به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۸ - ۱۹:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۲۵ ساعت ۲۰:۴۵
کد مطلب : ۴۹۱۲۵۷

حکم تاریخی دادگاه عالی ژاپن

حکم تاریخی دادگاه عالی ژاپن
گروه بین الملل:  یک مرجع عالی قضایی در ژاپن موافقت کرد که نوزاد یک پدر و مادر پناهجوی افغان که در ژاپن متولد شده بود، تابعیت ژاپنی دریافت کند.
پیش‌ از این حکم که توسط دادگاه عالی شهر ناگویا در مرکز ژاپن صادر شد، یک دادگاه خانواده با این تصمیم مخالفت کرده بود اما پس از درخواست تجدیدنظر از خانواده این نوزاد دختر، دادگاه عالی ناگویا در حکم جدیدی با اعطای تابعیت به این نوزاد موافقت کرد. وکیل مدافع این خانواده این حکم را یک تحول مثبت و قابل توجه و یک «پیشرفت» توصیف کرده است. وی گفت، این حکم احتمالاً اولین حکم دریافت تابعیت است که به یک فرزند متولد شده در ژاپن با والدین افغان داده می‌شود.بر اساس قانون ملیت ژاپن، کودکی که در ژاپن متولد شده باشد و هیچکدام از والدین او معلوم نباشند، یا اگر معلوم باشند هر دو فاقد ملیت باشند، شهروند ژاپنی تلقی می‌شود.قاضی یاسوهیرو هاسگاوا در توضیح تصمیم خود خاطرنشان کرد که والدین این دختر در زمان تولد فرزندشان در ژاپن در نوامبر ۲۰۲۲ عملاً بی‌تابعیت بودند، زیرا افغانستان جایگاه بین‌المللی خود را پس از بازگشت طالبان به قدرت در سپتامبر ۲۰۲۱ از دست داده بود.دادگاه خانواده پیش‌تر ادعای آن‌ها را رد کرده بود و والدین افغان شکایت خود را به دادگاه عالی ناگویا بردند.در ژاپن، تنها به ۹ نفر از کشور جنگ‌زده افغانستان در سال ۲۰۲۱ وضعیت پناهندگی اعطا شد.
با این حال، طبق گزارش سازمان خدمات مهاجرت ژاپن، این تعداد در سال ۲۰۲۲ به ۱۴۷ نفر و در سال ۲۰۲۳ میلادی به ۲۳۷ نفر افزایش یافت.
وکیل این خانواده گفت: «می‌توانیم انتظار افزایش تعداد فرزندان متولد شده از والدین فراری (از کشورشان) را داشته باشیم، بنابراین این یک حکم موفقیت‌آمیز است.»
 
برچسب ها: ژاپن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها