به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۰۶ - ۱۸:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۰۶ ساعت ۱۶:۲۹
کد مطلب : ۴۹۳۰۸۲

وضعیت سلامتی سالمندان در  اتحادیه اروپا

وضعیت سلامتی سالمندان در  اتحادیه اروپا
گروه بین الملل: این کشور کوچک به تازگی به‌عنوان بهترین کشور اتحادیه اروپا در زمینه سالمندی سالم شناخته شده است. آیا می‌دانید سالم‌ترین سالمندان در کدام یک از کشورهای قاره سبز زندگی می‌کنند؟
بر اساس داده‌های جدید یوروستت، وقتی صحبت از زندگی طولانی و سالم به میان می‌آید، این کشور در صدر کشور‌های اتحادیه اروپا قرار می‌گیرد.
زندگی سالم به‌ معنای سال‌هایی است که یک فرد بدون ناتوانی یا محدودیت‌های جدی در زندگی روزمره‌اش زندگی می‌کند. این شاخص، نحوه حمایت کشورها از سلامت شهروندانشان در دوران سالمندی را نشان می‌‌دهد. با توجه به اینکه روند پیری جمعیت در اروپا شدت گرفته، کیفیت زندگی در دوران سالمندی به یک نگرانی جدی در این قاره بدل شده است.  طبق تحلیل‌های جدیدی که با استفاده از داده‌هایی در سال ۲۰۲۲ انجام شده، مجمع‌الجزایر مالت از نظر سالمندی سالم هم برای مردان و هم زنان، در صدر قرار دارد.
براساس داده‌ها امید به زندگی زنان در این کشور ۷۰.۳ سال و برای مردان ۷۰.۱ سال است. مالت از سیستم بهداشتی جامعی برخوردار است که تقریباً تمامی افراد جامعه را پوشش می‌دهد و در عین حال افراد سالمند این کشور کمتر از سایر کشورهای اتحادیه اروپا با بیماری‌های مزمن دست و پنجه نرم می‌کنند. 
رتبه‌بندی کشورهای مختلف در زمینه سالمندی سالم برای مردان و زنان تفاوت‌هایی دارد.پس از مالت، زنان به ترتیب در کشورهای، بلغارستان با ۶۸.۹ سال، اسلوونی با ۶۸.۵ سال، ایتالیا با ۶۷.۸ سال و یونان با۶۷.۸ سال‌، زمان بیشتری، زندگی سالم را تجربه می‌کنند.در عین وضعیت زندگی سالم برای مردان نیز در کشورهای سوئد با ۶۷.۵ سال، ایتالیا با ۶۷.۱ سال،، یونان با ۶۶.۲ سال، قبرس با ۶۵.۷ سال و ایرلند با ۶۵.۲ سال در رتبه‌های بالاتری قرار دارد.
در مقابل دانمارک در این زمینه به‌عنوان بدترین کشور برای زنان شناخته شده است. این کشور با وجود سیستم بهداشت عمومی قوی، نرخ بالای ابتلا به سرطان را دارد.
زنان دانمارکی به طور میانگین می‌توانند ۵۴.۶ سال زندگی سالم را تجربه کنند، این رقم برای کشورهای لتونی ۵۵.۴ سال، هلند ۵۶.۳ سال، فنلاند ۵۶.۵، پرتغال ۵۸ سال و اسلواکی ۵۸ سال است. 
از سوی دیگر لتونی با میانگین ۵۳ سال زندگی سالم برای مردان در انتهای این فهرست است و پس از آن اسلواکی با ۵۶.۶ سال، دانمارک با۵۷.۱ سال، استونی با ۵۸ سال و لیتوانی با ۵۸.۲ سال قرار دارند.
به طور کلی، هشت کشور وجود دارد که میانگین سنی زندگی سالم مردم در آن زیر ۶۰ است. این کشورهای شامل لتونی، دانمارک، اسلواکی، فنلاند، هلند، رومانی، پرتغال و استونی هستند. 
هرچند زنان معمولا بیشتر از مردان عمر می‌کنند اما طبق این داده‌ها متوسط زندگی سالم زنان در اتحادیه اروپا با مردان فاصله چندانی ندارد. این رقم برای زنان حدود ۶۲.۸ سال تخمین زده  شده و برای مردان حدود ۶۲.۴ سال است. همچنین براساس این داده‌ها زنان به طور میانگین ۷۵ درصد از عمرشان و مردان به طور میانگین ۸۰ درصد از عمرشان زندگی سالم را تجربه می‌کنند. هرچند مردان معمولا زندگی کوتاه‌تری دارند، اما زمان کمتری را در شرایط نامساعد بیماری سپری می‌کنند.
تعداد بالاتر سال‌های زندگی سالم در برخی کشورها لزوما به معنای بالاتر بودن امید به زندگی در این کشورها نیست.
به‌عنوان مثال، بلغارستان که جزو کشورهای برتر در زمینه سالمندی سالم برای هر دو جنس محسوب می‌شود، میانگین امید به زندگی بالایی در میان کشورهای اروپایی ندارد. متوسط امید به زندگی در این کشور ۷۵.۸ سال است.


 
برچسب ها: اتحادیه اروپا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها