به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۰۴ - ۱۸:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۰۴ ساعت ۱۶:۵۲
کد مطلب : ۴۹۲۸۴۱

شستشوی گوش با آب بهتر است یا ساکشن | 6 تفاوت فاحش

گروه سلامت: انتخاب بین شستشوی گوش با آب و ساکشن به شرایط فردی شما و تشخیص پزشکتان بستگی دارد. ساکشن گوش معمولاً روش ایمن‌تری است، اما شستشو با آب نیز می‌تواند در برخی موارد مؤثر باشد. شستشوی گوش با آب روشی ساده و معمولاً کم‌هزینه است، اما ممکن است باعث ورود آب به داخل گوش و عفونت شود. ساکشن گوش روشی دقیق‌تر و ایمن‌تر است، اما گران‌تر بوده و ممکن است برای برخی افراد ناراحت‌کننده باشد. اما در کل اینکه شستشوی گوش با آب بهتر است یا ساکشن را پزشک با توجه به شرایط فردی شما تعیین می‌کند.
شستشوی گوش با آب بهتر است یا ساکشن
شستشوی گوش با آب بهتر است یا ساکشن
تفاوت شستشوی گوش و ساکشن گوش
با شناخت تفاوت‌های اصلی بین شستشوی گوش و ساکشن می‌توان بیشتر به ماهیت هر یک از آن‌ها پی برد. این موضوع باعث می‌شود تا بتوانیم با دقت بیشتری گزینه بهتر را از بین این دو مورد انتخاب کنیم. تفاوت‌های دو روش مذکور شامل موارد مختلفی از جمله روش انجام، سرعت ارائه نتیجه، عوارض و... است.

1- تفاوت در روش انجام
برخی از افراد هنوز با تفاوت روش انجام شستشوی گوش با روش انجام ساکشن آشنایی ندارند و حتی این دو مورد را یکسان می‌دانند. در شستشوی گوش از یک محلول نمکی به منظور تمیز کردن کل مجرای گوش از اجرام گوناگون استفاده می‌شود. این در حالی است که ساکشن یک دستگاه مکنده به شمار می‌آيد که جرم را به سمت بیرون می‌کشد.
این تفاوت باعث شده است تا از ساکشن به عنوان روش خشک و از شستشوی گوش به عنوان روش تر یا خیس نیز یاد شود؛ زیرا در ساکشن نیازی به استفاده از آب نیست؛ اما در شستشو باید حتماً از محلول نمکی کمک بگیریم. سایت webmd در قسمتی از این مطلب درباره نحوه شستشوی گوش گفته است:
A doctor may use special tools such as a tiny microscope and a handheld device called a speculum to see inside the ear. They may then use a small loop or spoon, a curette, or alligator forceps (a long, thin, scissor-looking tool) to remove the earwax. This procedure takes only a few minutes
بنابراین می‌توان بیان کرد که این دو گزینه از نظر عملکرد با هم فرق دارند. این مورد باید برای تعیین اینکه شستشوی گوش با آب بهتر است یا ساکشن لحاظ شود.

2- تفاوت در سرعت این دو روش
موضوع دیگری که باید در رابطه با تفاوت‌های بین ساکشن و شستشوی گوش به آن پرداخته شود، بررسی سرعت هر یک از این روش‌ها است. طبیعتاً بسیاری از افراد به دنبال راهکاری هستند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن قابل انجام باشد. شستشو عموماً‌ پانزده دقیقه به طول می‌انجامد، البته اگر جرم گوش بیش از حالت عادی باشد، ممکن است تا بیست دقیقه طول بکشد.
این در حالی است که ساکشن در کمتر از ده دقیقه به پایان می‌رسد. قدرت بالای دستگاه ساکشن و عدم نیاز به استفاده از محلول‌های مختلف این امر را ممکن می‌کند. چنانچه جرم گوش شما خشک شده باشد، پزشک چند قطره را برایتان تجویز می‌کند. این قطره‌ها وظیفه جداسازی جرم‌های متصل به هم را دارند تا امکان بیرون کشیدن آن‌ها به وسیله ساکشن وجود داشته باشد.

3- امکان مشاهده بخش درونی در حین ساکشن گوش
اکثر پزشکان با این موضوع موافق هستند که بهتر است در زمان تمیز کردن مجرای گوش، امکان مشاهده مداوم آن وجود داشته باشد. اگر روش شستشوی گوش انتخاب شود، پزشکان چنین امکانی را ندارند و باید تا زمان خروج کامل آب از گوش شما منتظر بمانند.
در ادامه بررسی اینکه شستشوی گوش با آب بهتر است یا ساکشن باید گفت دستگاه‌های ساکشن به گونه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند که به پزشکان کمک کنند تا حتی هنگام بیرون کشیدن جرم‌ها، توانایی مشاهده مجرای درونی گوش را داشته باشند. این موضوع زمانی اهمیت می‌یابد که با تجمع جرم در گوش روبرو باشیم و بخواهیم به طور کامل همه آن‌ها را بیرون بیاوریم.

تفاوت شستشوی گوش و ساکشن گوش

4- کمتر بودن میزان عوارض ساکشن گوش
در صورتی که ساکشن گوش توسط پزشک برای شما انجام شود جای هیچ نگرانی وجود ندارد. عوارض احتمالی ساکشن گوش در برخی مواقع رخ می دهد و در زمان کوتاهی برطرف می شوند. ممکن است پس از انجام ساکش گوش احساس صدای زنگ یا وزوز در گوش خود داشته باشید. گاهی فرد احساس سرگیجه دارد. سردرد و گوش درد نیز از عوارض احتمالی ساکشن گوش است. برای برخی افراد کاهش شنوایی موقت رخ می دهد. همه ی این عوارض در کوتاه مدت از بین می روند.
ورود رطوبت به درون مجرای گوش به صورت مکرر خطرناک است. این موضوع می‌تواند دلیلی برای ایجاد عفونت‌های مختلف باشد. در واقع شناگران اغلب به چنین عفونت‌هایی دچار می‌شوند؛ زیرا مجرای گوش آن‌ها به صورت مداوم مرطوب است. در شستشوی گوش باید آب نمکی وارد مجرای گوش شود. اگرچه شستشوی گوش در بازه‌های زمانی طولانی مدت مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما در هر صورت باید به این خطر به خصوص توجه داشت. در ساکشن از رطوبت برای خارج کردن جرم‌ها استفاده نمی‌شود و در نتیجه با چنین عوارضی روبرو نخواهید شد. لازم به ذکر است که صدای دستگاه ساکشن نیز منجر به ناراحتی شما نخواهد شد. در سایت سمعک قصر درباره عوارض ساکشن گوش آمده است:
عمل ساکشن گوش همانند سایر اقدامات پزشکی، مصون از عوارض نیست. اگرچه امروزه به‌عنوان بهترین و کارآمدترین روش برای تخلیه موم یا سرومن Cerumen گوش محسوب می‌شود ولی عوارض موقتی مثل سرگیجه و کم‌شنوایی و در مواردی عفونت و تشدید وزوز گوش در بیماران گزارش شده است.

5- تفاوت در احساس فرد پس از بیرون آمدن جرم‌ها
وقتی که شستشوی گوش به پایان می‌رسد، ممکن است برای چند دقیقه دچار کاهش شنوایی شوید. این امر کاملاً طبیعی است و نباید نگرانی خاصی در مورد آن داشته باشید. پس از ساکشن کردن احتمال دارد نتوانید تعادل خود را برای لحظاتی حفظ کنید و این موضوع امری شایع است. حال به نظرتان شستشوی گوش با آب بهتر است یا ساکشن؟ اکنون می‌دانیم که شستشوی گوش و ساکشن حتی از نظر احساس فرد پس از انجام آن‌ها نیز با هم فرق دارند.

6- امکان استفاده در افرادی که پرده گوششان سوراخ شده است
حتی افرادی که پرده گوش آن‌ها به دلایلی همچون ضربات فیزیکی سوراخ شده است، دچار ازدیاد جرم گوش می‌شوند. در واقع با پاره شدن پرده گوش، تولید جرم مجرای آن کاهش پیدا نمی‌کند. این افراد باید به سراغ راهکاری بروند که آسیب بیشتری به پرده گوش آن‌ها وارد نکند. از بین دو روش شستشوی گوش و ساکشن، گزینه دوم انتخاب مناسب‌تری است؛ زیرا منجر به ورود آب به درون پرده سوراخ شده نمی‌شود، البته این افراد باید معاینات گوناگونی را پشت سر بگذارند تا مشخص شود که میزان پارگی گوش آن‌ها در چه حد است. ممکن بوده حتی ساکشن کردن نیز برای این دسته از بیماران خطرناک باشد.

آیا شستشوی گوش خطرناک است؟
دکتر مایکو در پاسخ به این سوال گفته است:
شستشوی گوش، که به آن ایریگاسیون گوش نیز گفته می‌شود، در کل دردناک نیست اما ممکن است در حین تخلیه جرم گوش، احساس ناراحتی یا سرگیجه خفیفی ایجاد کند. در نتیجه شستشوی گوش فقط باید توسط یک متخصص پزشکی انجام شود. شستشوی نامناسب می‌تواند به مجرا یا پرده گوش آسیب برساند و منجر به کم شنوایی یا عفونت گوش شود.

شستشوی گوش با آب بهتر است یا ساکشن
در بخش قبلی به کلیه تفاوت‌های بین شستشوی گوش و ساکشن اشاره کردیم. با توجه به مزایای کلی ساکشن، اغلب افراد این روش را گزینه بهتری نسبت به شستشوی گوش می‌دانند. خطرات کمتر ساکشن یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند دلیل محبوبیت بیشتر ساکشن نسبت به شستشوی گوش باشد. به هر روی، تا زمانی که گوش شما معاینه نشود، نمی‌توان تعیین کرد که کدام یک از این دو گزینه نتیجه مناسب‌تری را به دنبال دارند.

خدمات شستشو و ساکشن گوش در منزل

خدمات شستشو و ساکشن گوش در منزل
در این متن به دلایل مختلف این مطلب که شستشوی گوش با آب بهتر است یا ساکشن اشاره کردیم. شستشو و ساکشن از جمله مواردی به شمار می‌آيند که علاوه بر کلینیک، امکان انجام آن‌ها در منزل نیز وجود دارد. چنانچه توانایی مراجعه به کلینیک را ندارید، می‌توانید از خدمات شستشوی گوش در منزل یارا درمان در این رابطه کمک بگیرید.
همکاران ما با بررسی وضعیت و میزان جرم موجود در گوش شما، بهترین راهکار را از بین ساکشن و شستشو برای شما انتخاب می‌کنند. هر دوی این روش‌ها با نهایت دقت انجام می‌گیرند تا نتایج مناسبی را از آن‌ها دریافت کنید.
جهت شست شوی گوش در منزل میتوانید به صورت شبانه روزی از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۴۰۰۳۵۴۴ با مرکز یارا درمان تماس بگیرید. این خدمات به صورت ۲۴ ساعته در تهران و کرج توسط مرکز یارا درمان ارائه می شود.

سخن پایانی
شاید شما نیز جزو افرادی باشید که به دلیل افزایش میزان جرم درون گوش، دچار کم‌شنوایی و مشکلات مشابه آن شده‌اند. در این حالت، دو راهکار اساسی در پیش روی شما قرار دارد که عبارت‌اند از شستشوی گوش به وسیله محلول‌های نمکی و ساکشن جرم گوش. هر یک از این دو مورد می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند.
اینکه شستشوی گوش با آب بهتر است یا ساکشن، بستگی به وضعیت خود فرد دارد. در بسیاری از موارد می‌توان بدون مشکل شستشوی گوش را انجام داد. چنانچه انجام این امر خطر خاصی را به دنبال داشته باشد، باید از ساکشن استفاده شود. کارشناسان یارا درمان آمادگی به‌کارگیری هر دو روش را دارند و به شما عزیزان کمک خواهند کرد.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها