به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۳۰ - ۱۴:۲۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۳۰ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۴۹۶۹۶۳

شروط تل آویو برای پایان جنگ با حزب الله

شروط تل آویو برای پایان جنگ با حزب الله
گروه بین‌الملل: آکسیوس به نقل از دو مقام آمریکایی و دو مقام اسرائیلی گزارش داد اسرائیل هفته گذشته به آمریکا سندی ارائه کرده که حاوی شرایط این کشور برای یک راه‌حل دیپلماتیک به منظور پایان دادن به جنگ در لبنان و بازگشت غیرنظامیان از هر دو طرف مرز به خانه‌هایشان است.
گفته شده که ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل و از نزدیکان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور،  این سند را برای آموس هاکستین، فرستاده ویژه آمریکا در لبنان که قرار است به بیروت سفر کند، فرستاده است.
این مقام افزود اسرائیل همچنین خواستار آزادی عمل نیروی هوایی خود در حریم هوایی لبنان شده است.به گفته مقام‌ها، هاکستین به دنبال این است که دست‌کم هشت هزار نیروی لبنانی در جنوب این کشور مستقر شوند.
در این خصوص یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده است به سایت خبری اکسیوس گفت که بعید است بیروت و جامعه بین‌المللی پیشنهاد اسرائیل برای آتش‌بس در لبنان را بپذیرند.این گزارش می‌گوید این پیشنهاد «به‌طور چشمگیری حاکمیت لبنان را تضعیف می‌کند».خواسته‌های اسرائیل شامل توانایی اجرای فعال خلع سلاح حزب‌الله در جنوب لبنان و حفظ دسترسی نامحدود به حریم هوایی لبنان است.کاخ سفید و سفارت اسرائیل در واشنگتن از اظهار نظر درباره این گزارش خودداری کردند.
در همین حال ارتش اسرائیل اعلام کرد در حمله‌های زمینی در جنوب لبنان، مقادیر زیادی از تسلیحات حزب‌الله را کشف و نابود کرده است.در بیانیه ارتش اسرائیل آمده موشک‌ ضد‌تانک، پرتابگر، آرپی‌جی، مهمات، مواد منفجره، نارنجک، و تجهیزات نظامی دیگری را منهدم کرده است.
ارتش اسرائیل همچنین تعدادی از اعضای حزب‌الله، از جمله فرماندهانی در سطح تاکتیکی و گروهی که موشک‌های ضدتانک شلیک می‌کردند را از بین برد.

حملات اسرائیل به زیرساخت‌های مالی حزب‌الله
 ارتش اسرائیل دست‌کم ۱۶ بار به شعبه‌های موسسه مالی القرض الحسن در لبنان حمله هوایی کرد.شعبه‌های این موسسه مالی در صور، مشغره، نبطیه فوقا، عقیبه و مناطق حی‌السلم و ضاحیه در بيروت، در میان شعبه‌هایی هستند که از سوی ارتش اسرائیل مورد هدف قرار گرفته‌اند.ارتش اسرائیل پیش‌تر اعلام کرده بود این موسسه در تامین مالی حزب‌الله نقش دارد.
ارتش اسرائیل برنامه‌های عملیاتی خود در لبنان را گسترش داده و به ساختارها و شعبه‌های تاسیسات مالی حزب‌الله لبنان، حمله کرد. در این راستا موسسات قرض‌الحسن که نقش مهمی در فعالیت‌های حزب‌الله بازی می‌کنند، هدف قرار گرفته‌اند.
دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل  تصریح کرد: «ما در روزهای آینده فاش خواهیم کرد که ایران چگونه از نهادهای غیردولتی، اتحادیه‌ها و مؤسسات مدنی استفاده می‌کند تا فعالیت‌های  حزب‌الله را از لحاظ مالی تأمین کند.»او تمامی شهروندان لبنان را فراخواند تا از نزدیکی مکان‌هایی در بیروت و دیگر نقاط این کشور که در آنجا مؤسسات و مراکز مالی حزب‌الله قرار دارند، فورا دور کنند.  
چندی پس از هشدارهای هاگاری نیروی هوایی اسرائیل حملات خود را آغاز کرد. خبرگزاری لبنانی ان‌ان‌ای (NNA) در این رابطه گزارش داد که دست کم ۱۱ حمله پیاپی ارتش اسرائیل به حومه بیروت انجام گرفته است. بنا بر گزاری این رسانه یک ساختمان در جوار فرودگاه لبنان نیز هدف قرار گرفته است. تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از بلندشدن دودهایی سیاه و غلیط در نزدیکی باندهای فرود در فرودگاه لبنان حاکی هستند. 
چندی پیش از آغاز حملات هوایی اسرائیل آویخای ادرعی، یک سخنگوی ارتش اسرائیل با انتشار پیامی در شبکه اکس (توییتر سابق) اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور حملات خود علیه "زیرساختارهای مراکز قرض الحسن را که ارتباطی تنگاتنگ با حزب‌الله دارد، آغاز خواهد کرد".
این مقام اسرائیل نقاطی را که این مؤسسات و مراکز از جمله در بیروت قرار دارند و قرار است هدف حملات باشند، ذکر کرد. او افزود که مراکز قرض‌ الحسن "پشتیبان مالی فعالیت‌های حزب‌الله هستند".
 جمعیت قرض‌الحسن لبنان  ۳۰ شعبه در لبنان دارد که نیمی از آنها در بیروت است.اسرائیل این موسسه مالی را به تسهیل مراودات مالی حزب‌الله برای تهیه و ذخیره‌سازی اسلحه و پرداخت دستمزد به اعضایش متهم کرده است.پیشتر ارتش اسرائیل به ساکنان ۲۰ منطقه در لبنان- شامل ۱۴ منطقه بیروت- درباره قصد خود از حمله شبانه هشدار داده بود.ارتش اسرائیل همچنین گفته بود بانک‌ها و زیرساخت‌های مالی حامی حزب‌الله را هدف قرار خواهد داد.  موسسه قرض‌ الحسن از سال ۲۰۰۷ تحت تحریم های آمریکا قرار دارد و مقام‌های آمریکایی آن را به پوششی برای مدیریت فعالیت‌های مالی حزب‌الله متهم کرده‌اند.
همزمان وزارت بهداشت لبنان گفته است که از آغاز دور شدید حملات اسرائيل در این کشور در ۱۶ سپتامبر دست کم ۱۸۰۲ نفر در لبنان کشته و ۹۳۳۰ نفر زخمی شده‌اند.
جمعیت قرض‌الحسن لبنان در سال ۱۹۸۲ بعد از اشغال لبنان توسط اسرائيل تاسیس شد و با تایید وزارت کشور لبنان در ۱۹۸۷ رسما آغاز به کار کرد.
این جمعیت ابتدا عموما در مناطق تحت نفوذ حزب الله لبنان فعال بود اما در سال‌های اخیر فعالیت خود را به مناطق دیگر این کشور هم گسترش داد. طبق اساس‌نامه آن، هدفش «اعطای وام به مردم برای مدت مشخص با هدف حل مشکلات اجتماعی آنهاست». بر اساس همین منبع بیش از ۴۰۰ هزار نفر/منبع در این جمعیت مشارکت دارند و دست کم تا سال ۲۰۱۹ سه میلیارد دلار وام از طریق آن به افراد داده شده است.منتقدان این جمعیت می‌گویند فعالیت آن، عملا به عنوان یک بانک بدون اینکه زیر نظر بانک مرکزی لبنان باشد آن را به موسسه‌ای بدون نظارت تبدیل کرده که هرکاری در آن ممکن است.

ایده‌های جدید برای پایان جنگ غزه 
سخنگوی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد در کابینه امنیتی این کشور «ایده‌های جدیدی» درباره توافق برای پایان جنگ غزه و آزادی گروگان‌ها مورد بحث قرار گرفته است.
یک مقام اسرائیلی پیش از جلسه‌ای که در مقر وزارت دفاع در تل‌آویو برگزار شد، گفت که اسرائیل به دنبال فرصتی برای پایان دادن به جنگ در غزه از طریق توافق برای آزادی گروگان‌ها پس از کشته شدن یحیی سنوار، رهبر پیشین حماس است.
این مقام همچنین افزود :پیكر  سنوار به عنوان «یکی دیگر از برگ‌های برنده» در مذاکرات محسوب می‌شود.

 
برچسب ها: اسرائیل
** ارسال نظر برای اين مطلب در تاريخ ۱۴۰۳-۰۸-۰۷ ۱۰:۵۳ بسته می شود. **
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها