به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۳ - ۱۸:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۲۳ ساعت ۱۷:۱۰
کد مطلب : ۴۹۵۸۷۹

ماموریت «اروپا کلیپر» ناسا امروز پرتاب می‌شود

ماموریت «اروپا کلیپر» ناسا امروز پرتاب می‌شود
گروه علمی: ماموریت اروپا کلیپر ناسا قرار است امروز در ساعت ۱۲:۰۶ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۹:۳۶ به وقت ایران) پرتاب شود. اگرچه این ماموریت پیش از این با تعویق مواجه شده و پنجره زمانی پرتابش تا ششم نوامبر ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، اولین ماموریت ناسا به یک دنیای اقیانوسی دیگر در منظومه شمسی ما روز دوشنبه(۱۴ اکتبر) به سمت سیاره مشتری آغاز می‌شود.به نقل از اسپیس، اروپا کلیپر(Europa Clipper)، ماموریت پنج میلیارد دلاری ناسا برای مطالعه اقیانوس شور زیر یخ قمر مشتری به نام اروپا است که بر فراز یک موشک فالکون هوی اسپیس ایکس پرتاب خواهد شد. این پرتاب از روی سکوی ۳۹A در مرکز فضایی کندی ناسا در نزدیکی کیپ کاناورال، فلوریدا انجام خواهد شد.
 
جیم فری(Jim Free)، معاون مدیر ناسا عصر یکشنبه(۱۳ اکتبر) در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت: کلیپر اولین فضاپیمای ناسا است که به مطالعه دنیای اقیانوسی فراتر از زمین اختصاص یافته است. اروپا مدت‌هاست که در فهرست دانشمندان در مورد امیدوارکننده‌ترین مکان‌هایی که می‌توانند حیات فراتر از زمین را پشتیبانی کنند، قرار دارد. کاوشگر اروپا کلیپر قصد دارد بفهمد این ماه یخی تا چه اندازه قابل سکونت است.

۹۵ درصد احتمال می‌رود که آب و هوای خوب در زمان پرتاب وجود داشته باشد.اسپیس‌ایکس در ابتدا قصد داشت اروپا کلیپر را در روز ۱۰ اکتبر پرتاب کند، اما به دلیل نزدیک شدن طوفان میلتون، که در روزهای منتهی به آن که میلیون‌ها نفر را در سراسر ایالت بدون برق گذاشت، پرواز به تعویق افتاد. طوفان به برخی از بخش‌های مرکز فضایی کندی آسیب رساند، اما این مرکز چند روز بعد برای از سرگیری آماده‌سازی پرتاب اروپا کلیپر بازگشایی شد.

شما می‌توانید پرتاب اروپا کلیپر به‌صورت آنلاین تماشا کنید. پخش زنده این رویداد از وب‌سایت ناسا انجام می‌شود.انتظار می‌رود که از ابتدا تا انتهای ماموریت، اروپا کلیپر ناسا نزدیک به ۱۰ سال دوام بیاورد و ۵.۵ سال اول آن صرف سفر به مشتری و قمر اروپا شود. با این حال، از زمان پرتاب تا استقرار فضاپیما فقط یک ساعت طول می‌کشد و پس از آن یک فرآیند شش ساعته برای باز کردن آرایه‌های خورشیدی آن انجام می‌شود.

اگر همه چیز خوب پیش برود، اروپا کلیپر در مارس ۲۰۲۵ در کنار مریخ و سپس زمین در دسامبر ۲۰۲۶ حرکت می‌کند تا از هر سیاره نیروی گرانش دریافت کند. این گذرها کاوشگر را در مسیر رسیدن به مشتری در روز ۱۱ آوریل سال ۲۰۳۰ قرار می‌دهند. این ماموریت توسط آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در جنوب کالیفرنیا نظارت می‌شود.

پس از رسیدن به مشتری، این فضاپیما چهار سال را صرف انجام یک سری پروازهای نزدیک از کنار قمر اروپا خواهد کرد تا اقیانوس‌های یخی این ماه را با مجموعه‌ای از ۹ ابزار مختلف و آزمایشی مطالعه کند که هدف همه‌ی آنها درک اقیانوس آب شور در زیر سطح است. یک رادار اعماق آن اقیانوس را کاوش خواهد کرد، در حالی که ابزارهای دیگر ستون‌های آبی را که توسط تلسکوپ فضایی هابل در قمر اروپا شناسایی شده‌اند، اندازه‌گیری خواهند کرد. و، البته، تصاویری نیز کلیپر از اروپا خواهد گرفت.

فری می‌گوید اگرچه ما به دنبال حیات دیگری نیستیم، اروپا می‌تواند مواد تشکیل دهنده حیات را آنگونه که می‌شناسیم داشته باشد: آب، مواد آلی، انرژی شیمیایی و پایداری. آنچه در اروپا کشف می‌کنیم، پیامدهای عمیقی برای مطالعه اختر زیست شناسی و نحوه نگرش ما به جایگاه خود در این جهان خواهد داشت.

اگر اسپیس‌ایکس نتواند فضاپیمای اروپا کلیپر ناسا را ‌در روز ۱۴ اکتبر پرتاب کند، این شرکت دست کم دو فرصت دیگر در این هفته خواهد داشت.اولین تاریخ پرتاب پشتیبان اسپیس‌ایکس در روز سه‌شنبه، ۱۵ اکتبر، ساعت ۱۱:۵۹ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۹:۲۹ به وقت ایران) است. اگر اسپیس‌ایکس و ناسا مجبور شوند یک روز دیگر منتظر بمانند، می‌توانند سعی کنند اروپا کلیپر را در روز چهارشنبه، ۱۶ اکتبر، ساعت ۱۱:۵۲ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۱:۵۲ به وقت ایران) پرتاب کنند.در واقع، ناسا و اسپیس ایکس می‌توانند هر روز تا روز ۶ نوامبر اروپا کلیپر را پرتاب کنند و همچنان این فضاپیما را تا ۱۱ آوریل ۲۰۳۰ به منظومه مشتری برسانند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها