به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۱۴ - ۱۵:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۱۴ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب : ۴۹۴۳۱۶

تبعات جدی گسترش جنگ در خاورمیانه  

تبعات جدی گسترش جنگ در خاورمیانه  
گروه بین الملل: کارشناسان می‌گویند که گسترده‌تر شدن دامنه جنگ در خاورمیانه می‌تواند پیامدهای جدی از جمله ایجاد بحران مهاجرت برای اتحادیه اروپا و کل قاره اروپا داشته باشد.
اگرچه بسیاری از کشورها همچنان بر این باورند که یک راه‌حل دیپلماتیک برای پایان دادن به این درگیری امکان‌پذیر است، اما تاکنون تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها نتوانسته نتایج ملموسی به همراه داشته باشد.کارشناسان هشدار می‌دهند که بحران فزاینده و وخیم‌تر در خاورمیانه باعث افزایش قطب‌بندی اروپا و جهان شده است و یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر می‌تواند پیامدهای عظیمی برای اتحادیه اروپا و قاره اروپا به همراه داشته باشد.
پروفسور لوئیجی ناربونه، سفیر سابق اتحادیه اروپا در عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس، معتقد است که کشورهای عضو این بلوک به دلیل اختلافات زیاد بر سر این موضوع، تاوان آن را می‌پردازند.این هشدار در حالی مطرح می‌شود که رهبران گروه هفت در یک تماس کنفرانسی خواستار کاهش تنش‌ها در مرز اسرائیل و لبنان شدند و درباره درگیری‌ها و بحران وخیم‌تر شدن اوضاع بحث کردند.ناربونه گفت: «ما نباید این مسئله را دست کم بگیریم. به ویژه در بخش‌های جنوبی جهان، این تصور وجود دارد که اروپا استانداردهای دوگانه‌ای را اتخاذ کرده است؛ از یک سو با رویکردش در محکومیت پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و از سوی دیگر، رویکرد دوگانه‌اش در برابر اسرائیل و درگیری‌های خاورمیانه.»
ناربونه گفت، این استاندارد دوگانه به شدت به اعتبار اتحادیه اروپا و دفاع از ارزش‌های اساسی آسیب می‌زند.سفیر سابق اتحادیه اروپا تأکید کرد: «عدم ثبات در منطقه می‌تواند بر نقش روسیه در سوریه تأثیر بگذارد و پیامدهایی برای اقتصاد داشته باشد. حل این بحران برای اروپا حیاتی است و مستقیماً با جریان‌های مهاجرتی مرتبط است، زیرا مردم از مکان‌های درگیری در منطقه فرار می‌کنند.»
عدم ثبات در منطقه می‌تواند بر نقش روسیه در سوریه تأثیر بگذارد و پیامدهایی برای اقتصاد داشته باشد. حل این بحران برای اروپا حیاتی است و مستقیماً با جریان‌های مهاجرتی مرتبط است، زیرا مردم از مکان‌های درگیری در منطقه فرار می‌کنند.
دولت ایتالیا که ریاست گروه هفت را بر عهده دارد، مایل است شورای امنیت سازمان ملل متحد مأموریت نیروی موقت سازمان ملل در لبنان (یونیفیل) را تقویت کرده و اختیارات و مسئولیت‌های آن را گسترش دهد. در همین حال، یونیفیل اعلام کرده است که با وجود تحولات اخیر، در محل خود باقی خواهد ماند.در بیانیه‌ای که توسط این مأموریت سازمان ملل صادر شد، آمده است که هرگونه نفوذ به داخل خاک لبنان نقض حاکمیت این کشور است.اگرچه بسیاری از کشورها همچنان بر این باورند که یک راه‌حل دیپلماتیک برای پایان دادن به این درگیری امکان‌پذیر است، اما تاکنون تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها نتوانسته نتایج ملموسی به همراه داشته باشد.
 
برچسب ها: خاورمیانه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها