به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۰۶ - ۰۰:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۰۵ ساعت ۱۵:۱۱
کد مطلب : ۴۹۲۹۲۴

پوتین دست به تغییر دکترین هسته‌ای  می‌زند

پوتین دست به تغییر دکترین هسته‌ای  می‌زند
گروه بین الملل: رئیس‌جمهور روسیه  اعلام کرد که قصد دارد به منظور تسهیل استفاده از تسلیحات هسته‌ای، دکترین مرتبط با به کار‌گیری این نوع سلاح‌‌ها در کشورش را منعطف‌تر کند.
ولادیمیر پوتین در پی ‌آن است تا با افزودن بندهایی به این قوانین امکان پاسخ هسته‌ای کشورش را در صورت مواجه شدن با حملات هوایی گسترده فراهم کند.
بر اساس متمم‌ پیشنهادی، روسیه همچنین هرگونه حمله صورت گرفته توسط یک کشور غیرهسته‌ای را که از سوی یک قدرت هسته‌ای حمایت می‌شود به عنوان حمله‌ای مشترک توسط هر دو کشور تلقی خواهد کرد.
ولادیمیر پوتین  بدون اشاره مستقیم به اوکراین تاکید کرد که لازم است کشورش خود را با «تهدیدات نوظهور» تطبیق دهد.
 به نظر می رسد تدابیر قانونی پیشنهادی از سوی رئیس جمهوری روسیه در خصوص استفاده از تسلیحات هسته‌ای با تهاجم نظامی مسکو در فوریه ۲۰۲۲ مرتبط باشد.
این تغییرات قانونی که ولادیمیر پوتین، خود به تنهایی قدرت تصویب آنها را دارد در حالی پیشنهاد شده که اوکراین به دنبال دریافت مجوز از متحدان غربی برای استفاده از تسلیحات دوربرد اهدایی به منظور حمله به اهدافی در عمق خاک روسیه است؛ چنین مجوزی البته تاکنون از سوی قدرت‌های غربی به اوکراین داده نشده است.پوتین در یک جریان نشستی با مقامات عالی رتبه کشورش که پوشش تلویزیونی داشت بخشی از تغییرات پیشنهادی در دکترین هسته‌ای کشور را تحت عنوان «اقدامی حداکثری برای حفاظت از حاکمیت کشور» تشریح کرد.
 پوتین با اشاره به «ظهور منابع جدید خطرات و تهدیدات نظامی» برای روسیه و متحدان کشورش گفت: «ما شاهد تغییراتی پویا در وضعیت نظامی و سیاسیِ مدرن هستیم و باید این موضوع را در نظر بگیریم.»به گفته وی، در میان اقدامات جدید، «پیشنهاد می‌شود که تجاوز به روسیه توسط هر کشور غیرهسته‌ای» در صورتی که «با مشارکت یا حمایت یک قدرت هسته‌ای» صورت گیرد، به‌عنوان «حمله‌ای مشترک از سوی هر دو کشور به روسیه» در نظر گرفته شود.
این بخش از پیشنهاد‌های قانونی به ظاهر در مورد اوکراین که یک کشور غیرهسته‌ایِ تحت حمایت نظامی ایالات متحده و سایر کشورهای مجهز به سلاح هسته‌ای است، صدق می‌کند.
 پوتین تصریح کرد که تغییرات پیشنهادی «به وضوح شرایط را برای تسهیل یک وضعیت انتقالی به منظور استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای» فراهم می‌کند.
رئیس جمهور روسیه افزود: «هر زمان که اطلاعاتی تایید شده در خصوص شلیک گسترده تسلیحات تهاجمی هوایی و فضایی و عبور آنها از مرز‌های کشور دریافت کنیم، چنین احتمالی را در نظر خواهیم گرفت.»وی گفت منظورش دقیقا حملات هوایی با استفاده از هواپیماهای راهبردی و تاکتیکی، موشک های کروز، هواپیماهای بدون سرنشین، مافوق صوت و انواع دیگر هواپیماهای جنگی است.
ولادیمیر پوتین سپس گفت که تغییرات پیشنهادی همچنین به این معنی است که «ما حق استفاده از سلاح هسته‌ای را در صورت تجاوز به روسیه و بلاروس، متحد نزدیک مسکو، برای خود محفوظ می دانیم.»رئیس جمهوری روسیه در ادامه تاکید کرد که «سلاح‌های هسته‌ای مهم ترین ضمانت حفظ امنیت برای کشور شهروندان است.»
خبرگزاری دولتی تاس در گزارشی از تدوین پیش‌نویس جدید دکترین هسته‌ای روسیه خبر داد و اعلام کرد که این قوانین برای اجرایی شدن نیازمند تایید ولادیمیر پوتین است.

 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها