به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۲۰ ساعت ۲۲:۵۶
کد مطلب : ۴۴۹۸۴۰
گانتز: اگر لبنان بخواهد شهروندانش سپر انسانی باشند، مانند غزه ویران می‌شود

مذاکرات تازه در قاهره برای آزادی اسیران اسرائيلی

گروه بین الملل: بنی گانتز «عضو شورای جنگ اسرائیل» گفت: اگر لبنان بخواهد شهروندانش سپر انسانی برای حزب‌الله و ایران باشند، آنرا مانند غزه ویران می‌کنیم.
مذاکرات تازه در قاهره برای آزادی اسیران اسرائيلی
عضو شورای جنگ اسرائیل گفت: ما به اهدافی که تعیین کرده ایم، یعنی از بین بردن حماس و بازگرداندن گروگان ها متعهد هستیم. عملیات برای مدت طولانی در نوار غزه ادامه خواهد داشت و ما امنیت خود را حفظ خواهیم کرد. مسئله فوری اکنون بازگشت افراد ربوده شده است که اولویت قبل از همه عملیات های رزمی است. دستاوردهای ارتش در حال افزایش است و حماس در بخش بزرگی از نوار غزه هیچ اختیاری ندارد.
گانتز افزود: اگر لبنان بخواهد شهروندانش سپر انسانی برای حزب الله و ایران باشند، ما در جنوب لبنان حرکت خواهیم کرد، همانطور که اکنون در غزه انجام می دهیم. همه ما برای بازگرداندن افراد ربوده شده از نوار غزه هر کاری می کنیم. وی همچنین اظهار داشت: متهم کردن اسرائیل به ارتکاب نسل کشی خطرناک و خط قرمز است. 
مذاکرات تازه در قاهره برای آزادی گروگان‌های اسرائيلی
مصر در حال آماده‌سازی مذاکرات جدیدی برای آزادی گروه بیشتری از گروگان‌های اسرائیلی است که توسط حماس به اسارت گرفته شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک هیئت اسرائیلی امروز وارد قاهره شد تا گفت‌وگوهای مربوطه را انجام دهد. انتظار می‌رود آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه در این نشست حضور داشته باشد. مصر، قطر و ایالات متحده در مذاکرات قبلی به عنوان میانجی بین اسرائیل و حماس عمل کرده‌اند. حماس در جریان حمله خود به اسرائیل ۱۲۰۰ نفر را به قتل رساند و ۲۴۰ نفر را گروگان گرفت. حدود نیمی از گروگان‌ها طی یک توقف یک هفته‌ای جنگ در نوامبر گذشته در ازای گروهی از اسرای فلسطینی آزاد شدند. از آن زمان، میانجی‌ها تلاش کردند تا به توافق دیگری برای آزادی سایر گروگان‌ها دست یابند.
پیشنهاد تبعید رهبران حماس در ازای آزادی گروگان‌ها از سوی قطر
شبکه تلویزیونی ۱۳ اسرائیل می‌گوید قطر پیشنهاد داده است که رهبران حماس در ازای آزادی گروگان‌هایی که در غزه به اسارت گرفته‌اند، تبعید شوند. بنا بر این گزارش، طرح قطر که ظاهرا قرار است عصر امروز در کابینه امنیتی اسرائیل مورد بررسی قرار گیرد، از این کشور می‌خواهد در ازای آزادی تدریجی گروگان‌های باقی‌مانده، اجازه تبعید رهبران حماس به خارج از نوار غزه را بدهد. این طرح علاوه بر این خواستار خروج کامل ارتش اسرائیل از نوار غزه است. مقامات دولتی و نظامی اسرائیل بارها گفته اند که ارتش تا زمانی که موجودیت حماس در نوار غزه را نابود نکند، جنگ را متوقف نخواهد کرد‌.
بلینکن: حمایت ایران از حوثی‌ها باید متوقف شود
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت، حملات مستمر به خطوط کشتیرانی تجاری در دریای سرخ توسط حوثی‌های تحت حمایت ایران عواقبی جدی خواهد داشت و از جمهوری اسلامی خواست حمایت‌های خود از حوثی‌ها را متوقف کند. او در برابر خبرنگاران گفت: «ما مانند سایر کشورها مکرراً تلاش کرده‌ایم برای ایران روشن کنیم که حمایتی که آنها از حوثی‌ها برای این اقدامات می‌کنند، باید متوقف شود». امروز وزیر دفاع بریتانیا نیز حوثی‌ها را تهدید کرد که اگر به حملات خود به کشتی‌ها در دریای سرخ ادامه دهند، باید انتظار واکنشی شدید را داشته باشند.
ادامه حملات اسرائيل به جنوب لبنان
ارتش اسرائیل اعلام کرد که جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور روز چهارشنبه ۱۰ ژانویه به یک پایگاه عملیاتی حزب‌الله در جنوب لبنان حمله کرده‌اند. این حمله پس از آن بود که از این منطقه سه موشک به یک روستای عرب‌نشین در شمال اسرائیل پرتاب شد. بنا بر گزارش جروزالم پست این موشک‌ها در منطقه‌ای باز سقوط کردند. حملات اسرائیل به مواضع حزب‌‌الله در حالی ادامه دارد که بارها نسبت به گسترش جنگ در منطقه ابراز نگرانی شده است.
لغو ششمین ماموریت کمک رسانی سازمان جهانی بهداشت به غزه
تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که برای ششمین بار ماموریت کمک‌رسانی به شمال غزه به دلیل نگرانی‌های امنیتی لغو می‌شود. به گفته او درخواست‌ها برای بازدید مورد تایید قرار نگرفته و تضمین‌های امنیتی لازم از آخرین سفر او در ۲۶ دسامبر گذشته به بعد ارائه نشده است. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی مجازی در ژنو گفت که بمباران‌های شدید، محدودیت‌های نقل و انتقال، کمبود سوخت و قطع شدن ارتباطات، دسترسی سازمان بهداشت جهانی و همکاران این سازمان را به نیازمندان غیرممکن ساخته است.
او از اسرائیل خواست که تقاضاهای سازمان جهانی بهداشت و سایر سازمان‌های کمک‌رسانی را برای رساندن اقلام بشردوستانه به غزه تایید کند.
قایق‌های اسرائیلی جنوب نوار غزه را بمباران کردند
در ادامه جنگ  خونین غزه که از هفت اکتبر گذشته آغاز شده، اسرائیل مناطق مختلفی از سواحل نوار غزه را بمباران کرد.
«العربیه» چهارشنبه 20 دی گزارش داد، اسرائیل، اردوگاه «المغازی» و «البریج» در مرکز نوار غزه را هدف حملات هوایی خود قرار داد. جنگ در قسمت‌های شمالی و شرقی شهر «خان‌یونس» ادامه دارد. او همچنین اشاره کرد، قایق‌های جنگی اسرائیل، شهر «رفح» در جنوب نوار غزه را بمباران کردند. به گزارش رسانه‌های فلسطینی، در نتیجه بمباران یک منزل مسکونی در شهر «رفح»، 15 فلسطینی کشته شدند. پیش‌تر، نیروهای اسرائیلی یک منزل مسکونی متعلق به خانواده «عسلیه» در شهرک «جبالیا» در شمال نوار غزه را بمباران کردند که به گفته شاهدان عینی به شبکه «العربیه»، کادر امداد و نجات اجساد را از زیر آوار بیرون می‌آوردند.»
این تحولات میدانی در حالی رخ داد که ارتش اسرائیل عملیات زمینی خود در خان یونس را ادامه می دهد، جایی که حملات زمینی به روستاهای «قیزان النجار» و «قیران رشوان»، از توابع شهر «رفح»، که هزاران آواره در شرایط سخت پس از عملیات نظامی اسرائیل، از خان‌یونس» و اردوگاه «المغازی» و «البریج» مرکز نوار غزه فرار کرده‌اند را در خود جای داده است. نیروهای اسرائیل پس انتشار اعلامیه از هواپیما، ابتدا ساکنان این مناطق را مجبور به کوچ به «دیر البلح» در مرکز نوار غزه و بعد شهر «رفح» کردند.
نیروهای اسرائیلی پیش‌تر اعلام کرده بودند، عملیات خود در «خان‌‎یونس»، جایی که معتقدند رهبران حماس در تونل‌های زیرزمینی مخفی شده‌اند را تشدید خواهند کرد، در حالی که انتظار می‌رفت جنگ در طول سال جاری ادامه پیدا کند، اگر چه درخواست‌های‌ بین المللی و آمریکا به کوتاه کردن این جنگ اشاره داشت. جنگی که در اکتبر گذشته در پی حمله ناگهانی حماس به پایگاه‌ها و شهرک‌های نظامی اسرائیل در نوار غزه آغاز شد، تاکنون باعث کشته شدن بیش از 23 هزار فلسطینی که بیشتر آنها زن و کودک هستند، شده است.
همچنین این جنگ، صدها هزار غیرنظامی را مجبور به فرار به سمت جنوب کرد، جایی که در میان کمبود مواد غذایی و کمک‌های پزشکی و حملات خشونت‌آمیز اسرائیل که به تخریب کامل یا جزئی دو سوم ساختمان‌های نوار غزه منجر شد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها