به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۸ - ۲۳:۴۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۲/۱۰ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۱۰۹۵۵
اولمرت: درباره خطر اتمی ایران اغراق می‌شود

نتانیاهو: ایران هنوز از خط قرمز عبور نکرده است

گروه بين‌الملل: نخست‌وزیر اسرائیل در تازه‌ترین ارزیابی خود اعلام کرد که ایران هنوز "خط قرمز" برای ساخت بمب اتمی را پشت سر نگذاشته، اما به آن نزدیکتر شده است.
نتانیاهو: ایران هنوز از خط قرمز عبور نکرده است
بنیامین نتانیاهو، در نشست مشترک احزاب لیکود و بیتنو گفت: «ایران از خط قرمزی که در سازمان ملل از آن سخن گفتم، هنوز عبور نکرده، اما به طور سیستماتیک به این خط قرمز نزدیکتر شده است.» سخنان اخیر نخست‌وزیر اسرائیل در مخالفت با ارزیابی کارشناسان نظامی اسرائیل محسوب می‌شود. آموس یادلین، سرپرست موسسه اسرائیلی پژوهش‌های امنیت ملی (INSS) هفته پیش مدعی شده بود که ایران "خط قرمز" نتانیاهو را چندی است که پشت سر نهاده است. یادلین گفته بود: «در تابستان امسال ایران تنها یک یا دو ماه از تصمیم برای ساخت بمب اتمی فاصله دارد.»

بنیامین نتانیاهو در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر ۲۰۱۲ با ارائه تصویری از یک بمب، "خط قرمزی" برای ایران ترسیم کرده بود. نتانیاهو در سال ۲۰۱۲ تصریح کرد که با عبور ایران از این خط قرمز، اسرائیل در صورت لزوم با توسل به اقدامات نظامی از ساخت بمب اتمی ایران جلوگیری خواهد کرد. بنا به ارزیابی نخست‌وزیر اسرائیل این خط قرمز زمانی پشت سر نهاده خواهد شد که ایران "فاز دوم غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی" را به پایان برده باشد.

ایهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل در نیویورک در کنفرانسی ضمن انتقاد به مواضع دولت نتانیاهو در قبال برنامه هسته‌ای ایران تصریح کرد که تهدید اسرائیل از سوی ایران اغراق‌آمیز است. به گفته اولمرت، گرچه ایران هنوز توانایی ساخت بمب اتمی را ندارد، اما به جمهوری اسلامی گوشزد کرد که موضع آمریکا را در این زمینه جدی بگیرد. دولت آمریکا تا کنون بارها گفته است که از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته‌ای جلوگیری خواهد کرد.

اولمرت یادآور شد که در زمان نخست‌وزیری او (در سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹) ارزیابی کارشناسان نظامی مبنی بر دستیابی ایران به سلاح اتمی تا سال ۲۰۰۹ میلادی بسیار جدی گرفته شد. وی افزود، اما با اینکه در میانه سال ۲۰۱۳ هستیم، ایران هنوز به چنین قابلیتی دست نیافته است.

اصلاح طلب گناوه ای
۱۳۹۲/۰۲/۱۰ ۱۲:۵۲
اولا سردمداران رژیم اسرائیل همیشه این حرف های بی ارزش و سخیف را زده و می زنند. اما مسئولین ما باید هوشیارانه و مدبرانه علاوه بر تداوم برنامه صلح آمیز هسته ای ، طوری با مجامع بین المللی در خصوص انرژی هسته ای رفتار نمایند تا ضمن حفظ شان نظام و در نظر گرفتن دیدگاه های واقعی مردم از طریق کنفرانس ها ، همه پرسی ها ، نظرسنجی ها در مورد چگونگی ادامه فعالیت های هسته ای توام با تعامل و جذب اعتماد بین المللی ، آسایش مردم ، حفظ استقلال و حیثیت کشور، و...در اولویت کامل قرار گرفته شود. (42397)
لهراسب
۱۳۹۲/۰۲/۱۰ ۱۴:۳۲
یعنی باید خوشحال باشیم اولمرت می خواهد برای مواضع بعدی خصمانه اش خودش را از جهات تبلیغاتی اثبات کند. (42407)
۱۳۹۲/۰۲/۱۰ ۱۸:۵۲
اصلا شما در حد و اندازه این نیستید که اسم ایران رو بیارید! به شما هم هیچ ربطی نداره که ما بمب اتم داریم یا نه. (42481)