به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۲ - ۱۴:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۲۲ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب : ۴۹۵۶۰۰
پنج سئوال درباره برهم‌زدن سخنرانی رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران

استراتژی بر هم زدن سخنرانی‌ها با اسم رمز «صدای دانشجو»

استراتژی بر هم زدن سخنرانی‌ها با اسم رمز «صدای دانشجو»
گروه سیاسی: «سخنرانی مسعود پزشکیان، «رئیس جمهور» که روز -21 مهر- به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه تهران حضور یافته بود با اعتراض «دانشجویان» بارها قطع شد». بر اساس ویدئوهای منتشر شده از این جلسه در ابتدای سخنرانی پزشکیان یکی از دانشجویان حاضر در جلسه اعتراض می کند که چرا فرصتی به دانشجویان برای بیان نظراتشان داده نشده است.

به گزارش رویداد۲۴،مسعود پزشکیان خطاب به این اعتراض می‌گوید که «دانشجو که شلوغ نمی‌کند، بگذارید من حرفم را بزنم تا ببینیم در ادامه چه می‌شود. اگر می‌خواهید جلسه را بهم بزنید من کلا بروم.»اعتراض ادامه پیدا می‌کند و پزشکیان تصمیم می‌گیرد خارج از برنامه قبلی وقتی در اختیار نماینده دانشجویان معترض قرار دهد و می‌گوید یک نفر نماینده برای صحبت پشت تریبون حاضر شود. دانشجویی که به عنوان نماینده برای سخنرانی مشخصا از تشکل «بسیج دانشجویی» است.

پس از اظهارات این معترض که خواستار حضور مسعود پزشکیان در مراسم روز ۱۶ آذر در دانشگاه شد رئیس‌جمهوری ایران بار دیگر پشت تریبون رفت تا سخنرانی کند اما دقایقی بعد بار دیگر این جلسه با اعتراض یکی از حضار به تنش کشیده شد و گویا ماجرا در مورد وضعیت کارمندان دانشگاه بود که پزشکیان پاسخ داد برای این موضوع باید جلسه جداگانه‌ای گذاشته شود.

در مورد مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان و اعتراض دانشجویان اما چند نکته و چند سوال مشخص وجود دارد:
1آیا تشکل‌ها در مراسم بازگشایی دانشگاه‌ها سابقه سخنرانی داشته‌اند؟
اولین سئوال این است که آیا از اساس چنین جلسه‌ای دارای بخش مجزایی برای صحبت تشکل یا تشکل‌های دانشجویی دارد و یا باید در این زمینه فرصتی در اختیار تشکل‌های دانشجویی در نظر گرفته می‌شده است؟

خبرگزاری تسنیم در گزارشی در اینباره نوشته است که «پس از قطعی شدن حضور پزشکیان در دانشگاه تهران برای مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاهها و اعلام برنامه‌های این جلسه، برخی از تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه به ندادن تریبون به گروه‌های دانشجویی انتقاد کردند. البته در دوره‌های قبل و در مراسم آغاز سال تحصیلی با حضور روسای جمهور، تشکل‌های دانشجویی سخنرانی نداشته و تنها نماینده‌ای از جانب دانشجویان سخنانی را مطرح می‌کند اما تشکل‌های دانشجویی معتقدند وقتی مراسم در دانشگاه برگزار می‌شود باید ساز و کاری برای بیان دیدگاه‌های نمایندگان تشکل‌ها نیز فراهم شود.»
سوال اصلی در این بخش از ماجرا این است که اگر روال تا پیش از این بر عدم صحبت تشکل‌های دانشجویی بوده چرا تشکل‌های دانشجویی و مشخصاً بسیج دانشجویی در اینباره اصرار داشته‌اند؟

2آیا سخنرانی همه رئیس‌جمهورها را می‌شود برهم زد؟
سئوال دو این است که آیا در مورد حضور رییس جمهور در یک دانشگاه، وقتی رییس‌جمهور مسعود پزشکیان باشد دست این تشکل‌ها برای برهم زدن سخنرانی بازتر از قبل می‌شود؟ آیا معیار همراهی یا برهم‌زدن سخنرانی رئیس‌‌‌جمهور آن است که گرایشی مشابه تشکل‌های دانشجویی هم راستا با بسیج دانشجویی داشته باشد؟ آیا قرار است اگر رییس‌جمهور، کاندیدای مورد نظر و تایید این تشکل‌ها بود، سخنرانی بدون مشکل برگزار شود و اگرنه که به یکباره پای حق و صدای دانشجو به میان بیاید؟

3آیا بسیج دانشجویی نماینده صدای همه دانشجویان است؟
دانشجویی که سخنرانی رئیس‌جمهور را مختل کرده است، نماینده بسیج دانشجویی است که عکس‌هایش با سعید جلیلی، دیگر نامزد انتخاباتی در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست می‌شود. بسیج دانشجویی برای بازآفرینی فضای معنوی و ارزش‌های دوران دفاع مقدس در فضای دانشگاه تاسیس شد اما به مرور بدل به تشکلی با نگرش سیاسی مشخص، و پلکانی برای ارتقای افراد در سلسله‌مراتب دولتی شد. این تشکل در دولت قبلی با نگاه محدود‌کننده مسئولین دانشگاه همراه شده است حالا چگونه است در دوره رئیس‌جمهور جدید مدعی نمایندگی صدای دانشجویان شده است؟ به خصوص که در سال‌های اخیر و در زمان حضور یک رئیس‌جمهور اصولگرا در دانشگاه‌ها، همین تشکل‌های دانشجویی اجازه بلند‌شدن صدای یک عطسه را به منتقدان نمی‌دانند اما حالا از صدا و حق دانشجو دفاع می‌کنند.

4آیا کار رئیس‌جمهور برای دادن وقت به نماینده بسیج درست بود؟
مسعود پزشکیان بر اساس روحیه مداراجویش در پی اختلال این دانشجویان، بخشی از زمان خود را به صحبت کردن دانشجوی معترض اختصاص داد اما آیا فقط تشکل‌های دانشجویی اصولگرا و نزدیک به حاکمیت معترض بودند؟ مشخصاً خیر. در همین فیلم‌های منتشرشده در فضای مجازی می‌بینیم که برخی دانشجویان دیگر به حضور دانشجوی مذکور پشت تریبون به عنوان نماینده اعتراض و تاکید می‌کنند که او نماینده تشکل آن‌ها نیست.

اگر قرار است صدای دانشجو شنیده شود نباید صرفا و به اتکای این که صدای کدام تشکل بلندتر یا پشتش گرمتر است فرصت اعتراض برای او مهیا شود. اگر قرار است «مخالف من» زنده باد بشنود این شعار باید برای هر مخالف و منتقدی در نظر گرفته شود. تخصیص وقت برای یک تشکل دانشجویی صرف نام سنگین آن نمی‌تواند رویه‌ای مناسب برای پویایی در فضای دانشگاه باشد.

5آیا ماه عسل دولت جدید با نهادهای قدرت تمام شده است؟
نکته اخر اما رویه کلی برخورد با مسعود پزشکیان در این جلسه در یکی از مهمترین دانشگاه های کشور است. ماجرا، اعلام جنگی بدون خونریزی و روایت بریدن سر گربه در ابتدای کار است. عقل سلیم نمی‌تواند قبول کند اختلال در سخنرانی رئیس‌‌جمهور توسط تشکلی که همه سیاست‌ها و رفتارش را با نهادهایی بیرون دانشگاه هماهنگ می‌کند این‌بار بدون مجوز و هماهنگی بوده باشد.

آنچه می‌بینیم ادامه رقابتی انتخاباتی است که اگرچه موعد و زمان آن در تقویم تمام شده اما کماکان ادامه دارد؛ از مقوله قانون حجاب و فیلترینگ و تحولات منطقه و غزه تا کف دانشگاه. می‌توان گفت که از نظر برخی افراد و نهادها، این دولت صرفاً برای اجرای برنامه‌های مشخص از قبل‌تعیین‌شده‌ای برسر کار آمده است و قرار است با اختلال و حتی خدشه‌دار کردن شأن شخص دوم کشور، گربه دم حجله سر بریده شود تا معلوم شود که دست دولت برای تحقق مطالباتی که وعده داده زیاد باز نیست.
** ارسال نظر برای اين مطلب در تاريخ ۱۴۰۳-۰۷-۲۹ ۱۱:۳۹ بسته می شود. **
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها