فوت (۴ متر) به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تا حدودی رادارگریز هستند و شناسایی آنها را دشوار می‌کند. آن‌ها همچنین می‌توانند نزدیک زمین پرواز کنند و می‌توانند طوری برنامه‌ریزی شوند که مسیرهای مداری را طی کنند تا گرفتار پدافند هوایی نشوند.
به گزارش رویترز یک موشک از همین نوع با برد بیشتر وجود دارد که می‌تواند بیش از ۵۰۰ مایل پرواز کند، اما مشخص نیست که واشینگتن کدام یک از دو نوع را برای اوکراین در نظر گرفته است.بر اساس گزارش‌ها، چند سال پیش و پس از مساله استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی، ایالات متحده شماری از موشک‌های جی‌ای‌اس‌اس‌ام را به اهدافی در سوریه شلیک کرد و سامانه‌های پدافند هوایی روسی در این کشور، قادر به رهیگری شمار زیادی از آن موشک‌ها نشدند.
ایالات متحده تاکنون به دلیل ترس از تشدید درگیری‌ها در اوکراین، از ارائه سلاح‌هایی که می‌تواند اهدافی در اعماق روسیه را مورد حمله قرار دهد، خودداری کرده است.
 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها