به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۰ - ۱۴:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۲۰ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۴۹۵۲۵۷

ارائه طرح پیروزی اوکراین به متحدان اروپایی

ارائه طرح پیروزی اوکراین به متحدان اروپایی
گروه بین الملل: ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در دیدار با رهبران بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و همچنین رئیس جدید ناتو، با ارائه طرح «پیروزی» خود بار دیگر خواستار مجوز استفاده از موشک‌های دوربرد غربی علیه اهدافی در خاک روسیه شد.
 زلنسکی  پس از لندن و پاریس رهسپار رم، پایتخت ایتالیا، شد و با جورجا ملونی، نخست وزیر آن کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیس جمهور اوکراین گفت‌وگوهای خود با  ملونی را «سازنده» خواند و در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که «طرح پیروزی» خود را به او ارائه کرده است.او همچنین از کمک‌های امنیتی ایتالیا به اوکراین «به ویژه سیستم‌های دفاع هوایی که جان انسان‌ها را در شهرها و روستاهای ما نجات می‌دهند» قدردانی کرد و گفت با او در مورد تهیه یک بسته امنیتی جدید نیز گفت‌وگو کرده است. زلنسکی پیش از سفر به رم، در پاریس و لندن با رهبران فرانسه و بریتانیا و همچنین رئیس جدید ناتو دیدار و گفت‌وگو کرده بود.او در چند پست در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که در این دیدارها «جزئیات» طرح پیشنهادی خود برای پیروزی بر نیروهای روسی را به آنها ارائه داده است.
ولودیمیر زلنسکی بدون اشاره به جزییات تنها گفت که او و این مقام‌ها توافق کردند تا روی این طرح با یکدیگر کار کنند.
او همچنین به بحث درباره همکاری‌های اوکراین با کشورهای خارج از پیمان آتلانتیک شمالی و تقویت نظامی بیشتر کی‌یف اشاره کرد و گفت: «این گام‌ها بهترین شرایط را برای برقراری صلح عادلانه فراهم خواهد کرد».رئیس جمهور اوکراین در جریان سفر اروپایی خود همچنین بار دیگر بر مجوز استفاده کشورش از تسلیحات دوربرد غربی برای حمله به عمق خاک روسیه تاکید کرد.
فرانسه گفته است که اوکراین باید اجازه استفاده از این تسلیحات را داشته باشد؛ با این حال ایالات متحده و بریتانیا برای اجتناب از تشدید درگیری‌ها، تاکنون مجوز استفاده از این گونه سلاح‌های ساخت خود به کی‌یف را نداده‌اند.مارک روته، رئیس جدید ناتو، نیز در دیدار با ولودیمیر زلنسکی با تایید اینکه بحث مجوز موشک‌ها در دیدارش با زلنسکی مطرح شده است گفت:‌ «ما امروز در این باره صحبت کردیم، اما در نهایت هر یک از متحدان به صورت انفرادی در این مورد تصمیم‌ می‌گیرند».
این درحالی است که سخنگوی کی‌یر استارمر، نخست وزیر بریتانیا، اعلام کرد که موضع لندن در خصوص استفاده از موشک‌های دوربرد تغییری نکرده است.
روسیه پیش از این گفته بود که در صورت اجازه کشورهای غربی به اوکراین برای استفاده از موشک‌های خود برای حمله به خاک روسیه، به این اقدام واکنش نشان خواهد داد.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ماه گذشته اعلام کرد که چنین تصمیمی به معنای آن است که کشورهای ناتو به‌طور مستقیم با روسیه در حال جنگ هستند و «ماهیت این درگیری به‌طور کلی تغییر خواهد کرد».امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه،  در جریان دیدار با ولودیمیر زلنسکی، با تاکید بر حمایت خود از اوکراین دربرابر حملات روسیه، تاکید کرد که فرانسه کمک‌های نظامی و مالی خود را به اوکراین ادامه خواهد داد.
در این دیدار که بخشی از تلاش‌های اوکراین برای جلب حمایت بیشتر کشورهای اروپایی در مواجهه با حملات مداوم روسیه است، مکرون همچنین بر اهمیت همبستگی بین‌المللی و تلاش برای پایان دادن به این جنگ تأکید کرد.
 مکرون گفت که فرانسه به تعهدات کنونی خود که شامل ۳.۲۸ میلیارد دلار کمک مالی است، پایبند خواهد بود. پاریس همچنین در حال آموزش و تجهیز یک تیپ ۳۰۰۰ نفره از سربازان اوکراینی است و قصد دارد در اوایل سال آینده جنگنده‌های میراژ را به اوکراین ارسال کند.
سفر  زلنسکی به اروپا پس از لغو ناگهانی نشست گروه رامشتاین، که پشتیبانان اصلی اوکراین هستند، انجام شده است. این نشست به دلیل لغو برنامه‌سفر مقامات آمریکایی از جمله جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور به دلیل وضعیت اضطراری درایالت‌های جنوبی این کشور پس از توفند میلتون به آینده موکول شده است.ولودیمیر زلنسکی اعلام کرده است که جنگ با روسیه با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا و همچنین فرا رسیدن زمستان در اوکراین در یک نقطه بحرانی قرار دارد.
ایالات متحده تا به امروز اصلی‌ترین حامی اوکراین و بزرگ‌ترین تأمین‌کننده کمک‌های مالی و نظامی بوده است، اما پیروزی احتمالی دونالد ترامپ در انتخابات می‌تواند تردیدهایی را درباره ادامه حمایت واشینگتن از کی‌یف ایجاد کند.

 
برچسب ها: اوکراین