به روز شده در ۱۴۰۳/۱۱/۰۱ - ۲۳:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۱۱/۰۱ ساعت ۲۱:۲۵
کد مطلب : ۵۱۱۳۶۷

آمریکا مهم‌ترین شریک تجاری آلمان  شد

آمریکا مهم‌ترین شریک تجاری آلمان  شد
گروه بین الملل: ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ به مهم‌ترین شریک تجاری آلمان تبدیل شد و برای اولین بار از سال ۲۰۱۶، چین را از جایگاه نخست کنار زد. با توجه به آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ، این تغییر چه معنایی خواهد داشت؟
بر اساس یک مطالعه منتشر نشده از سوی آژانس دولتی توسعه اقتصادی آلمان (GTAI) که خبرگزاری آلمان به آن دسترسی یافته است، ایالات متحده در سال گذشته چین را به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری آلمان پشت سر گذاشته است. برای نخستین بار از سال ۲۰۱۶، تجارت آلمان با ایالات متحده بیش از تجارت آن با چین بود.
بر اساس داده‌های اولیه برای سال ۲۰۲۴، صادرات و واردات آلمان با آمریکا به حدود ۲۵۵ میلیارد یورو رسید که هشت میلیارد یورو بیشتر از تجارت با چین، دومین شریک تجاری مهم آلمان است. هلند، فرانسه و لهستان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
پژوهش این نهاد هشدار می‌دهد که آلمان ممکن است در مناقشات گمرکی میان دو شریک اقتصادی بزرگ خود، آمریکا و چین، گرفتار شود. همچنین خطر تشدید جنگ تجاری میان ایالات متحده و چین وجود دارد که می‌تواند فشار بیشتری بر آلمان وارد کند تا به ایالات متحده بپیوندد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، برای دوران ریاست جمهوری خود، تعرفه‌های جدیدی بین ۱۰ تا ۲۰درصد بر واردات از اروپا و تعرفه‌های ۶۰درصدی بر واردات کالاهای چینی را تهدید کرده است. این اقدامات می‌تواند تأثیرات چشمگیری داشته باشد، به‌ویژه اگر منجر به افزایش واردات کالاهای چینی به اروپا شود.
یوآخیم ناگل، رئیس بانک مرکزی آلمان، در نوامبر سال گذشته هشدار داد که اگر این برنامه‌ها اجرایی شوند، می‌توانند یک درصد از تولید ناخالص داخلی آلمان را کاهش دهند.
سیمونه مِنِه، رئیس اتاق بازرگانی آمریکا در آلمان، تأکید کرد که نباید در این شرایط عجولانه قضاوت کرد. او گفت: «حتی در دوره اول ریاست‌جمهوری ترامپ نیز بسیاری از تهدیدها هرگز عملی نشدند.» او افزود: «تعرفه‌های بالا به خود ترامپ و اقتصاد ایالات متحده نیز آسیب می‌زند، زیرا قیمت‌ها در آمریکا افزایش می‌یابد، تورم بالا می‌رود و دلار قوی‌تر می‌شود که صادرات آمریکا را گران‌تر می‌کند.»
دیرک یاندورا، رئیس انجمن تجارت خارجی آلمان، به روزنامه "راینیشه پست" گفت: «آمریکا از مدت‌ها پیش مقصد اصلی صادرات آلمان بوده است.» او افزود: «ما در حال حاضر انتظار اعمال تعرفه‌های بالا از سوی آمریکا را نداریم. این بخشی از تاکتیک ترامپ است که درخواست‌های بالا مطرح کند تا به اهداف خود برسد.»
سیمونه منه با اشاره به مطالعه‌ای از موسسه اقتصاد جهانی کیل (IfW) گفت که در کوتاه‌مدت، شرکت‌های آلمانی ممکن است از تعرفه‌های بالای آمریکا سود ببرند. او توضیح داد: «اگر کشورهای دیگر مانند چین مجبور به پرداخت تعرفه‌های بالاتر شوند، شرکت‌های آلمانی به طور نسبی در موقعیت بهتری قرار خواهند گرفت.»
او همچنین پیش‌بینی نمی‌کند که شرکت‌های آلمانی به صورت گسترده به ایالات متحده منتقل شوند تا از تعرفه‌ها اجتناب کرده و از مالیات‌های پایین‌تر در دوران ترامپ بهره‌مند شوند. او تأکید کرد: «سرمایه‌گذاری‌های بزرگ به سال‌ها برنامه‌ریزی نیاز دارند.»
پژوهش آژانس دولتی توسعه اقتصادی آلمان نشان می‌دهد که صادرات آلمان به چین در سال ۲۰۲۴ حدود ۶.۴درصد کاهش یافته است. این کاهش به ضعف اقتصاد چین و همچنین افزایش رقابت خودروسازان چینی نسبت داده شده است.
شرکت‌های آلمانی به طور فزاینده‌ای به دنبال جایگزین‌هایی برای چین هستند، مانند ویتنام. تجارت آلمان با ویتنام در سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۱درصد رشد داشته است. همچنین لهستان به‌عنوان یک بازار مهم برای آلمان تثبیت شده و تجارت با بریتانیا پس از برگزیت به طور جزئی بهبود یافته است.
 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها