به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۰۴ - ۱۸:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۰۴ ساعت ۱۶:۲۱
کد مطلب : ۴۹۲۸۳۷

تشدید سرکوب در روسیه 

تشدید سرکوب در روسیه 
گروه بین الملل: گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر در فدراسیون روسیه می‌گوید از زمان آغاز تهاجم نظامی مسکو به اوکراین، سرکوب در روسیه تشدید شده و در مورد خطراتی که بیش از هزار زندانی سیاسی با آن روبرو هستند هشدار داد.
ماریانا کاتزاروا،  در بخشی از گزارش خود به جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفت: «روسیه اکنون با سیستمی از ایجاد ترس و مجازات به‌وسیله حکومت، از جمله کاربرد شکنجه، و با مصونیت مطلق اداره می‌شود.»
 کاتزاروا که قبلاً بازرس و پژوهشگر عفو بین‌الملل بوده است، در ادامه گزارش خود در مورد وضعیت حقوق بشر در فدراسیون روسیه افزود که از شروع تهاجم نظامی به اوکراین در اسفند ۱۴۰۰ سرکوب و اختناق در روسیه تشدید شده و تعداد زندانیان سیاسی به بیش از هزار و ۳۰۰ نفر افزایش یافته است.
او خاطر نشان کرد که بسیاری از این افراد با دلایل ساختگی دستگیر، محاکمه و زندانی شده‌اند و به عنوان نمونه کشیشی فقط به خاطر نیایش در مخالفت با جنگ به هفت سال زندان محکوم شده است.
گزارشگر ویژه سازمان ملل قبل از برگزاری جلسه شورای حقوق بشر گفت: «این زندانیان با هرگونه خطر قابل تصوری از مرگ گرفته (همچون الکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف کرملین) تا از دست دادن سلامتی خود مواجه هستند.»او به خصوص بر افزایش کاربرد شکنجه و نگهداری زندانیان در سلول‌های انفرادی تأکید کرد.
 کاتزاروا تصریح کرد که حکومت روسیه به درخواست‌های او برای انجام تحقیقات در آن کشور پاسخ نداده است.
حکومت روسیه گفته است که الکسی ناوالنی، سرشناس‌ترین منتقد کرملین، روز ۲۶ بهمن به دلایل طبیعی در زندانی در نواحی قطبی آن کشور درگذشت.
اما یولیا ناوالنایا، بیوه  ناوالنی، شخص ولادیمیر پوتین را به صدور دستور کشتن همسرش متهم کرده است. حکومت روسیه این اتهام را تکذیب کرده است.
ماریانا کاتزاروا، یکی از ده‌ها کارشناس مستقل حقوق بشر است که از سوی سازمان ملل برای بررسی و گزارش‌دهی موارد بحرانی مأمور شده است.
فدراسیون روسیه تنها عضو دائمی شورای امنیت است که سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر آن یک گزارشگر ویژه تعیین کرده است.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها