به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۶:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۰۵ ساعت ۱۷:۰۸
کد مطلب : ۴۴۶۹۹۱
حماس: نزدیک به ۲۱ هزار کشته و ۵۵ هزار مجروح در غزه

هشدار سازمان جهانی بهداشت نسبت به خطر قحطی در غزه

هشدار سازمان جهانی بهداشت نسبت به خطر قحطی در غزه
گروه بین‌الملل: مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، گفت که مقامات این نهاد جهانی در جریان بازدید از بیمارستانی در شمال نوار غزه شاهد «گرسنگی حاد» و «ناامیدی فزاینده» فلسطینی‌ها بودند. یک روز قبل از این اظهارات، نمایندگان سازمان جهانی بهداشت به همراه گروه‌هایی از سازمان ملل متحد اقلام درمانی و مواد غذایی به بیمارستان الشفا در غزه تحویل داده بودند.
تدروس آدهانوم، با اشاره به مشاهدات نمایندگان سازمان جهانی بهداشت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «الشفا بخش کوچکی از این کابوس است که در سراسر غزه در حال گسترش است، جایی که کمبود شدید دارو، غذا، نیرو، آب و – مهم‌تر از همه – امنیت، مردم را تهدید می‌کند.» به گفته تدروس، نمایندگان سازمان جهانی بهداشت و همراهانشان روز شنبه ۱۹ هزار و ۲۰۰ لیتر سوخت ژنراتور را به الشفا تحویل دادند، مکانی که مقامات بیمارستان می‌گویند ۵۰ هزار آواره در آنجا پناه گرفته‌اند. او گفت که همکارانش از بخش جراحی بیمارستان الشفا بازدید کردند که پر از فلسطینی‌هایی بود که به دنبال امنیت و سرپناه می‌گشتند. رئیس سازمان جهانی بهداشت سپس تاکید کرد که خطر قحطی در سراسر غزه زیاد است و مردم دربدر به دنبال غذا هستند. وی با اشاره به صف فلسطینی‌ها در اطراف کامیون‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه گفت: «من فقط می‌توانم عذابی را تصور کنم که مردم را به چنین شرایطی سوق می‌دهد.»
حماس: نزدیک به ۲۱ هزار کشته و ۵۵ هزار مجروح در غزه
اداره بهداشت حماس در غزه می‌گوید که در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۴۱ فلسطینی کشته و ۳۸۲ فلسطینی در نوار غزه زخمی شده‌اند.
به گفته این مرکز از آغاز درگیری دو طرف، یعنی از زمان حمله نیروهای گروه حماس به اسرائیل، تاکنون ۲۰ هزار و ۹۱۵ نفر در حملات اسرائیل به غزه کشته و ۵۴ هزار و ۹۱۸ نفر مجروح شده‌اند. روز دوشنبه نخست‌وزیر اسرائیل، گفت تا زمان نابودی حماس جنگ ادامه خواهد داشت.
بنیامین نتانیاهو به تازگی در مقاله‌ای در روزنامه آمریکایی وال‌استریت جورنال، خلع سلاح در غزه و ‌زدایی از جامعه فلسطین را به عنوان شرط‌های دیگر پایان جنک عنوان کرده بود. روز سه‌شنبه در کرانه باختری هم خشونت‌ها به کشته شدنِ دو فلسطینی منجر شد.
رهبر کاتولیک‌های جهان افزایش مرگ غیرنظامیان در غزه را «هولناک» خواند
پاپ فرانسیس روز دوشنبه در پیام خود به مناسبت کریسمس، گفت: کودکانی که در جنگ، از جمله در غزه، می‌میرند «مسیح کوچک امروز» هستند. رهبر کاتولیک‌های جهان حملات اسرائیل را که موجب افزایش مرگ غیرنظامیان شده است، «هولناک» خواند و آن را تقبیح کرد.
پاپ فرانسیس در جریان سخنرانی خود پایان منازعات سیاسی، اجتماعی و نظامی را در اوکراین، سوریه، لبنان، ارمنستان و آذربایجان خواستار شد. رهبر کاتولیک‌های جهان با حمایت از پناهجویان، از همه کشورها خواست تا حقوق آن‌ها را رعایت کنند.
حملات هوایی اسرائیل بیش از ۵۰ کشته دیگر برجا گذاشت
ارتش اسرائیل بامداد سه‌شنبه اعلام کردند که ده‌ها هواپیمای جنگنده اسرائیلی بیش از ۱۰۰ هدف را در نوار غزه مورد حمله قرار داده‌اند و در این حملات بیش از ۵۰ نفر کشته شده‌اند. به گفته وزارت بهداشت تحت کنترل حماس در غزه، دست‌کم ۵۲ نفر در این حملات کشته شدند.
به گفته ارتش اسرائیل، افراد گروه حماس در جبالیا تلاش داشتند مواد منفجره را در نزدیکی یک تانک اسرائیلی کار بگذارند اما با ورود سربازان اسرائیلی و سپس حمله هواپیماهای نظامی به قتل رسیدند. صبح روز سه‌شنبه، ارتش اسرائیل از به صدا درآمدن آژیر هوایی هشدار حمله راکتی در مناطق مرزی با غزه خبر داد.
جمعیت هلال احمر فلسطین می‌گوید که مقر این نهاد هدف قرار گرفته است
جمعیت هلال احمر فلسطین می‌گوید که گلوله‌های توپخانه اسرائیل طبقات بالایی مقر این سازمان در خان یونس را هدف قرار داده و بر اثر آن شماری از آوارگان زخمی شده‌اند. این نهاد می‌گوید هزاران آواره نوار غزه در این ساختمان پناه گرفته‌اند. یکی از مدیران تیم بشردوستانه سازمان ملل گفته‌است که بسیاری از فلسطینی‌ها در نوار غزه دستور تخلیه ارتش اسرائیل را دنبال کرده‌اند و به دنبال امنیت در مناطق تعیین‌شده هستند، اما متوجه شده‌اند که فضای امن کمی در این منطقه پرجمعیت باقی مانده است. به گزارش رویترز، جما کانل که چند هفته است در غزه مستقر شده است، افزود که بسیاری از ساکنان غزه در هفته‌های اخیر بارها آواره شده‌اند و هیچ تضمینی وجود ندارد که مقصدی امن پیدا کنند.
مسئله تحویل بالگردهای آپاچی به اسرائیل
شبکه خبری اسرائیلی یدیعوت آحارونوت (وای‌نت) گزارش می‌دهد که واشینگتن «تا اینجا» درخواست تل‌آویو برای دریافت تعداد بیشتری از بالگردهای آپاچی از آمریکا را «رد کرده است.» بنابر این گزارش، با این حال، منابع امنیتی گفته‌اند که تصمیم آخر در مورد این موضوع حساس هنوز گرفته نشده و فشار اسرائیل برای رساندن تعداد بیشتری از بالگردهای آپاچی به ارتش اسرائیل ادامه دارد. به گزارش وای‌نت، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل این موضوع را با همتای آمریکایی خود لوید آستین در جریان سفر هفته گذشته آستین به تل‌آویو در میان گذاشته بود.
سفر وزیر دفاع آمریکا در میانه بحبوحه نگرانی فزاینده دولت‌های خارجی و سازمان‌های بین‌المللی در مورد مرگ فزاینده غیرنظامیان در غزه و تشدید بحران انسانی انجام شد.
گروه‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین دیروز دوشنبه، چهارم دی، پیشنهاد مقام‌های مصری برای واگذاری کنترل کامل نوار غزه در برابر آتش‌بس دائمی در جنگ را رد کردند و به گفته منابع امنیتی مصر، در مذاکرات جداگانه با میانجی‌گران در قاهره هر توافقی فراتر از آزادی گروگان‌های به اسارت درآمده در جریان حمله حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر را نپذیرفتند. مصر در این مذاکرات سناریوی «چشم‌انداز» با حمایت قطر را پیشنهاد داده که شامل وقفه در جنگ در برابر آزادی گروگان‌های بیشتر می‌شود و سپس به توافقی گسترده‌تر می‌رسد که شامل آتش‌بس دائمی همراه با بازنگری در حکومت بر غزه می‌شود. نوار غزه نزدیک به دو دهه است که در کنترل گروه حماس قرار دارد.
هشدار وزیر دفاع اسرائیل به حزب‌الله: آنچه در غزه انجام دادیم را می‌توانیم در بیروت هم انجام دهیم
وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه در مقر شمالی فرماندهی ارتش این کشور به گروه حزب‌الله لبنان هشدار داد که آنچه در غزه انجام دادیم را می‌توان در بیروت هم انجام داد. یوآو گالانت پس از ملاقات با اعضای فرماندهی شمالی ارتش اسرائیل از حملات سخت به گروه حزب‌الله خبر داد و اظهار داشت: «آن‌ها تاکنون ۱۵۰ کشته داده‌اند، ساختمان‌های زیادی هم داشته‌اند که خسارت دیده‌اند و از منطقه مرزی هم خیلی عقب رانده شده‌اند. نیروی هوایی ما آزادانه در آسمان لبنان پرواز می‌کند و ما تمام اقدامات خودمان را افزایش خواهیم داد». از زمان آغاز جنگ غزه، تقریبا هر روز برخوردهایی بین گروه حزب‌الله و ارتش اسرائیل در طول نوار مرزی لبنان رخ داده که این امر موجب نگرانی از افزایش دامنه برخوردها شده است.
 
برچسب ها: حماس اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها