به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۳:۵۶
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۰ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۳۱۴۰۷

اصولا در سيما، پرسش مردم مطرح نمی‌شود

اگر ضرغامی منافع ملی را در نظر می‌گرفت
گروه فرهنگي: یک استاد رشته‌ ارتباطات درباره‌ اختلاف نظری که میان رییس صداوسیما و رییس‌جمهور‌ در برنامه‌ خبری چهارشنبه شب (16 بهمن‌ماه) رخ داد، معتقد است: این اختلاف نظر براساس دیدگاه‌های سیاسی اتفاق افتاد و اگر آقای ضرغامی منافع ملی را در نظر می‌گرفت، می‌توانست یک مصاحبه را بدون حاشیه و به‌صورت کاملا حرفه‌ای برگزار کند.
حاجی‌محمد احمدی، با بیان این‌که معمولا رسانه‌ها براساس اصل بی‌طرفی به پوشش خبری می‌پردازند و حق دانستن مخاطبان را در نظر می‌گیرند،‌ اظهار کرد: بعد از این مراحل، رسانه باید به حق انتخاب بپردازد. رسانه‌ها در جریان پوشش یک برنامه‌ خبری مانند مصاحبه با رییس‌جمهور معمولا نیروهای حرفه‌ای خودش را انتخاب می‌کنند، اما اینکه رییس‌جمهور بخواهد در این جریان خودش دست به تعیین مجری بزند و رییس صداوسیما نیز حق انتخاب را از رییس‌جمهور بگیرد،‌ اشتباه است.

او ادامه داد: در جریان برنامه‌ چهارشنبه شب، هر دو طرف ماجرا دچار اشتباه بزرگی شدند؛ اگر من شخص قدرتمندی باشم و اطلاعات کافی در حوزه‌ فعالیتم داشته باشم، ترسی از مواجهه با پرسش‌های مختلف ندارم. البته اگر نگرانی بر این است که جریان مصاحبه به سمت یک‌طرفه شدن پیش رود‌، می‌توان با پیشنهاد کردن مجری‌های مختلف و از جریان‌های سیاسی متفاوت، این مشکل را برطرف کرد.

احمدی با تأکید بر این‌که مشکل اصلی اینجاست که در برنامه‌های خبری، اصولا پرسش‌های مردم مطرح نمی‌شوند،‌ گفت: اگر نهاد ریاست جمهوری احساس می‌کند که صداوسیما نمی‌تواند مطالباتش را برآورده کند‌، باید از تریبون‌های خودش حرف بزند یا یک رسانه‌ جایگزین به‌وجود آورد. البته رییس‌جمهور باید این را هم در نظر داشته باشد‌، که صداوسیما یک نهاد حکومتی است و مقتضیات و قوانین خاص خود را دارد.

این استاد رشته‌ ارتباطات در پاسخ به این پرسش که در دوره‌های قبلی شاهد بودیم که مصاحبه‌ خبری براساس توافق رییس دولت با صداوسیما انجام می‌شد،‌ چرا همان اتفاق در دولت آقای روحانی نمی‌افتد؟ اظهار کرد: نکته دقیقا همین‌جاست، باید از مشاوران آقای روحانی پرسید که شما که می‌دانید صداوسیما بر مبنای جناح‌بندی‌اش عمل می‌کند،‌ چرا بر همان رویه‌ آقای احمدی‌نژاد اصرار می‌ورزید. وقتی آقای احمدی‌نژاد مصاحبه‌ خبری داشت، هزاران نفر در مقابل تلویزیون اعتراض داشتند که چرا پرسش‌هایی که مطرح می‌شوند،‌ جزو دغدغه‌های مردم نیستند. مشاوران آقای روحانی باید آن رویه را برهم بریزند.

وی افزود: آقای روحانی می‌تواند در صورتی که احساس می‌کند صداوسیما نیازهایش را برطرف نمی‌کند،‌ یک کنفرانس خبری ترتیب دهد که همه‌ رسانه‌ها به نمایندگی از تفکرات و اقشار مختلف پرسش‌های خود را در آن مطرح کنند. احمدی با طرح این پرسش که چرا مصاحبه‌های خبری ما به این سمت رفته است‌، گفت: این سنتی است که آقای احمدی‌نژاد‌ بنیان گذاشته و البته دولت یازدهم باید توجه داشته باشد که آقای احمدی‌نژاد جواب این رفتارش را گرفت. متأسفانه با اتفاق‌هایی که افتاده است‌، این پرسش به‌وجود می‌آید که جایگاه تیم رسانه‌ای رییس‌جمهور کجاست. به اعتقاد من، تیم رسانه‌ای آقای روحانی تا کنون حرفه‌ای عمل نکرده، چون اگر قرار باشد رفتار حرفه‌ای داشته باشد نباید بر این اصرار بورزد که یک شخص خاص به‌عنوان مجری در برنامه حضور داشته باشد.

او با اشاره به آسیبی که این اتفاق به مخاطبان وارد کرده است، افزود: تلویزیون که پیش از این، اعتماد مخاطبان را نسبت به خود از دست داده بود، اما اینجا آقای روحانی و تیم اطلاع‌رسانی او نیز اعتماد مردم را خدشه‌دار کردند. کاش آقای روحانی از قالب‌های جناحی بیرون بیاید و به شعار‌های قبلی‌اش وفادار بماند. متأسفانه اتفاقی که چهارشنبه شب افتاد، نشان‌دهنده‌ ضعف هر دو طرف بود و بازنده‌ این میدان هر دو طرف بودند، چون بدون در نظر گرفتن منافع ملی، مشکل‌شان را علنی کردند.

آخرین گفت‌وگوی زنده رییس‌جمهور با مردم که چهارشنبه (16 بهمن‌ماه) روی آنتن تلویزیون رفت، با تأخیر بیش از یک ساعت همراه بود و اجرای آن را سونیا پوریامین و محمد کاظم روحانی‌نژاد عهده‌دار بودند. حسن روحانی در این گفت‌وگو به‌خاطر تأخیر پیش‌آمده از مخاطبان عذرخواهی کرد.
مرجع : ایسنا