به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۷:۲۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۲۶ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۴۵۵۸۶۱

پزشکیان: برجام و برجام‌ها را لازم داریم

پزشکیان: برجام و برجام‌ها را لازم داریم
گروه سیاسی: نماینده تبریز در مجلس گفت: برخی‌ از بیرون و البته از داخل در حال تلاش برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات هستند. نوع برخورد دولت آقای رئیسی و ساختارهای نظارتی هم به شکلی است که دانسته یا ندانسته در حال کمک به کاهش مشارکت مردم در انتخابات هستند.
 متن گفتگوی مسعود پزشکیان نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در میزگردی با حضور علی مطهری نماینده ادوار مجلس که توسط انصاف نیوز برگزار شده بود، به شرح زیر است:
افراد میانه‌رو در صحنه‌ی انتخابات حضور دارند
آقای پزشکیان! شما چه تحلیلی از فضای انتخاباتی فعلی دارید؟ آیا میانه‌روها امکان و توان شکل دادن یک ائتلاف و به دست آوردن نتیجه‌ای مطلوب در انتخابات را خواهند داشت؟
برخی‌ها از بیرون و البته از داخل در حال تلاش برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات هستند. نوع برخورد دولت آقای رئیسی و ساختارهای نظارتی هم به شکلی است که دانسته یا ندانسته در حال کمک به کاهش مشارکت مردم در انتخابات هستند.
این در حالی است که رهبری از ابتدای امسال در موقعیت‌ها و مناسبت‌های مختلف توصیه و تاکید داشتند که کارها به شکلی انجام شود که انتخابات رقابتی باشد و مشارکت مردم نیز افزایش پیدا کند و اخیرا هم گفتند اجازه دهید نظرات و جریان‌های مختلف وارد صحنه شوند.
این وظیفه‌ی مجریان بوده که بستر انتخابات را طوری فراهم کنند که رقابتی که بر آن تاکید شده بود شکل بگیرد. البته افراد میانه‌رویی در صحنه‌ی انتخابات حضور دارند اما به سادگی نمی‌شود مسائل را حل کرد.
اگر افرادی که شناخته‌شده‌تر هستند و در بین مردم اسم و رسمی دارند در صحنه باشند می‌توانند مشارکت جامعه در انتخابات را هم افزایش دهند. اگر فردی انسان بسیار خوبی هم باشد اما ناشناخته باشد قاعدتا نمی‌تواند با حضور خود صحنه‌ی انتخابات را پر شور کند. کاری که باید دولت و دیگران می‌کردند این بود که این صحنه‌ی انتخابات را پر شور کنند. انتخابات پر شور در حال حاضر و با توجه به وضعیت منطقه‌ای و مسائل دیگر حائز اهمیت بسیاری است.
اگر همه بد بودند پس دیگر نیازی نیست در سالگرد انقلاب جشن بگیرید
معضلی که الان وجود دارد این است که چگونه می‌توان این شور انتخاباتی را ایجاد کرد. اگر مطابق آنچه قرآن دستور داده در برابر حرف درست سر خم کرده‌ بودیم آیا در چنین وضعیتی قرار می‌داشتیم؟!
افرادی که در حال حاضر در دولت و مجلس هستند ادعا می‌کردند که وضعیت مملکت به خاطر کارهایی است که گذشتگان کرده بودند. اولین سوال این است که اگر وضعیت مملکت به خاطر کارهای اشتباه آنهاست پس به چه دلیلی دیگر این جشن‌های بزرگداشت و سالگرد انقلاب را می‌گیریم؟!
اگر هم دستاوردهایی وجود دارد که به آن افتخار می‌کنید هم کار آنها بوده است. اگر بخواهیم بپذیریم عملکرد گذشتگان یکسره خطا بوده و همه بد بودند پس دیگر نیازی نیست در سالگرد انقلاب جشن بگیرید و بگویید موفق بودیم.
آنها وعده داده بودند که با حضورشان در مجلس و دولت سفره‌ی مردم را رنگین خواهند کرد و می‌گفتند «مگر مرغ و گوشت مردم به برجام ارتباطی دارد؟!»؛ آن مرغی که می‌گفتند به برجام ربطی ندارد ۲۰ هزار تومان بود و الان همان مرغ ۱۲۰ هزار تومان شده است! با همین عملکردها قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است.
برجام و برجام‌ها را لازم داریم

اگر قرار است با دنیا تعامل کنیم برجام و برجام‌ها را لازم داریم. البته که کسانی که برای چنین گفت‌وگوهایی می‌روند هم باید توان گفت‌وگو و چانه‌زنی در عرصه‌ی دیپلماسی را داشته باشند نه اینکه حتی نتوانند با زبان آنها هم صحبت کنند.
پیشنهاد و توصیه‌ی من این است که مردم با صندوق‌های رای قهر نکنند و در برابر مدعیانی که در این سال‌های اخیر مشخص شده ادعاهایشان درست نبوده به کسانی رای دهند که میانه‌رو هستند حتی اگر در حال حاضر در جامعه شناختی زیادی از آنها وجود نداشته باشد و چهره‌های مشهوری نباشند.
انتخاب افراد میانه‌رویی که اهل علم و منطق هستند و به دنبال جار و جنجال نیستند می‌تواند اثرگذارتر از قهر با صندوق رای باشد.
میانه‌روها می‌توانند ریل‌گذاری صحیح را در سیستم جا بیندازند
آقای پزشکیان! شما چه ارزیابی از احتمال شکل‌گیری فراکسیون اقلیت دارید؟ آیا چنین فراکسیونی می‌تواند در مجلس اثرگذار باشد و یا اثر مثبتی بر زندگی مردم بر جای بگذارد؟
وظیفه‌ی مجلس قانون‌نویسی و نظارت بر اجرای آن است. اگر این اقلیت میانه‌روها بتواند در هر کمیسیون افرادی کارکشته و متخصص را داشته باشد می‌توانند جهت‌گیری کارشناسی و ریل‌گذاری صحیح را در سیستم جا بیندازند. اگر اقلیت با دیگرانی که اکثریت را در مجلس دارند در چارچوب منطقی و کارشناسی سخن بگویند معمولا می‌پذیرند و اینطور نیست که همه عناد داشته باشند.
مشکلی که در حال حاضر وجود دارد نبود افراد کارشناس و خبره در کمیسیون‌های تخصصی مجلس است تا بتوانند نقشه‌ی راه درستی را طراحی کنند که در صورت اجرای درست آن مشکل‌گشا شود.
اقلیت میانه‌رو می‌تواند حرف خود را به کرسی بنشاند
بسیاری کارشناسان و استادان دانشگاه معتقدند که برای مثال چارچوب کلی و کارشناسی آنچه در کمیسیون بهداشت در چند دوره‌ی اخیر مجلس مطرح شده کاملا قابل دفاع است. همین نشانگر آن است که در صورتی که کار تخصصی و کارشناسی صورت بگیرد بحث اقلیت و اکثریت کنار می‌رود و همه آن را پذیرا خواهند بود زیرا بسیاری از آن را مجالس با گرایش‌های مختلف هم تصویب کرده‌اند. اگر بتوان به درستی و بر مبنای کارشناسی گفت‌وگو کرد اقلیت می‌تواند حرف خود را به کرسی بنشاند.
مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که افراد متخصص و کارشناسی که بر اساس مستندات علمی و کارشناسی سخن بگویند در کمسیون‌های مجلس کم هستند و اگر اقلیت با چنین ویژگی‌های در مجلس وجود داشته باشد اکثریت را می‌تواند با خود همراه کند.
اگر افرادی باشند که دانسته‌های صحیح و کارشناسی را در سیستم مطرح کنند و توان گفت‌وگو با دیگران را داشته باشند اقلیت هم توان اینکه کار خود را به سرانجام برساند خواهد داشت. البته این هم واقعیتی است که تعداد زیادی از افراد این چنینی از گزینش‌های مربوط به انتخابات گذر نکرده‌اند.
بعضی قوانین بسیار خوب که در مجالس مختلف تصویب شده به دلیل آنکه مجریان مهارت کافی برای اجرای آن نداشتند به جایی نرسیده است. یا در مورد چشم‌انداز که قرار بود بر اساس آن قدرت اول منطقه باشیم کدام یک از این مسئولین نقشه‌ی راهی طراحی کرد که بر اساس آن این اهداف محقق شود؟!
افرادی را در مسئولیت‌های مختلف قرار داده‌اند که اصلا توان درک این مسائل را ندارند. به همین خاطر است که ما نه تنها به اهداف چشم‌انداز نرسیدیم بلکه از آن چشم‌انداز دور و دورتر شدیم و افرادی هم در این میان دیگرانی را به نام «ضدیت با رهبری» از گردونه خارج می‌کنند.
در صورتی که اگر آنها واقعا تابع رهبری هستند چرا آن سیاست‌های را اجرایی نمی‌کنند؟! اگر سیاست‌های کارشناسی که مطرح شده اجرایی می‌شد این نارضایتی‌ها در جامعه‌ی ما به وجود نمی‌آمد. طبق چشم‌انداز قرار بود الهام‌بخش باشیم؛ با زدن و گرفتن و زندان مگر می‌شود الهام‌بخشی کرد؟! اینها الهام‌بخش نخواهند شد فراری‌بخش می‌شوند و باعث خواهند شد که افراد متخصصی از این مملکت بروند.
قوانین خوب به درستی اجرا نشده‌اند
بعضی منتقدین مشارکت در انتخابات که نسبت به ثبت نام صورت گرفته از سوی هر دوی شما انتقاد دارند می‌گویند که در دوره‌هایی که در مجلس حضور داشتید چه کردید که دوباره می‌خواهید به مجلس بروید؟ با حضور شما در مجلس قرار است چه اتفاقی بیفتد؟
در این چهار دوره‌ای که در مجلس بودم مباحث مربوط به بهداشت و درمان که بخش بزرگی از گرفتاری‌های مردم را هم شامل می‌شود را تلاش کردیم با تدوین قوانین کارشناسی‌شده کاهش دهیم. اینکه در قانون آمده همه باید بیمه شوند و در دولت روحانی انجام گرفت موضوعی است که در کمیسیون بهداشت مطرح شد و در مجالس مختلف تصویب شد.
اگر قوانین از سوی مجریان به درستی اجرایی شود بسیاری از دغدغه‌های مردم را همین قوانین موجود می‌تواند حل کند. مشکلی که الان وجود دارد این است که این قوانین خوب به درستی اجرا نشده‌اند.
یکی از مشکلاتی که در این مجلس داریم بحث نظارت بر عملکرد دولت است. یکی از انتقاداتی که همواره داشتم این است که ضرورتی ندارد که این همه قانون بنویسیم، آنچه حائز اهمیت است این است که بررسی و نظارت کنیم که دولت تا چه حد این قوانین را اجرا کرده است.
برچسب ها: مسعود پزشكیان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها