به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۱۸:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۲۲ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۴۹۰۷۲۳

ارتودنسی چه مزایای درمانی را به همراه می آورد؟

گروه سلامت: ارتودنسی، علمی که به اصلاح ناهماهنگی های دندانی و فکی می ‌پردازد، نه تنها به زیبایی لبخند شما کمک می کند، بلکه تأثیرات عمیق و مثبتی بر سلامت دهان و دندان ها نیز دارد.
ارتودنسی چه مزایای درمانی را به همراه می آورد؟
بسیاری از افراد ممکن است تنها به زیبایی و جذابیت ظاهری لبخند فکر کنند، اما واقعیت این است که ارتودنسی می تواند به عنوان یک درمان جامع، بهبود کیفیت زندگی را به همراه داشته باشد. با تغییراتی که در نحوه قرارگیری دندان ها و فک ایجاد می کند، این درمان می تواند مشکلاتی نظیر دردهای فک، اختلالات گوارشی و حتی بیماری های لثه را کاهش دهد. در این مقاله، به بررسی مزایای درمانی ارتودنسی می پردازیم و نشان می دهیم که چگونه این روش می تواند به بهبود سلامت عمومی و روانی افراد کمک کند.

درمان ارتودنسی
درمان ارتودنسی، یعنی صاف کردن دندان ها، اغلب به معنای صاف کردن ردیفی از دندان های شلوغ و نامرتب است. ممکن است نیش نادرستی در پس زمینه وجود داشته باشد. مال اکلوژن می تواند ناشی از ناهماهنگی مادرزادی فک ها، اپن بایت، نیش ضربدری یا قیچی، یا قوس دندانی باریک قابل توجه باشد.
نقص نیش می تواند:
•    جویدن را سخت کند
•    تمیز کردن دندان ها را دشوار می کند
•    دندان ها را در معرض سایش قرار می دهد
•    باعث ایجاد درد و ساییدگی در مفاصل فک می شود
•    باعث درد عضلانی در ناحیه سر می شود
همچنین به دلایل صرفا زیبایی می توان دندان ها را صاف کرد. هدف از درمان ارتودنسی دستیابی به یک بایت عملکردی و زیبایی ظاهری دندان است.

ویزیت و مشاوره قبل از درمان ارتودنسی
قبل از درمان ارتودنسی، باید برای مشاوره با دندانپزشک متخصص وقت بگیرید. در طول ویزیت، دندانپزشک متخصص صافی دندان، دهان و دندان ها را معاینه می کند. قبل از شروع درمان، باید دهان و دندان ها سالم باشند. یک دندانپزشک معمولی ابتدا دهان را برای سلامتی درمان می کند. دندان های پوسیده ، ورم لثه و سایر مشکلات مربوط به بافت چسبنده دندان مانند پریودنتیت باید قبل از شروع کار، درمان شوند. خود مراقبتی به اندازه کافی پیش نیاز درمان است.

درمان ارتودنسی کودک
درمان صافی دندان برای افراد در هر سنی قابل انجام است. اغلب، درمان در طول رشد، حدود 9 تا 12 سالگی انجام می شود. درمان را می توان حتی قبل از سن مدرسه شروع کرد اگر کودک نقص شدید بایت داشته باشد، به عنوان مثال کراس بایت. با کمک این درمان، می توان دندان های دائمی کودک را به مکان های صحیح هدایت کرد و بر رشد فک تاثیر گذاشت. البته هزینه ارتودنسی کودک نیز گاهی پایین است، و حتی هزینه ارتودنسی با داشتن دفترچه تامین اجتماعی هم پایین تر درمی آید.

درمان ارتودنسی در بزرگسالی
سن مانعی برای این درمان نیست - حتی دندان های بزرگسالان را می توان صاف کرد. امروزه روش های کار پیشرفت زیادی کرده اند و علاوه بر بریس های ثابت سنتی، گزینه های محتاطانه زیادی نیز برای انتخاب وجود دارد. به عنوان یک بزرگسال، این درمان را می توان به عنوان مثال با فیلم های ارتودنسی نامرئی و متحرک انجام داد.



مدت زمان درمان ارتودنسی
مدت زمان درمان به نقص بایت تحت درمان، روش ارتودنسی انتخابی و سن بیمار بستگی دارد. در طول ویزیت مشاوره، تخمینی از مدت زمان درمان ارتودنسی دریافت خواهید کرد.
در کودکان، درمان معمولاً حدود دو سال طول می کشد. مدت زمان درمان تحت تأثیر رویش دندان های دائمی و رشد فک ها قرار می گیرد. اگر نقص بایت استخوانی باشد، درمان ارتودنسی معمولا تا پایان رشد قد طول می کشد.
در بزرگسالان، درمان این عارضه را می توان حتی در یک برنامه سریع انجام داد. اصلاح موقعیت تک دندان را می توان در عرض چند ماه انجام داد. درمان ارتودنسی گسترده تر معمولاً برای بزرگسالان 2 تا 3 سال طول می کشد.

دکتر ارتودنسی چه تخصصی دارد؟
دکتر ارتودنسی، دکتری است که تخصص او در زمینه تشخیص، پیشگیری و تصحیح ناهنجاری های دندانی و فک است. این پزشکان معمولاً پس از اتمام دوره دندانپزشکی عمومی، چند سال دیگر را در رشته ارتودنسی تحصیل می کنند تا مهارت های لازم را برای کار در این حوزه به دست آورند.

مهارت ها و ویژگی هایی که یک دکتر ارتودنسی باید داشته باشد شامل موارد زیر است:
•    دانش علمی و تخصصی: تسلط بر اصول دندانپزشکی و ارتودنسی، آناتومی فک و دندان ها، و همچنین روش های درمانی مدرن.
•    مهارت های تشخیصی: توانایی تشخیص ناهنجاری های دندانی و فک از طریق معاینه های بالینی و ارزیابی عکس های رادیولوژی.
•    مهارت های فنی: توانایی در استفاده از ابزار و تجهیزات ارتودنسی برای ایجاد و نصب دستگاه های مختلف مانند براکت ها، سیم ها و دیگر تجهیزات مرتبط.
•    مهارت های ارتباطی: توانایی برقراری ارتباط مؤثر با بیماران و توضیح مراحل درمان به‌صورت ساده و قابل فهم.
•    اخلاق حرفه ای و مسئولیت ‌پذیری: حفظ استانداردهای اخلاقی و حرفه ای در کار و رسیدگی به نیازهای بیماران.
•    خلاقیت و ابتکار: قدرت خلاقیت در طراحی و تدوین طرح های درمانی مناسب متناسب با وضعیت هر بیمار.


هزینه ارتودنسی به چه عواملی بستگی دارد؟
هزینه ارتودنسی به چندین عامل بستگی دارد که شامل موارد زیر است:
•    نوع درمان: انواع مختلف ارتودنسی (مانند ارتودنسی ثابت، متحرک، نامرئی و ...) هزینه های متفاوتی دارند.
•    مدت زمان درمان: طول دوره درمان بستگی به شدت و نوع مشکل دندان دارد، که می تواند بر هزینه تأثیر بگذارد.
•    تخصص دکتر: تجربه و تخصص دندانپزشک یا ارتودنتیست نیز می تواند هزینه را تحت تأثیر قرار دهد. پزشکان با سابقه بیشتر معمولاً هزینه بیشتری دریافت می کنند.
•    محل جغرافیایی: هزینه خدمات دندانپزشکی می تواند در مناطق مختلف متفاوت باشد. شهرهای بزرگ معمولاً هزینه های بالاتری دارند.
•    تجهیزات و مواد مورد استفاده: نوع و کیفیت مواد و تجهیزات مورد استفاده نیز بر هزینه تأثیر دارد.
به همین دلیل، بهتر است قبل از شروع درمان با پزشک مشورت کرده و هزینه های دقیق را از او دریافت نمایید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها