به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۰۶ ساعت ۱۷:۰۶
کد مطلب : ۴۵۷۷۳۸

موافقت کابینه اسرائیل با اعزام هیات به قطر

گروه بین‌الملل: کابینه جنگ اسرائیل موافقت کرد هیأتی از این کشور برای ادامه مذاکرات با هدف تضمین وقفه در نبرد و بازگرداندن گروگان‌های اسرائیلی به قطر سفر کند. 
مقرهای حوثی‌های یمن مورد حملات هوایی ارتش آمریکا و بریتانیا قرار گرفت
مقرهای حوثی‌های یمن مورد حملات هوایی ارتش آمریکا و بریتانیا قرار گرفت
کابینه جنگ اسرائیل موافقت کرد تا هیأتی از این کشور برای ادامه مذاکرات با هدف تضمین وقفه در نبرد و بازگرداندن گروگان‌های اسرائیلی به قطر سفر کند. مشاور امنیت ملی اسرائیل عصر شنبه (۲۴ فوریه / ۵ اسفند) در یک مصاحبه تلویزیونی اندکی پیش از نشست کابینه جنگ با اشاره به بازگشت هیأت اسرائیلی از نشست پاریس گفته بود، "احتمالا جا برای حرکت به سمت یک توافق وجود دارد." تزخی هانگبی اضافه کرده بود اعضای این هیأت خواستار ملاقات با کابینه شده‌اند تا سریعا به اعضای کابینه در مورد نتایج نشست پاریس گزارش دهند. رسانه‌های اسرائیلی ساعاتی بعد نوشتند که نشست کابینه با موافقت برای اعزام هیأتی به قطر به پایان رسیده است.
در روز ۷ اکتبر ۲۰۲۳ نیروهای گروه حماس با عبور از موانع مرزی از نوار غزه وارد خاک اسرائیل شدند. در این حمله بیش از ۱۲۰۰ نفر در اسرائیل که بخش عمده آنها غیرنظامی بودند جان باختند. حماس حدود ۲۴۰ نفر را نیز به گروگان گرفت و در باریکه غزه اسیر کرد. اسرائیل پس از حمله حماس اعلام وضعیت جنگی کرد و با حملات سنگین هوایی و زمینی دست به تعقیب و مجازات عاملان این جنایت زد. این کشور هدف عملیات خود را نابودی کامل ساختارهای نظامی حماس و به زیر کشیدن این گروه از قدرت سیاسی در باریکه غزه اعلام کرد. تاکنون حدود یک میلیون نفر از ساکنان شمال غزه به مناطق جنوبی گریخته‌اند. به گفته مقام‌های سازمان ملل متحد هزاران نفر در نوار غزه کشته شده‌اند. 
بازداشت شبه‌نظامیان حماس که مخفیانه در حال خروج از خان یونس بودند
ارتش اسرائیل اعلام کرد چندین شبه‌نظامی حماس که با مخفی کردن خود میان گروهی از غیرنظامیان قصد خروج از مناطق جنگی در خان یونس را داشتند، بازداشت شدند. به گفته ارتش این افراد در حالی که سعی داشتند همراه با مردم غیرنظامی فرار کنند توسط تیپ ۷ زرهی بازداشت شدند. نیروهایی اسرائیلی همچنین به چندین مخفیگاه حماس در خان یونس حمله کرده و مقادیری تسلیحات و تجهیزات نظامی متعلق به این گروه را ضبط کردند. به گفته مقامات ارتش عملیات گسترده در شهر غزه به ویژه در محله زیتون همچنان ادامه دارد. نیروهای دفاعی اسرائیل اعلام کرد یک ایستگاه پرتاب موشک در این منطقه را منهدم کردند.
تجمع هزاران معترض در تل‌آویو
هزاران اسرائیلی شامگاه شنبه (۲۴ فوریه) در اعتراض به عملکرد بنیامین نتیاهو، نخست‌‌وزیر این کشور در تل‌آویو به خیابان‌ها آمدند. در دو تجمع بزرگی که در این شهر برگزار شد، تصاویری از گروگان‌هایی که هنوز در اسارت حماس به سر می‌برند، به نمایش گذاشته و بر آزادی هر چه سریعتر آنها تأکید شد. تجمع‌کنندگان مقابل مقر اصلی ارتش خواستار برگزاری انتخابات جدید شدند. نیروهای پلیس برای مقابله با معترضان ماشین‌های آب‌پاش به کار برده و چندین تن را نیز بازداشت کردند. بنا بر گزارش‌ها این اعتراضات بزگترین‌ تجمع در تل‌آویو از زمان حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ بدین‌سو بوده است.
حمله مشترک آمریکا و نیروهای ائتلاف به ۱۸ موضع حوثی‌ها در یمن
نیروهای آمریکا و بریتانیا با حمایت شش کشور متحد در یک عملیات نظامی مشترک  ۱۸ موضع حوثی‌ها در هشت نقطه از یمن را هدف قرار دادند. وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، با انتشار بیانیه‌ای نوشت اهداف این حملات شامل انبارهای زیرزمینی تسلیحات حوثی‌ها، تأسیسات ذخیره موشک، پهپادها، سامانه‌های دفاع هوایی و تأسیسات راداری بوده است.
بنا بر اعلام  پنتاگون هدف از موج جدید حملات علیه حوثی‌ها که شامگاه شنبه (۲۴ فوریه) رخ داد، "مختل کردن و تضعیف توانایی" این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی برای حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و به خطر انداختن جان دریانوردان بوده است. این چهارمین حمله مشترک آمریکا و بریتانیا علیه مواضع حوثی‌ها در شش هفته اخیر بوده است.
در واکنش به حملات تازه به مواضع حوثی‌های یمن، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز یکشنبه ششم اسفند ضمن محکومیت آن، این حملات را «خودسرانه و ماجراجویانه، خارج از قواعد و اصول شناخته بین‌المللی و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یمن» دانست. به گزارش خبرگزاری ایسنا، او در یک «موضع‌گیری رسانه‌ای» نسبت به این حملات که ایسنا آن را «گسترده» توصیف کرده این‌گونه اظهار نظر کرد که «مطمئناً این گونه عملیات نظامی خودسرانه و تجاوزکارانه، به جز تشدید ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه، دستاوردی برای این کشورهای متجاوز نخواهد داشت.»
نیروهای نظامی آمریکا و بریتانیا در ۲۲ دی‌ماه در اولین دور حملات مشترک خود بیش از ۶۰ نقطه را در ۱۶ مکان مورد استفاده شبه‌نظامیان حوثی در یمن، هدف قرار داده‌اند. در همین زمینه، شبکه تلویزیونی المسیره، متعلق به حوثی‌ها، شنبه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی و بریتانیایی صنعا، پایتخت یمن، را مورد حمله قرار دادند. خالد الشایف، مدیر فرودگاه بین‌المللی صنعا، نیز تأیید کرد که پایتخت یمن مورد حمله هوایی قرار گرفته است. او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «پایتخت صنعا مورد حملات متعددی قرار گرفته است و هواپیماها در حال پرواز هستند.» شبکه تلویزیونی المسیره روز جمعه گزارش داد که نیروهای آمریکا و بریتانیا سه حمله هوایی به منطقه صلیف در استان حدیده یمن انجام دادند.
در همین حال، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، اعلام کرد که ناوشکن «یو اس اس میسون» یک موشک بالیستیک ضد کشتی حوثی‌ها را در خلیج عدن منهدم کرده است.
سنتکام می‌گوید ساعت پنج بعد از ظهر به وقت صنعا، ناوشکن «یو.اس.اس میسون» یک موشک بالستیک ضد کشتی که از مناطق تحت کنترل حوثی‌های تحت حمایت ایران در یمن به سمت خلیج عدن پرتاب شده بود٬ را ساقط کرد. طبق این بیانیه هدف این موشک به احتمال زیاد کشتی تورم ثور، یک تانکر نفتی شیمیایی متعلق به ایالات متحده، بود. سنتکام می‌گوید در این حمله هیچگونه آسیبی به ناوشکن میسون و نفتکش تورم ثور وارد نشد. خطرات کشتیرانی به دلیل حملات مکرر پهپادی و موشکی حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب افزایش یافته است. نیروهای آمریکایی و بریتانیایی با چندین حمله به تأسیسات حوثی‌ها به حملات آنان پاسخ داده‌اند، اما تاکنون نتوانسته‌اند این حملات را به طور کامل متوقف کنند.
"کشته شدن دو عضو حزب‌الله" در حمله منتسب به اسرا‌ئیل در سوریه
یک کامیون در پی حمله‌ای منتسب به اسرائیل در حومه شهر القصیر در سوریه در نزدیکی مرز با لبنان آتش گرفت.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن گزارش داد دو عضو حزب‌الله در این حمله کشته‌ شده‌اند. حزب‌الله ساعاتی پس از این حمله در بیانیه‌ای از کشته شدن دو شبه‌نظامی عضو این گروه خبر داده اما به اینکه این افراد چه زمان و در کجا کشته شده‌اند، اشاره‌ای نکرد. مقامات اسرائیلی تا کنون واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند. اسرائیل معمولا از تأیید اقدامات نظامی خود در سوریه خودداری می‌کند. شبکه خبری "آی‌۲۴‌نیوز" در گزارش خود گفته است احتمال می‌رود این کامیون به هنگام حمله در حال حمل سلاح بوده است. سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید این ۱۶ حمله اسرائیل به خاک سوریه در سال جاری میلادی بوده است. اسرائیل در گذشته بارها مناطقی در سوریه را که محل استقرار نیروها و مستشاران نظامی ایرانی بوده‌اند، هدف قرار داده است. 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها