به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۲۳:۳۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۲۳ ساعت ۰۸:۵۱
کد مطلب : ۳۸۶۷۲۸

راز ضد زلزله بودن تخت جمشید چند هزار ساله

راز ضد زلزله بودن تخت جمشید چند هزار ساله
گروه فیلم:مقبره کوروش که در قرن چهارم قبل از میلاد مسیح ساخته شده، بخش اصلی میراث جهانی پاسارگاد در ایران است که در عین حال قدیمی‌ترین سازه مقاوم جهان در برابر زلزله به شمار می‌رود.
 
شاید برایتان حیرت‌آور باشد ولی پیشینیان ما آنقدر باهوش بودند که در دورانی که خبری از تکنولوژی نبود، چنین مقبره و بنای اعجاب‌انگیزی را طراحی و ساخته‌اند. این سازه اولین بار توسط اسکندر مقدونی پیدا شد و طبق گفته‌ها، علاوه بر جسد کوروش، این مقبره شامل تختی طلایی، تابوت و مقداری وسایل ارزشمند دیگر بوده.

بنا بر کتیبه یافته شده در این سایت، پیکر کوروش در آنجا دفن شده ولی هیچ مدرکی برای تائید این واقعیت وجود ندارد. حالا مقبره کوروش به عنوان قدیمی‌ترین سازه جدا از پایه دنیا شناخته می‌شود و عایق‌های لرزه‌ای، بهترین ابزار برای محافظت از این بنا در مقابل زلزله هستند؛ معماری این سازه به نحوی است که به ساختمان این امکان را می‌دهد تا مستقل از فونداسیون خود حرکت کند.
 
از ۲۵۰۰ سال پیش تا به امروز، مقبره کوروش در برابر بسیاری از بلایای طبیعی از جمله چندین و چند زلزله جان سالم به در برده که البته کسی از شدت دقیق این زلزله‌ها اطلاعی ندارد. طبیعتا کسی‌ نمی‌تواند به طور دقیق درباره شدت زلزله‌هایی که در ۲۵۰۰ سال اخیر در منطقه پاسارگاد رخ داده، اظهار نظر کند و بگوید که آیا این زلزله‌ها آنقدری بزرگ بوده‌اند که پیکره جداسازی مقبره را تحریک کنند یا خیر.به‌رغم تمام این سوالات، مقبره کوروش هنوز به‌عنوان قدیمی‌ترین سازه معماری مقاوم در برابر زلزله در جهان شناخته می‌شود.
....
مرجع : خبرآنلاین

dayani
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۱/۲۳ ۰۹:۴۳
وقتی از این موارد میگوئید تنم میلرزد، چون ممکن است کاری بدتر از زلزله برای .... این بنا انجام دهند. (419188)
۱۴۰۱/۱۱/۲۳ ۱۶:۲۵
درود بر کورو‌ش بزرگ پدر ایران زمین (419296)
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۱/۲۳ ۱۶:۲۶
علم و دانش اگر در ثریا هم باشد مردمانی از سرزمین پارس به آن دست خواهند یافت.

ایرانیان و مردمان سرزمین پارس همواره در زمینه های تخصصی و راهکارهای عقلانی پیشقدم بوده اند (419297)
۱۴۰۱/۱۱/۲۳ ۱۶:۲۸
اصلا وقتی وارد صفحه اصلی سایت بهار نیوز شدم و عکس زیبای آرامگاه کوروش بزرگ را دیدن بدون اینکه نگاه کنم ببینم خبر و تیتر و گزارش چی هست، بر روی آن کلیک کردم و وارد شدم. اینقدر که دیدن تصویر آرامگاه پدر ایران زمین لذت بخشه برای ما فرزندانش (419298)
۱۴۰۱/۱۱/۲۳ ۱۶:۳۰
چند سال پیش در نوروز ۱۳۹۸ که شهر شیراز و دروازه قرآن سیل اومد و خرابی به بار آورد، معماری و فاضلاب های تخت جمشید که دو هزار و اندی سال پیش ساخته شده بود، خیلی قشنگ آب رو کنترل می‌کرد. فیلمش اون موقع پخش شد و همه دیدیم و از ابتکار عمل و درستکاری نیاکانمان لذت بردیم واقعا که چقدر هخامنشیان و ایرانیان باستان همه جی رو بر اساس عقلانیت و تفکر می ساخته اند.

روانشان شاد (419299)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها