به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۰:۰۰
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۰۹ ساعت ۱۴:۱۲
کد مطلب : ۱۲۴۴۵۶

پندی از فاجعه پلاسکو

حمید نجف

یک هفته از حادثه دلخراش پلاسکو می‌گذرد، رخدادی که در میان بهت و حیرت ملت، رشیدترین فرزندان این مرز و بوم را در کام خود کشید و داغی بس بزرگ و عمیق بر دل همه ما گذاشت.
طی این مدت در کنار تلاش سربازان جان برکف آتش‌نشانی برای بیرون کشیدن همرزمان خود از زیر آوار، شاهد حرف و حدیثهای فراوان و بعضا عذاب‌آوری بودیم.

هر کس به نسبت جایگاه داشته و نداشته خود، تفسیری از این ماجرا داشت، گروهی مجدانه در پی مقصر بودند و دسته‌ای به دنبال توجیه و فرار از مسئولیت، عده‌ای مالک را مقصر می‌دانستند و بعضی مستاجران را ناتوان از حفظ ایمنی. سیاسیون هم طبق معمول کاسه کوزه‌ها را بر سر هم می‌شکستند و با پیاده نظام خود یا همان رسانه‌های محفلی به جان یکدیگر افتادند. دسته‌ای بی درد این محشر عظیم را، به پس زمینه تصویر خود بدل کردند و گروهی شهرت طلب بر آمار سکانسهای کذایی خود افزودند. در این شهر فرنگ هر کسی به کاری مشغول بود و نمدی برای خود می‌بافت.

مردم هم صحنه‌ها آفریدند، بعضی زیبا و برخی تلخ و زشت، این وسط کمتر کسی به فکر پلاسکوهای آینده بود، پلاسکوهایی که خطر در کمین آنان است. ساختمان‌های بی شماری که چون قارچ سمی، ظاهری دل فریب دارند و طعمی کشنده و تلخ، اگر می‌خواهیم خون عزیزترین فرزندان وطن را پاس داریم، مجبور به پذیرش درسی تلخ هستیم. تجربه‌ای که به ما می‌آموزد، در مصیبت از جدل پرهیز و با هم مدارا کنیم , مسئولیت کار خود را قبول و در صورت اشتباه عذرخواهی کنیم.

درس از پلاسکو یعنی پیشگیری از حوادث بعدی، یعنی حرکت به سمت ایمنی با همراهی و خرد جمعی، یعنی اصلاح ساختارهای قدیمی و معیوب اداری. درس از پلاسکو یعنی تقویت اخلاق، ایجاد محبت و پرهیز از اختلاف، باید از پلاسکو پند اولویت‌بندی پروژه‌ها را بیاموزیم. یاد بگیریم که اگر عرضه کاری را نداریم، کنار برویم و میدان را برای شایستگان مهیا کنیم.

از آتش پلاسکو جسارت کارکردن صادقانه، از آوار آن استواری، پایداری و مبارزه با مشکلات و از شهیدان پلاسکو از خود گذشتگی، ایثار و فداکاری را بیاموزیم. شاید این تجربه و درس پر هزینه و سنگین آغازی باشد، برای پایان اینگونه حوادث دلخراش در آینده...

احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۰۹ ۱۴:۵۹
بیش از ده روز کل کشور بسیج شد و هنوز نتونسته آوار یک ساختمان و جمع آوری کنه...
این اخطار جدی بود نه تنها در حوادث آتشنشانی بلکه در حوادث ناشی از بلایای طبیعی...
مثلا خدای نکرده اگر یک زلزله 7 ریشتری در تهران بیاد هیچ دفاعی در مقابل آن نیست...
خیابانها و کوچه ها و ساختمان های خارج از استاندارد و تراکم بیش از حد جمعیت و ساختمانها و...
حتی فکر کردن به آن وحشتناکه...
تا کی باید همه در خواب باشند (347690)