به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۰۰:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۱۸ ساعت ۱۶:۵۹
کد مطلب : ۴۹۰۰۸۵

سایه جنگ در غزه بر انتخابات آمریکا

سایه جنگ در غزه بر انتخابات آمریکا
گروه بین الملل: در حالی که کمی بیش از چهار ماه به پایان عمر دولت جو بایدن باقی مانده، کاخ سفید تلاش‌های خود را برای حصول آتش‌بس در نوار غزه دو چندان کرده و با وجود شکست گام‌های پیشین برای پایان دادن به جنگ، بایدن همچنان برای رسیدن به این مهم خوشبین است.
رسیدن به چنین دست‌آوردی می‌تواند یه امتیاز بزرگ و یا «غافلگیرکننده اکتبر» برای کمپین انتخاباتی کامالا هریس به شمار رود و بخت او را برای پیروزی در مقابل دونالد ترامپ افزایش دهد اما در عین حال مسیر پیش رو با وجود امیدواری‌ها چندان روشن و شفاف نیست.
بعد از کشته شدن ۶ گروگان اسرائیلی در روز اول سپتامبر توسط حماس، هم فشارهای داخلی علیه نتانیاهو و هم تلاش‌های واشینگتن برای رسیدن به آتش‌بس افزایش یافته است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با اشاره به پیشرفت‌هایی که در مسیر گفتگوها ایجاد شده هشدار داد هر اتفاقی در هر روز می‌تواند تمام این تلاش‌ها را بر باد دهد.
جو بایدن در ۳۱ مه طرحی را ارائه کرده بود که بر اساس آن جنگ برای ۶ هفته متوقف می‌شد و سپس طرفین به صورت مرحله‌ای اسرا و زندانیان یکدیگر را آزاد می‌کردند و در نهایت این مسیر به آتش‌بس قطعی ختم می‌شد اما نتانیاهو با آن مخالف است و حاضر نیست سربازان خود را به صورت کامل از نوار غزه خارج کند.
ایالات متحده با همکاری میانجیگران عرب مانند قطر و مصر در هفته های اخیر به دنبال پر کردن شکاف‌ها و برطرف کردن اختلافات باقی مانده بوده است. یکی از بزرگترین موانع، مرز غزه با مصر است که به کریدور فیلادلفی معروف است. نتانیاهو خواستار حضور نظامیان اسرائیلی در آنجا شده است، امری که مورد قبول مقام‌های فلسطینی قرار نمی‌گیرد.
میانجی‌های ایالات متحده به دنبال فرمولی هستند که نیروهای اسرائیلی کجا و چه زمانی از نوار غزه خارج می‌شوند.مریسا خرما، مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز ویلسون در واشنگتن  می‌گوید که علیرغم مولفه‌هایی چون دیپلماسی گسترده ایالات متحده، افزایش تعداد کشته‌های فلسطینی و فشارها در داخل اسرائيل برای برقراری آتش‌بس، نتانیاهو و تا اندازه‌ای رهبر حماس، بقای سیاسی خود را با پذیرش این توافق در خطر می بینند.
او در ادامه می‌گوید: «راستش من هیچ پیشرفت بزرگی نمی‌بینم. فکر می‌کنم به ویژه نتانیاهو از جدول زمانی سیاسی ایالات متحده و مولفه داخلی کاملا آگاه است.»
مسئله رویکرد در قبال اسرائیل به یک چالش انتخاباتی در درون آمریکا هم بدل شده است. بنیامین نتانیاهو به صورت کلاسیک روابط بهتری با دونالد ترامپ داشته و احتمالا پیروزی او را در انتخابات ترجیح بدهد. در مقابل جو بایدن و کامالا هریس می‌خواهند تا پیش از زمان برگزاری انتخابات توافق آتش‌بسی شکل بگیرد که بتوانند از آن در رقابت با ترامپ بهره گیرند.
این در حالی است که اکثریت آمریکایی‌های عرب تبار که حامی حزب دموکرات هستند خواستار موضع‌گیری سخت‌تر هریس در قبال اسرائیل و تلاش بیشتر برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه هستند.
غیث العمری، کارشناس ارشد موسسه واشنگتن، با اشاره به مخالفت‌های نتانیاهو با برقراری آتش‌بس در نوار غزه می‌گوید: «هنوز راه درازی تا رسیدن به آن نقطه فاصله وجود دارد. اینکه ۹۰ درصد کار انجام شده به این معنا نیست که به توافق نزدیک‌تر شده‌ایم، من معتقد نیستم که مذاکره کنندگان آمریکایی ساده لوح هستند. آنها دشواری را می‌دانند. اما آنچه در حال حاضر می‌بینیم تلاش ایالات متحده برای زنده نگه داشتن مذاکرات است نه چیزی فراتر از آن. چرا که اختلافات و موانع بسیار جدی هستند.»
العمری همچنین تاکید می‌کند که ایالات متحده باید در کنار این اقدامات به تلاش‌های خود برای بازگرداندن ثبات در دریای سرخ و جلوگیری از خشونت‌های بیشتر در منطقه، از جمله جلوگیری از شکل‌گیری خطر جنگ همه جانبه اسرائیل و لبنان، ادامه دهد.العمری می‌گوید: «اینجا خاورمیانه است. همیشه گزینه بدتری هم وجود دارد و معمولا هم همین اتفاق می‌افتد.»

 
برچسب ها: غزه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها