به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۴:۱۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۰۵ ساعت ۱۷:۲۱
کد مطلب : ۱۹۰۸۷۷
رئیس‌جمهور آمریکا: البغدادی گریه می‌کرد و جیغ می‌زد؛ مثل یک ترسو مرد

ترامپ: ابوبکر البغدادی را مثل یک سگ کشتیم، او یک حیوان بود

ترامپ: ابوبکر البغدادی را مثل یک سگ کشتیم، او یک حیوان بود
گروه بین‌الملل: رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی به مناسبت عملیات کشتن ابوبکر البغدادی گفت: نیروهای ما در یک عملیات ویژه و خطرناک، رهبر مخوف داعش و بزرگترین تروریست جهان را مثل یک سگ احمق کشتیم.

دونالد ترامپ در مقابل خبرنگاران در کاخ سفید ادامه داد: تعداد زیاد دیگری از نیروهای داعش هم کشته شدند. او موقع فرار گریه می‌کرد و مثل یک احمق کشته شد. ترامپ افزود: او پس از اینکه در دام افتاد با جلیقه انفجاری حود و سه فرزندش را در هنگام فرار در یک تونل کشت. ترامپ از دولت‌های ترکیه و عراق در همکاری کردن نیروهای آمریکایی در این عملیات تشکر کرد و افزود در این عملیات 8 هلیکوپتر نظامی آمریکا شرکت داشتند و هیچیک از نیروهای ما در این عملیات آسیب ندیدند فقط یکی از سگهای با وفای ما کمی آسیب دید. رییس‌جمهور آمریکا ادامه داد: چند هفته بود او را زیر نظر داشتیم و وقتی مطمئن شدیم خودش است عملیات را شروع کردیم. او یک بیمار روانی بود که جنایات بسیار فجیعی انجام داد.

به گفته رئیس‌جمهور آمریکا، رهبر داعش وقتی با هجوم نیروهای آمریکایی روبه‌رو شد، جلیقه انفجاری خود را منفجر کرد و به همراه او سه کودک نیز در تونل کشته شدند. ابوبکر بغدادی که در پنج سال گذشته رهبری داعش را بر عهده داشت، خود را "خلیفه مسلمانان" اعلام کرده بود. ترامپ همچنین کردهای سوریه تشکر کرد و افزود: کردهای سوریه نیز به نیروهای آمریکایی "کمک اطلاعاتی" کردند و درباره رهبر داعش گفت: "او شبیه به یک سگ کشته شد. دنیای بدون او جای امن‌تری خواهد بود." وی همچنین تاکید کرد که ترکیه از عملیات مطلع بوده و نیروهای آمریکایی از فضای هوایی این کشور استفاده کردند. به گفته رئیس‌جمهور آمریکا، وقتی رهبر داعش با هجوم نیروهای آمریکایی روبه‌رو شد، گریه می‌کرد و سپس جلیقه انفجاری خود را منفجر کرد و به همراه او سه کودک نیز کشته شدند. وی همچنین گفت که بعد از کشته شدن ابوبکر بغدادی، تعدادی از ساکنین مخفیگاه تسلیم شدند. او گفت که در میان ساکنین، ۱۱ کودک نیز حضور داشتند که آسیب ندیدند.
ترامپ گفت: جنازه بغدادی به دلیل انفجار به کلی متلاشی شد، اما نظامیان آمریکایی موفق شدند از طریق آزمایش دی‌ان‌ای بازمانده جسد، هویت ابوبکر بغدادی را تایید کنند. او گفت: من همواره می گفتم البغدادی را می‌خواهم. او بسیار بیرحم بود. او یک حیوان بود. شما دیدید چگونه بسیاری از اسیران خود از جمله چند آمریکایی را سر برید و یا آن خلبان بیگناه اردنی را آنگونه در قفس زنده زنده آتش زد. ما تمام فیلم عملیات را مستقیما در کاخ سفید می‌دیدیم و به نیروهای ویژه خود را آفرین می‌گویم که این عملیات پیچیده را انجام دادند.
* به خاطر اینکه این روزها در واشنگتن درز اطلاعات بسیار است من به کسی چیزی نگفتم و خانم نانسی پلوسی (رییس مجلس نمایندگان) هم در جریان نبود.
* من در تمامی سه سالی که رئیس‌جمهور آمریکا بودم فقط می‌گفتم من بغدادی و حمزه بن لادن را می‌خواهم و آن‌ها می‌گفتند ما فلانی را هم پیدا کردیم و من تنها می‌گفتم من البغدادی و حمزه بن لادن (پسر اسامه بن لادن که چند ماه قبل توسط آمریکا کشته شد) را می‌خواهم.
 * از نیروهای ما هیچ‌کس به جزء یک سگ ما که کمی زخمی شد آسیبی ندید.
* من در زمانی که یک برج‌ساز بودم و یک سال قبل از فرو ریختن برج‌های دوقلو در 11 سپتامبر یک کتاب نوشتم به نام آمریکایی که ما لیاقت آن را داریم و در آنجا گفتم ما باید بن‌لادن را بکشیم و اگر آن اتفاق افتاده برج‌ها هرگز فرو نمی‌ریخت.

ابوبکر البغدادی کیست؟
به گزارش بی بی سی، ترامپ که خود را برای سال پرماجرای انتخابات (۲۰۲۰) آماده می‌کند، علاوه بر رقابتی جدی با نامزد حزب دموکرات، درگیر چالش سیاسی استیضاح در کنگره این کشور نیز هست؛ یک جدال تبلیغاتی که رد و تاییدش از سوی افکار عمومی بر سرنوشت نهایی آن بی‌اثر نخواهد بود. از پا درآوردن رهبر داعش و زدن ضربه‌ای کاری به این گروه، "دستاوردی" است که ترامپ به آسانی از کنارش نمی‌گذرد.

ابوبکر بغدادی، رهبر گروه بدنام داعش در پی حمله آمریکایی‌ها کشته شد؛ یکی دیگر از عراقی‌هایی که بعد از اشغال نظامی کشورشان توسط آمریکا در سال ۲۰۰۳، به عنوان یک اسلامگرای افراطی و "تروریست" مسلح به شهرتی جهانی رسید و با رهبری یک سازمان شبه‌نظامی منسجم، به مدت نزدیک به یک دهه به کابوس امنیتی خاورمیانه و جهان تبدیل شد.
او نه در مبارزه مسلحانه‌اش و نه در ایده‌های رادیکال اسلامی و غرب‌ستیزانه، چهره‌ای منحصربه‌فرد و متفاوت به نظر نمی‌رسید. اما موفقیت دورازانتظارش در برابر حاکمیت مرکزی کشورهای عراق و سوریه، در کنار حملات خونبار "تروریستی" هوادارانش در شهرهای مختلف غربی موجب شدند تا خیلی سریع به مساله شماره یک منطقه تبدیل شود. گروه داعش به رهبری بغدادی در روزهای اوج قدرتش در سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع از خاک دو کشور عراق و سوریه را (تقریبا مساحتی هم‌ارز مجموع مساحت استان‌های تهران، گیلان، همدان، قزوین، اردیبل و ایلام) کنترل می‌کرد و حدود ۱۲ میلیون نفر (بیشتر از جمعیت حدود ۱۰۰ کشور در جهان) زیر سلطه‌اش زندگی می‌کردند.
ضمن اینکه ابوبکر بغدادی، در نمایشی حساب شده و خبرساز، خود را "خلیفه مسلمین" نامید و با تغییر نام گروهش از داعش (الدولة الإسلامية في العراق و الشام) به "حکومت اسلامی" (الدولة الإسلامية)، مدعی رهبری تمامی مسلمانان جهان شد. او مدعی بود که حکومتی فرامرزی و عمیقا بنیادگرا تاسیس کرده که هم "اسلامی" است و هم "رهایی‌بخش".

ابتکارات نوین رسانه‌ای مانند استفاده گسترده از شبکه‌های اجتماعی یا تولید محتوای تبلیغاتی حرفه‌ای برای انتشار بر روی برنامه‌های پیام‌رسان موبایل‌های هوشمند موجب شدند تا گروه تحت رهبری بغدادی خیلی سریع موفق شود بر هزاران جوان مسلمان کشورهای غربی نیز اثر بگذارد و بر اساس برخی تخمین‌ها، تنها از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، نزدیک به چهار هزار نفر به داعش پیوستند. بغدادی همچنین برخلاف دیگر رقبای اسلامگرایش، به جای تکیه کردن تنها به بخشش‌های مالی و کمک‌های بلاعوض مسلمانان ثروتمند، موفق شد با اشغال سرزمین‌های نفت‌خیز و شهرهای گوناگون، شبیه به یک دولت واقعی به منابع مالی گسترده (از تجارت، مالیات و تعرفه‌های گمرکی) دست پیدا کند. بر اساس تخمین نشریه فوربس، داعش زمانی در اوج فعالیتش با چرخش مالی بین دو تا سه میلیارد دلار در سال، "ثروتمندترین گروه تروریستی جهان" بود. و همه این موفقیت‌های نظامی و تشکیلاتی در حالی به دست آمده بودند که حملات "تروریستی" و مرگبار در بسیاری از مناطق جهان (از ایران و ترکیه و تونس تا فرانسه و اسپانیا و روسیه) موجب شده بود تا بسیاری از کشورهای منطقه و جهان، داعش را به عنوان تهدید امنیتی دسته‌بندی کنند و علاوه بر ائتلاف‌های بین‌المللی، کشورهایی چون ایران و روسیه نیز به جنگ با داعش برخیزند.
 
بغدادی در نهایت در زمانی کشته شد که "تهدید" داعش به پایین‌ترین سطحش در سالهای اخیر رسیده بود و هزاران نفر از اعضای گروهش در اردوگاههای عراق و سوریه، اسیر بودند. او نیز مدتها بود که در مخفیگاه به سر می‌برد و حتی در تبلیغات رسمی گروهش نیز حضور نداشت.
اما این به معنای بی‌اثر بودن مرگ بغدادی بر داعش نیست. این گروه با ساختار فرقه‌گونه، تعصبات ایدئولوژیک و مذهبی و باورهایی بنیادگرایانه و رادیکال، همچنان هوادارانی دارد که مرگ رهبر معنوی‌شان، خلیفه‌ای که به خاطرش حاضر بودند جان بدهند، شکستی قابل توجه است.
در ماههای اخیر گزارشهایی درباره تعیین جانشین از سوی بغدادی منتشر شد که از سوی برخی نشانه‌ای از تایید شایعات درباره وضعیت جسمی او و وخامت حالش تعبیر شد. اگر این خبر درست باشد و عبدالله قارداش (از افسران سابق ارتش عراق در دوران صدام حسین) که به عنوان جانشین معرفی شده، رهبری داعش را به دست بگیرد، شرایط این گروه به کلی تغییر خواهد کرد. مشروعیت مذهبی و نفوذ و اعتبار رهبری جانشین بغدادی، چالشی جدی بر سر راه این گروه است. برای قارداش و چهره‌هایی شبیه به او، ادعای خلافت، جانشینی خلافت یا هرگونه رهبری مذهبی "جهانشمول" اسلامی، به هیچ وجه آسان نیست و رسیدن به موقعیتی مناسب برای چنین ادعایی نیز، خود یک راه دشوار است.