به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۱۸:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۲۲ ساعت ۱۷:۰۳
کد مطلب : ۴۹۰۷۴۳

سفر رئیس جمهور آلمان به مصر پس از ۲۵ سال

سفر رئیس جمهور آلمان به مصر پس از ۲۵ سال
گروه بین الملل: برای اولین بار در ۲۵ سال گذشته، یک رئیس جمهوری آلمان به مصر سفر کرد. فرانک والتر اشتاین‌مایر رییس جمهوری آلمان با عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر دیدار کرد. مهمترین موضوع این سفر جنگ در خاورمیانه است.
اشتاین مایر در بیانیه‌ای مشترک با عبدالفتاح السیسی  پس از دیدار در قاهره، خواستار تلاش‌های بیشتر برای دستیابی به آتش‌بس بین اسرائیل و گروه  حماس و جلوگیری از تبدیل شدن جنگ به یک آتش‌ منطقه‌ای شد.
رییس جمهور آلمان تصریح کرد: «هر بازیگری که بر هردو طرف جنگ نفوذ دارد باید از این نفوذ استفاده کند و من می‌دانم که مصر در اینجا نقش ویژه‌ و مهمی دارد، نقشی که ما در آلمان آن را ارج می‌گذاریم.»
رییس جمهور مصر نیز در مقابل از اروپا خواست از "وزن زیاد" خود در این درگیری استفاده کند و بر متحدش فشار بیاورد تا آتش‌بس را بپذیرد.
مصر در کنار قطر نقشی مهم و تعیین‌کننده به عنوان میانجی میان اسرائیل و گروه  حماس برای برقراری آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها ایفا کرده است. این مذاکرات اما چندین هفته است که متوقف شده است.
آلمان به طور سنتی در مصر شهرت و خوش‌نامی خاصی دارد اما این واقعیت که دولت آلمان به وضوح در کنار اسرائیل قرار گرفته، به قیمت کاهش اعتماد و همدردی با آلمان در منطقه تمام شده است.
دفتر ریاست جمهوری آلمان اعلام کرده که اشتاین‌مایر در جریان این سفر سه‌روزه قصد دارد "روابط نزدیک، تاریخی، گسترده و متنوع و رو به رشد میان مصر و آلمان را اجر نهد". دو کشور در زمینه‌های  آموزش، علوم و اقتصاد سال‌ها است که با یکدیگر همکاری دارند.
آلمان مهمترین شریک تجاری مصر در اروپا و چهارمین شریک تجاری این کشور در تمام دنیاست. بیش از ۲۵۰ شرکت آلمانی در مصر حضور دارند. برای بسیاری از آلمانی‌ها نیز مصر یک مرکز مهم گردشگری است و بیشترین تعداد گردشگران خارجی مصر آلمانی هستند.
از نظر وضعیت حقوق بشر، مصر بسیار مورد انتقاد است. به گفته سازمان عفو بین‌الملل در مصر نقض گسترده و شدید حقوق بشر وجود دارد و منتقدان و جامعه مدنی سرکوب می‌شوند. آزادی بیان و عقیده و تجمعات به شدت محدود است و نیز شکنجه، دادگاه‌های غیرمنصفانه و مجازات اعدام در این کشور وجود دارد.
 
برچسب ها: مصر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها