به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۱ - ۱۸:۲۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۲۱ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب : ۴۹۵۳۸۷

آمریکا: ایران تصمیمی برای ساخت سلاح اتمی ندارد

آمریکا: ایران تصمیمی برای ساخت سلاح اتمی ندارد
گروه سیاسی: دو مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفتند که ایالات متحده هنوز بر این باور است که ایران، تصمیمی برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد.
اظهاراتی که از سوی یک مقام ارشد دولت بایدن همچنین سخنگوی دفتر مدیر اطلاعات ملی (ODNI) بیان شده، تایید دیگری بر سخنان اوایل این هفتۀ ویلیام برنز، رئیس سیا است که گفته بود ایالات متحده هنوز هیچ مدرکی ندیده که نشان دهد  ایران تصمیم خود در سال ۲۰۰۳ میلادی مبنی بر تعلیق برنامه تسلیحاتی تهران را تغییر داده است.
این ارزیابی اطلاعاتی، می‌تواند دلیل مخالفت ایالات متحده با هرگونه حمله اسرائیل به برنامه هسته‌ای ایران در تلافی حملات موشکی تهران در اوایل ماه جاری به اسرائیل را توضیح دهد.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تاکید کرده است که از حمله اسرائیل به سایت‌های هسته‌ای ایران حمایت نخواهد کرد؛ با این وجود درباره چرایی این کار سخنی نگفته است. اظهارات وی با انتقاد شدید جمهوری‌خواهان آمریکا از جمله دونالد ترامپ روبرو شده است.مقامات آمریکایی معتقدند که تلاش برای نابودی برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران، تنها باعث به تاخیر افتادن تلاش‌های این کشور برای تولید بمب هسته‌ای می‌شود و حتی می‌تواند عزم تهران را برای انجام این کار تقویت کند.
با این وجود مقام ارشد دولت بایدن به رویترز گفته است که «همه ما این فضا را با دقت تماشا می‌کنیم».
ایران اکنون در دو سایت در حال غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۶۰ درصد (نزدیک به ۹۰ درصد درجه تسلیحات) است و از نظر تئوری و بر اساس معیارهای آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA)، در صورت غنی‌سازی بیشتر، موادی که دارد برای ساخت تقریباً چهار بمب کافی است.ویلیام برنز، رئیس سیا نیز معتقد است که گسترش برنامه غنی‌سازی ایران، زمان لازم برای تولید اورانیوم با درجه تسلیحات کافی برای یک بمب هسته‌ای را از «بیش از یک سال» در زمانی که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد و بعدا آمریکا در زمان ترامپ از آن خارج شد، به «یک هفته یا کمی بیشتر» کاهش داده است.اسرائیل هنوز نگفته است که در تلافی حملات هفته گذشته ایران با بیش از ۱۸۰ موشک بالستیک به این کشور که عمدتاً به دلیل رهگیری‌های پدافند هوایی اسرائیل و ارتش آمریکا شکست خورد، قرار است به چه اهدافی حمله کند.مقامات می‌گویند که ایالات متحده بطور خصوصی از اسرائیل خواسته تا بگونه‌ای واکنش نشان دهد که جنگی گسترده‌تر در خاورمیانه آغاز نشود و بایدن علناً مخالفت خود را با حمله به تاسیسات هسته‌ای و نگرانی‌اش را از حمله به زیرساختهای انرژی ایران اعلام کرده است.
با این حال اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران را یک تهدید وجودی می‌داند.
با این وجود ترامپ هفته گذشته در یک کمپین انتخاباتی، بایدن را به دلیل مخالفت با حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران مورد تمسخر قرار داد و احتمال می‌رود در صورت پیروزی در این انتخابات، او موضع بسیار تندتری در قبال ایران داشته باشد.

 
برچسب ها: سلاح هسته‌ای
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها