به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۱۴ - ۲۲:۲۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۱۴ ساعت ۲۲:۱۸
کد مطلب : ۴۹۴۳۸۰

نزدیكی خاورمیانه  به جنگی تمام عیار 

نزدیكی خاورمیانه  به جنگی تمام عیار 
گروه بین الملل: خاورمیانه در یک سال اخیر لحظات به شدت پرمخاطره‌ای را پشت سر گذاشته است، اما این هفته بدترین آنها بود.
در هفت روز گذشته، سید حسن نصرالله رهبر حزب‌الله ترور شده، اسرائیل یک تهاجم زمینی علیه لبنان را شروع کرده، و ایران نزدیک به ۲۰۰ موشک بالستیک به سوی اهدافی در اسرائیل شلیک کرده است.قدرت‌های غربی و منطقه‌ای - به رهبری آمریکا - برای کاهش تنش فشار آورده‌اند. شورای امنیت سازمان ملل خواستار «پایان فوری» خصومت‌ها شد و گروه جی۷ که شامل آمریکا، بریتانیا و آلمان است «خویشتن‌داری» خواست اما این تلاش‌ها تاکنون ناکام مانده و خاورمیانه بیش از هر زمان به یک جنگ تمام عیار نزدیک‌تر شده است.
روز ششم مهر با غروب خورشید در بیروت، حومه جنوبی این شهر شاهد یک رشته انفجارهای مهیب بود.چندین ساختمان مسکونی هدف قرار گرفت، که یک حفره عظیم در زمین ایجاد کرد. دود و غبار هوا و آسمان را پر کرد به طوری که از سراسر شهر پیدا بود.در این حمله، به یک پناهگاه زیرزمینی، سید حسن نصرالله رهبر حزب الله شهید شد.
سید حسن نصرالله که یک هدف مهم بود، سال‌ها  در انظار عمومی ظاهر نشده بود. شهادت سید حسن نصرالله در پایان یک هفته حملات هوایی اسرائیل علیه حزب‌الله روی داد که بیش از ۵۰۰ شهید به جا گذاشت. 
هفته قبل از آن انفجار یک رشته پیجرها و بی‌سیم‌های اعضای حزب‌الله حداقل ۳۲ شهید به جا گذاشت و بیش از سه هزار نفر را زخمی کرد.شهادت سید حسن نصرالله همه امیدها برای کاهش تنش را نقش بر آب کرد، چیزی که تا چند ساعت قبل از آن ممکن به نظر می‌رسید.پیشنهاد آمریکا برای یک آتش‌بس ۲۱ روزه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مورد بحث قرار گرفته بود. دنی دانون سفیر اسرائیل در سازمان ملل حتی گفت که کشورش «پذیرای نظرات است.»اما ساعاتی بعد از آن حمله، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، درحال بازگشت زودهنگام از نیویورک به اسرائیل بود و هرگونه امید باقی مانده برای موفقیت دیپلماسی رنگ باخت.سه روز بعد، نیروهای اسرائیلی وارد لبنان شدند، که آغاز یک تهاجم زمینی بود.ارتش اسرائیل گفت که عملیات آن «محدود و هدفمند» خواهد بود.به گفته سازمان بحران لبنان نبردها تاکنون حدود ۱.۲ میلیون نفر را وادار به ترک خانه هایشان کرده است. حداقل هشت سرباز اسرائیلی هم کشته شده‌اند.
اسرائیل می‌گوید هدف این عملیات جلوگیری از توانایی حزب الله برای پرتاب راکت و پهپاد به اسرائیل است - کاری که در یک سال گذشته تقریبا به طور روزانه انجام داده است. این بعد از حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل بود که جنگ در غزه را به دنبال داشت.حالا نیروهای اسرائیلی در دو جبهه به طور همزمان مشغول یک نبرد زمینی هستند: غزه و لبنان؛ چیزی که برای چند دهه اتفاق نیافتاده بود.عصر سه شنبه، ۱۰ میلیون اسرائیلی شتابان راهی پناهگاه‌ها شدند. این بعد از آن بود که ایران نزدیک به ۲۰۰ موشک بالستیک به سوی این کشور شلیک کرد.
سامانه دفاع هوایی اسرائیل فورا وارد عمل شد و متحدان این کشور از جمله اسرائیل و بریتانیا به دفع این حمله کمک کردند که نشانه دیگری از گسترده‌تر شدن دامنه مناقشه است.

اتفاق بعدی چیست؟
علیرغم ضربات ویرانگری که حزب الله متحمل شده، قول داده است در لبنان به نبرد ادامه دهد. تاریخ به ما نشان می‌دهد که هرچند ورود به لبنان برای اسرائیل آسان است، اما خروج از آن برایش سخت خواهد بود.منطقه و جهان از روز سه‌شنبه مضطربانه منتظر بوده‌اند تا ببینند اسرائیل چگونه به حمله ایران پاسخ خواهد داد.جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفت سعی کرده است اسرائیل را از هدف گرفتن تاسیسات اتمی یا نفتی ایران منصرف کند.

 موضع یحیی سنوار سخت‌تر شده است
روزنامه نیویورک تایمز به نقل از چند مقام آمریکایی گزارش داده که یحیی سنوار، رهبر گروه  حماس، در هفته‌های اخیر موضعی سخت‌تر پیدا کرده است و کشاندن اسرائیل به یک درگیری وسیع منطقه‌ای را بر آتش‌بس ترجیحمی‌دهد.این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی که نام آنها را ذکر نکرده نوشته است یحیی سنوار مدت‌ها است بر این باور است که از جنگ جان سالم به در نخواهد برد و مذاکرات آتش‌بس را مسدود کرده است.بنابر این گزارش، مخالفت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با پیشنهادات مطرح شده در مذاکرات نیز این روند را پیچیده‌تر کرده است.
همچنین به نوشته نیویورک تایمز، یحیی سنوار مدت‌ها است که از وسایل الکترونیکی استفاده نمی‌کند و از طریق پیک‌های انسانی با سازمان خود در ارتباط است.
در روزهای اخیر متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، دو بار گفت که آمریکا در هفته‌های اخیر از حماس خبری نداشته است.

 
برچسب ها: خاورمیانه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها