به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۱۴:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۲۵ ساعت ۱۸:۵۶
کد مطلب : ۴۴۴۹۸۰
ارتش اسرائيل: ۳ اسیر کشته شده پرچم سفید در دست داشتند

مذاکره رئیس موساد و نخست‌وزیر قطر برای آزادی اسیران

مذاکره رئیس موساد و نخست‌وزیر قطر برای آزادی اسیران
گروه بین‌الملل: سایت خبری اسرائیلی «والا» از دیدار شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست‌وزیر قطر، و دیوید بارنیا، رئیس موساد، به منظور دستیابی به توافقی جدید برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی توسط گروه حماس خبر داد. نشریه «وال‌استریت ژورنال» پیشتر گزارش داده بود که این دیدار روز شنبه ۲۵ آذر، در نروژ انجام خواهد شد اما «والا» گزارش داد که این دیدار پیش از این تاریخ انجام شده است. این وب‌سایت به نقل از دو منبع افزود که این مذاکرات، آغاز فرایندی «طولانی، دشوار، و پیچیده» است. یکی از دو این منبع گفت که ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا، و عباس کامل، وزیر اطلاعات مصر، در جریان این دیدار قرار گرفته‌اند و از تلاش‌های جدید برای رسیدن به توافق پشتیبانی می‌کنند.
از سوی دیگر، یک سخنگوی خانواده‌های گروگان‌ها می‌گوید که پس از کشته شدن «تصادفی» سه گروگان توسط ارتش اسرائیل که دیروز اعلام شد، هیچ تماسی توسط اعضای کابینه جنگ با آنها برقرار نشده است.
به گزارش تایمز اسرائیل، هایم روبینشتاین، یکی از سخنگویان خانواده‌ها می‌گوید: «با وجود چنین فاجعه سنگینی، هیچ کس از کابینه جنگ با خانواده‌ها صحبت نکرده است، هیچ کس توضیح نداده است که چگونه می‌توان از فاجعه بعدی جلوگیری کرد.» او پرسیده: «چرا خانواده‌ها باید برای چیزی به‌این وضوح درخواست کنند؟»
ارتش اسرائيل اعلام کرده طبق تحقیقات اولیه، سه گروگان اسرائيلی که در شلیک اشتباهی خودی در نوار غزه کشته شدند پرچم سفید بالا برده بودند. یک مقام نظامی اسرائیل امروز شنبه با اعلام این خبر افزود، این حادثه در منطقه‌ای رخ داد که در آن درگیری شدیدی در جریان بود. به گفته او، شبه‌نظامیان حماس در این منطقه عملیاتی با پوشش غیرنظامی ظاهر می‌شوند و از تاکتیک فریب استفاده می‌کنند. این مقام نظامی اسرائیلی در ادامه افزود که شلیک به این افراد بر خلاف قوانین و مقررات اسرائیل بوده است. به گفته یکی از سخنگویان ارتش اسرائیل، یکی از سربازان سه گروگان را در حالتی دیده است که در فاصله ده‌ها متر دورتر ظاهر شد‌ه‌ بودند.
دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، دیروز جمعه ۲۴ آذر از کشته‌شدن اشتباهی سه گروگان اسرائیلی در شمال غزه از سوی سربازان خودی داد. به گفته او، سربازان ارتش اسرائیل به اشتباه این سه گروگان را به عنوان تهدید قلمداد و به سوی آنها شلیک کردند و آنها را کشتند.
سخنگوی ارتش اسرائیل این رویداد را «اسف‌بار و دردناک برای همه ما» توصیف کرد و افزود ارتش مسئولیت کامل آن را بر عهده می‌گیرد.
نشریه هیل در گزارشی خبر داد که ژنرال چارلز کیو براون، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در سفر خود به خاورمیانه به لوید آستین وزیر دفاع خواهد پیوست. این نخستین بار است که این بالاترین مقام ارتش پس از تصدی این سمت به خاورمیانه سفر می‌کند.
در همین حال، به گفته مقامات آمریکایی، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا به دلیل تداوم جنگ اسرائیل و حماس به ناو هواپیمابر یو ‌اس‌ اس ‌جرالد فورد و یک رزمناو دیگر دستور داده است تا چند هفته دیگر در شرق دریای مدیترانه باقی بمانند تا حضور آنها در نزدیکی اسرائیل حفظ شود.
ارتش اسرائیل می‌گوید، نیروهای یک تیپ زرهی و یک واحد کماندویی نیروی دریایی این کشور به دو مدرسه در محله ریمال شهر غزه، جایی که نیروهای حماس در آنجا محبوس شده بودند، یورش بردند.
ارتش اسرائیل می‌گوید که سربازان با چند نیروی مسلح حماس در این منطقه درگیر شدند و آنها را کشتند و عوامل داخل مدرسه تسلیم سربازان شدند. در همین حال، نیروهای یک تیپ دیگر نیروهای اسرائیلی به تعدادی از آپارتمان‌ها در شهر خان یونس در جنوب غزه حمله کردند که به گفته ارتش اسرائیل، حماس از آنها استفاده می‌کرد. ارتش اسرائیل می‌گوید که سربازان سلاح‌ها «بسیار» و همچنین تونل‌هایی که مورد استفاده عملیات‌ شبه‌نظامیان حماس بود را نیز در این حمله پیدا کردند. حملات و درگیری‌های بین نیروهای ارتش اسرائیل و شبه نظامیانی فلسطینی در روزهای اخیر در نقاط مختلف نوار غزه ادامه داشته است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها