به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۸:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۱۴ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب : ۴۴۸۵۳۵

ارزیابی آمریکا از وضعیت حماس در غزه 

ارزیابی آمریکا از وضعیت حماس در غزه 
گروه بین الملل:  هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید٬ گفت:«حماس هنوز موقعیت و نیروی قابل توجهی در داخل غزه دارد.»
جان کربی در نشست خبری کاخ سفید گفت:« من از اعلام ارقام در حال حاضر بیزارم، زیرا آنها فقط تخمینی هستند، اما حماس همچنان در داخل غزه موقعیت و نیروی قابل توجهی دارد.»
این مقام ارشد ایالات متحده با تاکید بر اینکه اسرائیل در مقابل طیفی از رهبران حماس موفق عمل کرده‌است، گفت:«بدون تردید این مساله بر توانایی حماس برای فرماندهی و کنترل نیروهای خود ، و همچنین تامین منابع، تاثیر گذاشته است.»
 کربی بدون ارائه جزئیاتی درباره اقدامات اسرائیل و همچنین تعداد کشته‌شدگان رهبران گروه حماس گفت:«من اینجا تلاش کرده‌ام که گزارشی در مورد عملیات نظامی آنها و تجزیه و تحلیل آن ارائه نکنم و فکر می‌کنم این کار عاقلانه‌ای برای ماست.»
جان کربی، با این حال تاکید کرد که «هدف اسرائیل برای شکست دادن این گروه  همچنان دست یافتنی است.»
ایالات متحده و اتحادیه اروپا، حماس را یک گروه تروریستی می‌دانند.
به گفته سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید ،اگرچه اسرائیل با از بین بردن رهبری این گروه، توانسته‌است توانایی‌های حماس را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، با این‌حال، ارتش اسرائیل به احتمال زیاد نمی‌تواند این گروه را از بین ببرد.
 کربی با بیان اینکه ایدئولوژی حماس را نمی‌توان حذف کرد گفت: «تنها با ارائه مسیری مناسب به سوی صلح می‌توان با رویکرد حماس با موفقیت مبارزه کرد.»
او تاکید کرد که ایالات متحده، نمی‌خواهد شاهد گسترش درگیری اسرائیل و فلسطین در سراسر خاورمیانه باشد.
سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید همچنین با اشاره به تماس تلفنی جیک سالیوان، مشاورامنیت ملی ایالات متحده با ران درمر، وزیر امور استراتژیک و دستیار ارشد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت دو طرف درباره جنگ اسرائیل و غزه و همچنین تلاش‌ها در راستای آزادی گروگان‌های باقی مانده با یکدیگر گفت‌وگو کردند.
 کربی تاکید کرد که با وجود موانع موجود و قرارگرفتن طرفین بر سر دوراهی، مذاکرات درباره آزادی گروگان‌ها به صورت جدی ادامه دارد.
کوچاندن فلسطینیان از غزه
سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره طرح دو وزیر اسرائیلی مبنی بر کوچاندن فلسطینی‌ها تاکید کرد که ایالات متحده این طرح را محکوم می‌کند.
 کربی گفت:« ما این موضوع را برای همتایان اسرائیلی خود در جلسات خصوصی در این زمینه روشن کرده ایم و آن را علنی مطرح کرده‌ایم و موضع ما در قبال این موضوع تغییری نخواهد کرد.»
ایتامار بن گویر، وزیر راست‌گرای امنیت ملی اسرائیل، روز دوشنبه، خواستار ارائه راه‌حلی برای تشویق به کوچ ساکنان غزه شده بود.
بسال‌ال اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل، نیز روز یکشنبه خواستار بازگشت شهرک‌نشینان یهودی به غزه شد و از ساکنان فلسطینی غزه خواست تا این باریکه محاصره‌شده را ترک کنند و راه را برای اسرائیلی‌هایی که می‌توانند «بیابان را شکوفا کنند» بگشایند.
در حمله گروه  حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه سال جاری دست‌کم یک هزار و ۱۴۰ نفر کشته شدند که اکثر آنها غیرنظامی بودند.
به گفته وزارت بهداشت غزه، از زمان حمله اسرائیل به غزه در ۱۵ مهرماه تاکنون دست‌کم ۲۲ هزار و ۱۸۵ نفر کشته شده‌اند که اکثراً زنان و کودکان بودند.
بر اساس گزارش سازمان ملل، با ادامه نبردهای سنگین، ۸۵ درصد از ساکنان نوار غزه آواره شده‌اند.
برچسب ها: حماس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها