به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۰۶ - ۱۸:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۰۶ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب : ۴۹۳۰۷۵
نتانیاهو اعلام کرد که تمام قدرتش را علیه حزب‌الله به کار می‌گیرد

کاهش امیدها برای آتش‌بس در لبنان

کاهش امیدها برای آتش‌بس در لبنان
گروه بین الملل: بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر اسرائیل  گفت که حملات این کشور علیه حزب الله لبنان با «قدرت تمام» ادامه خواهد داشت؛ هشداری که امیدها برای عملی شدن پیشنهاد آتش‌بس ارائه‌شده از سوی مقامات آمریکایی و اروپایی را کمرنگ کرد.
در جریان دور جدید تشدید تنش‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله، ده‌ها هزار نفر از ساکنان اسرائیل و لبنان که در نزدیکی مرزهای این دو کشورزندگی می‌کنند، مجبور به ترک خانه‌هایشان و تن دادن به آوارگی شدند.
نتانیاهو این سخنان را هنگام ورود به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل و در حالی بیان کرد که مقامات آمریکایی و اروپایی فشار زیادی بر دو طرف این درگیری وارد کردند تا پیشنهاد توقف ۲۱ روزه درگیری را بپذیرند.آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که در پی این درگیری‌ها حدود ۷۰۰ نفر این هفته در لبنان کشته شدند.
اسرائیل در جریان این حملات، قدرت نظامی حزب‌الله را هدف قرار داده و رهبران اسرائیل می‌گویند که مصمم به توقف حملات فرامرزی هستند که این گروه در پی حمله ۷ اکتبر حماس به جنوب اسرائیل آغاز کرده است.
بنیامین نتانیاهو گفت: «سیاست اسرائیل روشن است. ما با تمام قدرت به حمله به حزب‌ الله ادامه می‌دهیم و تا زمانی که به همه اهداف خود از جمله بازگشت امن ساکنان شمال اسرائیل به خانه‌هایشان نرسیم، متوقف نخواهیم شد.»
دفتر نخست‌ وزیری اسرائیل نیز پس از این سخنان نتانیاهو، در بیانیه‌ای اعلام کرد که  مقامات اسرائیل و ایالات متحده برای بحث در مورد پیشنهاد آتش‌بس دیدار کردند و در روزهای آینده به گفتگوها ادامه خواهند داد.

شهادت یكی از فرماندهان ارشد پهپادهای حزب‌الله
خبرها از لبنان حاکی از آن است که در یکی از آخرین حملات هوایی اسرائیل، یکی از فرماندهان ارشد پهپادهای حزب‌ الله به نام محمد حسین سرور در حومه بیروت شهید شده است. خبر شهادتاو ابتدا از سوی ارتش اسرائیل اعلام و سپس توسط حزب‌الله تایید شد.
اسرائیل این هفته چند بار به حومه جنوبی بیروت که عمدتاً شیعه‌نشین است و حزب‌الله در آنجا حضور پررنگی دارد، حمله کرده است. حملات ارتش این کشور به بیروت نیز منجر به شهادت چند تن از فرماندهان ارشد حزب‌الله شده است.
ارتش اسرائیل همچنین  اعلام کرد که موشکی را که از یمن شلیک شده بود، رهگیری کرده و آژیرهای حمله هوایی را در مرکز این کشور به صدا درآورده است.
آژیر خطر در سراسر منطقه پرجمعیت مرکزی اسرائیل، از جمله کلان‌شهر ساحلی تل آویو به صدا درآمد. یک موشک دیگر نیز از یمن حدود دو هفته پیش در مرکز اسرائیل فرود آمده بود.

هشدار نخست‌وزیر لبنان
اسرائیل از احتمال حمله زمینی به لبنان برای بیرون راندن حزب‌ الله از مناطق مرزی سخن گفته و هزاران نیرو را برای آماده سازی به مناطق شمالی منتقل کرده است.
در این میان، وزیر خارجه لبنان خواستار آتش‌بس فوری «در همه جبهه‌ها» شد و هشدار داد که ادامه خشونت در مرزهای کشورش «صلح و امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای» را نابود خواهد کرد.
عبدالله بوحبیب که در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کرد، «تخریب سیستماتیک روستاهای مرزی لبنان» توسط اسرائیل را محکوم کرد و افزود: «بحران لبنان کل خاورمیانه را تهدید می‌کند. ما امروز درخواست خود برای آتش‌بس در همه جبهه‌ها را تکرار می‌کنیم.»او افزود لبنان از تلاش‌های ایالات متحده و فرانسه برای حرکت فوری به سمت آتش‌بس قبل از اینکه اوضاع از کنترل خارج شود، استقبال می‌کند.
حزب‌الله اما تاکید کرده است که حملات خود را تنها در صورتی متوقف می‌کند که در غزه آتش‌بس برقرار شود، جایی که اسرائیل نزدیک به یک سال است که با حماس می‌جنگد.

فشارها در داخل کابینه نتانیاهو
در حالی که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا پس از گفتگو با همتایان بریتانیایی و استرالیایی خود در لندن هشدار داد که «یک جنگ تمام عیار دیگر می‌تواند هم برای اسرائیل و هم برای لبنان ویرانگر باشد»، اخبار از داخل اسرائیل حاکی از آن است که متحدان راست‌افراطی نتانیاهو در دولت کنونی، همچنان با پیشنهاد آتش‌بس مخالفند.
ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی و رئیس حزب «قدرت یهود» هشدار داد که در صورت امضای توافق آتش‌بس موقت با حزب‌الله، همکاری خود را با دولت اسرائیل به حالت تعلیق در می‌آورد و در صورت توافق دائمی نیز بطور کامل از دولت کنار می‌رود.اگر بن گویر از ائتلاف خارج شود، نتانیاهو اکثریت پارلمانی خود را از دست خواهد داد و به این ترتیب ممکن است که دولتش سقوط کند.با این وجود مخالفان دولت او گفته‌اند که از توافق آتش‌بس حمایت خواهند کرد.
 
برچسب ها: لبنان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها