به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۵ - ۲۰:۴۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۱۵ ساعت ۱۴:۲۷
کد مطلب : ۴۸۹۵۹۹

کانادا در آستانه انتخابات زودهنگام قرار گرفت

کانادا در آستانه انتخابات زودهنگام قرار گرفت
گروه بین الملل: حزب دست چپی نودموکرات کانادا - ان‌دی‌پی - رسما به ائتلاف خود با حزب لیبرال که جاستین ترودو را در راس دولت دارد، پایان داده تا احتمال برگزاری یک انتخابات زودهنگام دیگر در این کشور قوت یابد.
ائتلاف میان حزب نودموکرات و حزب لیبرال حدود دو سال و نیم پیش روی داده بود و به جاستین ترودو اجازه تشکیل کابینه داد اما  جاگمیت سینگ، رهبر این حزب، در پیامی ویدیویی گفت نخست‌وزیر را از تصمیم خروج حزبش از این ائتلاف مطلع کرده است.
 سینگ در بخشی از این ویدیو که روی شبکه‌های اجتماعی منتشر شده علت این تصمیم را «بیش از اندازه ضعیف و خودخواه بودن» لیبرال‌ها برای برآورده کردن مطالبات کانادایی‌ها عنوان کرد.
اگر چه پایان یافتن این ائتلاف به خودی خود موجب برگزاری انتخابات زودهنگام در کانادا نخواهد شد اما ممکن است مردم این کشور را ناچار کند قبل از فرارسیدن زمان مقرر شده برای انتخابات سراسری - اکتبر ۲۰۲۵ - پای صندوق‌ها بروند.
همچنین در بیانیه‌ای که   سینگ صادر کرد آمده که با خروج حزب او از ائتلاف با دولت، اکنون رای عدم اعتماد به دولت و لوایح آن «روی میز» نمایندگان این حزب در پارلمان است.
از دست دادن رای اعتماد در پارلمان کانادا به معنای فعال شدن گزینه انتخابات سراسری است. سینگ در بیانیه  خود گفته حزب او - ان‌دی‌پی - آماده «یک انتخابات دیگر است».
 سینگ و جاستین ترودو در سال ۲۰۲۲ توافقی میان حزبی امضاء کردند که به موجب‌ آن لیبرال‌ها توانستند در قدرت بمانند و کابینه تشکیل دهند و در مقابل از مطالبات حزب چپ‌گرای ان‌دی‌پی در پارلمان حمایت کنند.برای مثال، در نتیجه این ائتلاف حزب  سینگ توانست طرح‌هایی چون بیمه دندانپزشکی برای اقشار کم درآمد و طرح بیمه دارو برای تامین هزینه‌های انسولین و قرص‌های ضدبارداری را در پارلمان مصوب کند.بنابر توافق میان ان‌دی‌پی و حزب لیبرال، قرار بود  سینگ از جاستین ترودو تا سال ۲۰۲۵ - موعد انتخابات سراسری - حمایت کند.
اما آن‌طور که گزارش شده، رهبران حزب ان‌دی‌پی از ماه گذشته شروع به بررسی مجدد و سبک و سنگین کردن توافق‌نامه خود با لیبرال‌ها کردند. این واکنشی بود به اقدام دولت  ترودو در مواجهه با اعتراضات صنفی راه آهن این کشور.
 
برچسب ها: کانادا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها