به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۶ - ۱۸:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۱۷ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب : ۴۸۹۹۰۲

توافق در مورد طرح خروج نیروهای ائتلاف

توافق در مورد طرح خروج نیروهای ائتلاف
گروه بین الملل: آمریکا و عراق در مورد طرح خروج نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از این کشور به «توافق رسیدند.»  این طرح به طور کلی مورد توافق قرار گرفته اما نیاز به تایید نهایی از سوی پایتخت‌های دو کشور و تاریخی برای اعلام خروج این نیروها دارد.
به گفته این منابع که شامل پنج مقام آمریکایی، دو مقام از کشورهای عضو ائتلاف و سه مقام عراقی هستند، قرار است صدها سرباز تا سپتامبر ۲۰۲۵ عراق را ترک کرده و باقی نیروها هم تا پایان سال ۲۰۲۶ از این کشور خارج شوند.این توافق پس از بیش از شش ماه مذاکره میان بغداد و واشنگتن به دست آمده است.یک مقام ارشد آمریکایی گفته است: «ما به یک توافق رسیده‌ایم و حالا تنها مسئله، زمان اعلام آن است.»آمریکا و عراق همچنین به دنبال ایجاد یک رابطه «مشورتی جدید» هستند که ممکن است به باقی ماندن برخی از نیروهای آمریکایی در عراق پس از کاهش نیروها منجر شود.قرار بود توافق بین دو کشور چند هفته پیش اعلام شود، اما به دلیل تشدید اوضاع منطقه‌ای مرتبط با جنگ اسرائیل در غزه و همچنین برای حل برخی از جزئیات باقی مانده به تعویق افتاد.
فرهاد علاءالدین، مشاورامور خارجه نخست وزیر عراق گفته است که مذاکرات فنی با واشنگتن درمورد کاهش نیروهای ائتلاف به پایان رسیده است.
او گفته است: «اکنون ما در آستانه انتقال روابط بین عراق و اعضای ائتلاف بین المللی به سطح جدیدی هستیم که بر روابط دو جانبه در زمینه‌های نظامی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تمرکز خواهد داشت.»یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و همچنین یک مقام دفاعی این کشور گفته‌اند که جو بایدن،‌ رئیس جمهور آمریکا و محمد شیاع سودانی، نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای مشترک که حدود پنج ماه پیش منتشر شد، تایید کردند که آن‌ها تعیین زمان و چگونگی پایان ماموریت ائتلاف جهانی در عراق و حرکت به سمت مشارکت‌های امنیتی دو جانبه دائمی را بررسی خواهند کرد.
این مذاکرات به ابتکار نخست وزیرعراق و در بحبوحه حملات گسترده گروه‌های مسلح عراقی مورد حمایت ایران به نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه‌های عراق در ژانویه سال جاری آغاز شد.
براساس این طرح همه نیروهای ائتلاف تا سپتامبر ۲۰۲۵، پایگاه هوایی عین الاسد در استان انبارغربی را ترک خواهند کرد و حضور خود را در بغداد به طور قابل توجهی کاهش خواهند داد. انتظار می رود که سایر نیروهای ائتلاف هم تا پایاین سال ۲۰۲۶، در اربیل کردستان عراق باقی بمانند تا به عملیات جاری علیه داعش در سوریه کمک کنند.
آمریکا حدود ۲۵۰۰ نیرو در عراق و ۹۰۰ نیرو هم در سوریه به عنوان بخشی از ائتلافی دارد که در سال ۲۰۱۴ برای مقابله با گروه داعش شکل گرفت.این گروه زمانی یک سوم از خاک عراق و سوریه را تحت کنترل خود داشت، اما در سال ۲۰۱۷ در عراق و در سال ۲۰۱۹ در سوریه شکست خورد.
آمریکا ابتدا در سال ۲۰۰۳ پس از حمله به عراق رژیم صدام حسین را سرنگون کرد و در سال ۲۰۱۱ از این کشور خارج شد. اما در سال ۲۰۱۴، در راس نیروهای ائتلاف بار دیگر برای مبارزه با داعش به این کشور بازگشت.کشورهای دیگر از جمله آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا هم صدها نیرو به این ائتلاف اعزام کرده اند.

 
برچسب ها: عراق
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها