به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۶:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۰۶ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۴۲۴۶۸۸

زمین به جزقطب شمال وجنوب قطب دیگری دارد

زمین به جزقطب شمال وجنوب قطب دیگری دارد
گروه علمی:فلات عظیم تبت که در تقاطع آسیای جنوبی، مرکزی و شرقی قرار دارد، اغلب به عنوان قطب سوم زمین در نظر گرفته می شود. این فلات، سرزمینی از یخچال‌های طبیعی بزرگ، یخ‌های دائمی و برف سنگین، شبکه وسیعی از رودخانه‌ها، از جمله آبراهه‌های اصلی مانند گنگ، سند، مکونگ، یانگ تسه و زرد را تغذیه می‌کند.
 
به گزارش خبرآنلاین، این رودخانه ها که در کنار هم «برج آبی» آسیا را تشکیل می دهند، تقریباً ۴۰ درصد از جمعیت جهان را تامین می کنند. فلات تبت همچنین با تأثیر بر گردش جوی و هدایت الگوهای آب و هوایی، مانند موسمی تابستانی آسیا، در سراسر سیاره، نقش مهمی در سیستم آب و هوایی جهانی ایفا می کند. و به نوبه خود، آب و هوا به طور اساسی بر فلات تأثیر می گذارد. پیش‌بینی آب و هوای گرم‌تر و مرطوب‌تر بر یخچال‌های طبیعی، پوشش برف، یخ‌های دائمی و پوشش گیاهی منطقه تأثیر می‌گذارد و بر اکوسیستم‌های محلی و جهانی تأثیر می‌گذارد.
 
جیان پینگ هوانگ و همکارانش آخرین تحقیقات مربوط به نقش فلات تبت و حساسیت به تغییرات آب و هوا را بررسی کرده اند. اگرچه تحقیق در مورد تأثیر فلات بر آب و هوا به دهه ۱۸۸۰ برمی گردد، پیشرفت های اخیر در داده های رصدی و مدل سازی عددی بینش جدیدی ارائه می دهد.
 
محققان بررسی خود را به شش بخش موضوعی تقسیم می‌کنند که مشاهدات برهم‌کنش‌های زمین و جو، تغییرات سیستم آب‌وهوایی بر روی فلات تبت، تأثیرات فلات بر حمل‌ونقل گونه‌های جوی، نیروی حرارتی و دینامیکی فلات، مدولاسیون آن در آب و هوای جهانی، و تغییرات احتمالی آینده در اقلیم فلات و فشارها را شامل می شود. برای مثال، آنها درباره تحقیقاتی بحث می‌کنند که نشان می‌دهد چگونه فلات، آلاینده‌های سطحی را در طول باران‌های موسمی تابستانی آسیا به سمت تروپوسفر فوقانی هدایت می‌کند. آنها همچنین نحوه جفت شدن فلات و موسمی را برای تأثیرگذاری بر الگوهای آب و هوایی جهانی در تابستان نشان می دهند، در حالی که در زمستان، آب و هوا را از طریق تأثیرات خود بر امواج سیاره ای راسبی هدایت می کند.

محققان مجموعه ای از نیازها را برای تحقیقات آینده شناسایی کرده اند:
بهبود جمع آوری داده ها برای درک کمی نقش آب و هوا بر گرمایش دیاباتیک در فلات
بهبود وضوح زمانی مشاهدات (به عنوان مثال ساعتی تا روزانه) برای مدل‌سازی دقیق‌تر فرآیندهای جوی مانند ابرها و بارش بهبود سیستم‌های مدل آب و هوای منطقه‌ای و جهانی برای کاهش تعصب در نمایش آنها از فلات
ایجاد یک تصویر فیزیکی کامل از دینامیک آب و هوا و اثرات حرارتی فلات تبت بر اقلیم جهانی محققان همچنین اضافه کرده اند که تمرکز بر این پیشرفت‌ها کمک می‌کند تا درک کامل‌تر و سیستماتیک‌تری از فلات و جایگاه آن در آب و هوای فعلی و آینده به دست آورند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها