به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۴ ساعت ۱۸:۳۷
کد مطلب : ۴۴۳۲۸۱
کشته شدن ۱۹ تن دیگر از کارکنان سازمان ملل در بمباران‌های غزه

تانک‌های اسرائیلی وارد شهر خان‌یونس شدند

تانک‌های اسرائیلی وارد شهر خان‌یونس شدند
گروه بین‌الملل: منابع فلسطینی گزارش دادند که تانک‌های ارتش اسرائیل ظهر روز سه‌شنبه ۱۴ آذر وارد بخش‌هایی از خان یونس شده و از جمله در شهرک بنی‌سهیلا در حومه شرقی خان یونس موضع گرفتند.
این گزارش از پیشروی شمار دیگری از نیروهای زمینی ارتش اسرائیل به سوی منطقه موسوم به «حمد سیتی» خبر می‌دهد. «حمد سیتی» مجتمعی از ساختمان‌های تازه ساخت است که با بودجه قطر در خان یونس برپا شده و ظاهراً شماری از سران و وابستگان گروه حماس نیز ساکن آن بودند. رییس فرماندهی جنوب ارتش اسرائیل اعلام کرد با گسترش حملات زمینی در نوار غزه، نیروهای نظامی ما به مرکز خان‌یونس، بزرگ‌ترین شهر در جنوب غزه، رسیده‌اند. او با ادعای کشف سلاح از مراکز غیرنظامی افزود ارتش قصد دارد به حملات برای افزایش دستاوردهای خود ادامه دهد.
کشته شدن ۱۹ تن دیگر از کارکنان سازمان ملل در بمباران‌های غزه
«انروا»، آژانس امدادرسانی سازمان ملل متحد ویژه فلسطینیان، روز سه‌شنبه ۱۴ آذر اعلام کرد که ۱۹ تن دیگر از کارکنان خود را در بمباران‌های اسرائیلی در باریکه غزه از دست داده است. هنوز جزئیات بیشتری در مورد رویدادهای منجر به افزایش تلفات کارکنان این آژانس اعلام نشده است. با احتساب این آمار، شمار کارکنان «انروا» که از روز نخست حمله گروه حماس به اسرائیل و آغاز جنگ آن کشور علیه حماس کشته شدند، به ۱۳۰ تن افزایش یافت. کارکنان و امدادگران «انروا» همگی افراد محلی فلسطینی هستند که کمک‌های سازمان ملل را به ساکنین غیرنظامی ارائه می‌کنند. حدود یک میلیون نفر از بیش از دو میلیون تن جمعیت غزه در نتیجه جنگ جاری، در ۹۹ مدرسه و سایر تأسیسات زیر نظر «انروا» در بخش جنوبی غزه پناه گرفته‌اند. فیلیپ لازارینی، کمیسر ارشد «انروا»، گزارش‌های مربوط به احتمال گشایش یک اردوگاه جدید در منطقه الرفح در مرز غزه با مصر را رد کرد. او گفت دیگر «هیچ مکان امنی» در باریکه غزه باقی نمانده است.
فرانسه دارایی‌های یحیی سنوار را مسدود می‌کند
فرانسه روز سه‌شنبه اعلام کرد که دارایی‌های یحیی سنوار از رهبران گروه حماس را به عنوان بخشی از موج جدید تحریم‌ها علیه این گروه مسدود می‌کند. آمریکا و اتحادیه اروپا حماس را یک سازمان تروریستی می‌دانند، و تحریم‌هایی را علیه این گروه با رهبران آن وضع کرده‌اند.
چند هفته پیش نیز بریتانیا، رهبران ارشد گروه حماس و حامیان مالی این گروه را تحریم کرده که بازتاب مجموعه‌ای از اقدامات مشابه از سوی ایالات متحده است. در حکمی که در روزنامه رسمی فرانسه منتشر شده، وجوه مالی و منابع اقتصادی، یحیی سنوار، از پنج دسامبر به مدت شش ماه مسدود می‌شود. با این همه از میزان دارایی‌های این رهبر ارشد حماس در فرانسه اطلاعی در دست نیست.
طرح اسراییل برای پمپاژ آب دریای مدیترانه به تونل‌های غزه
به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال، اسرائیل سیستم بزرگی از پمپ‌ها را مونتاژ کرده تا آب دریای مدیترانه را به درون تونل‌های گروه حماس بریزند و نیرو‌های باقیمانده و تاسیسات داخل آنها را از بین ببرند. این منبع خبری به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد که ارتش اسرائیل در اواسط نوامبر حداقل پنج پمپ ایجاد کرد. این پمپ‌ها ‌می‌توانند در ساعت هزاران متر مکعب آب دریای مدیترانه را جابجا کنند و ظرف چند هفته تونل‌ها را زیر آب ببرند.
مخالفت سندرز با کمک غیرمشروط آمریکا به ارتش اسرائیل
برنی سندرز، یکی از سناتورهای جناح موسوم به «مترقی» در حزب دموکرات آمریکا، روز دوشنبه ۱۳ آذر با اختصاص مبلغ ۱۰.۱ میلیارد دلار کمک آمریکا به ارتش اسرائیل بدون آن‌که مشروط باشد، مخالفت کرد. به نوشته سایت آمریکایی دِهیل، سناتور سندرز گفت «کاری که دولت بنیامین نتانیاهو انجام می‌دهد، غیراخلاقی و ناقض قوانین بین‌المللی است و ایالات متحده نباید شریک این گام‌ها شود».
برنی سندرز، یک سیاستمدار کهنه‌کار مخالف دولت‌های اسرائیل، افزود که او از اختصاص کمک آمریکا به سامانه‌های دفاعی برای حفظ جان غیرنظامیان اسرائیلی در برابر حملات موشکی و راکتی حمایت می‌کند اما دادن بیش از ۱۰ میلیارد دلار کمک نظامی «بدون قید و شرط که به دولت نتانیاهو اجازه می‌دهد رویکرد نظامی تهاجمی کنونی را دنبال کند، کاملا غیرمسئولانه است».
به نوشته دهیل، دموکرات‌های سنا به روی پیشنهادی کار می‌کنند تا شرایطی را برای ارائه کمک نظامی آمریکایی به اسرائیل در جریان جنگ جاری این کشور و گروه حماس، قائل شوند و این پیشنهاد باعث اختلافات میان دموکرات‌های سنا شده است. جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در آغاز حمله حماس به مردم اسرائیل که به اعلان جنگ اسرائیل علیه آن در غزه منجر شد، بر حمایت فراجناحی خود از اسرائیل تأکید گذاشتند. آمریکا حماس را از پاییز ۲۱ سال پیش ذیل گروه‌های تروریستی قرار داده است. دولت بایدن، پس از سفر ابراز همدردی او به اسرائیل در آغاز جنگ، ارائه کمک به مبلغ بیش از ۱۴ میلیارد دلار را برای اسرائیل در وضعیت فعلی ضروری دانست. بیش از ۱۰ میلیارد دلار از این مبلغ قرار است برای پر کردن دوباره راکت‌های سامانه دفاعی گنبد آهنین و فلاخن داوید و همچنین تکمیل ذخایر نظامی ارتش اسرائیل به کار رود که در جنگ کاهش یافته است. ارتش اسرائیل روز ۱۴ آذر تأیید کرد که از آغاز ورود زمینی نیروهایش به غزه از بیش از ۱۰۰ هزار گلوله توپ استفاده کرده است.
تنها چهار بیمارستان در غزه با حداقل خدمات درمانی فعال هستند
منابع بیمارستانی غزه که در تسلط گروه حماس هستند، روز سه‌شنبه ۱۴ آذر خبر دادند که در حمله ارتش اسرائیل به خان یونس در جنوب باریکه غزه، ده‌ها فلسطینی، از جمله زنان و کودکان کشته و شماری از آن‌ها جان دادند. تصاویر گرفته شده از بیمارستان ناصر در خان یونس نشان می‌دهد که در کنار آمبولانس‌های مملو از زخمی، مردم نیز خود مجروحان بسیاری را با خودروهای شخصی به بیمارستان منتقل می‌کنند.
وزارت بهداشت زیر کنترل حماس همچنین خبر داد که در این روز تلفاتی در شمال غزه نیز از غیرنظامیان به بار آمده است. این نهاد اعلام کرد که در حال حاضر چهار بیمارستان در غزه فعال مانده‌اند که تنها می‌توانند حداقل خدمات درمانی را ارائه کنند. دوشنبه‌ شب فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن یک مرد زخمی همراه با محافظ از یک خودروی شخصی در برابر بخش مراقبت‌های اضطراری بیمارستان ناصر پیاده شد و در همان زمان، مأمورین حماس ده‌ها تن از مردمی را که در برابر بیمارستان تجمع کرده‌اند، ظاهراً برای جلوگیری از گرفتن فیلم و عکس، با ضربات باتون کتک می‌زدند. مرد مجروح برای جلوگیری از شناسایی خود کیسه‌ای از پلاستیک بر سرش کشیده بود. به گزارش شبکه اسرائیلی کان، ممکن است فرد زخمی یکی از مقامات حماس یا از شخصیت‌های اقتصادی مهم در غزه بود. حماس درباره فرد یادشده و دلیل کتک زدن مردم در برابر این بیمارستان توضیح بیشتری نداد. وزارت بهداشت حکومت حماس از آغاز جنگ نگفته است که چه شمار از کشته‌ها در بمباران‌های اسرائیلی، اعضای گروه حماس بوده‌اند. بیانیه‌های این وزارت شمار زنان و کودکان را در میان تعداد کلی تلفات اعلام می‌کند. با این حال، این داده‌ها نیز راستی‌آزمایی نشده است.
ادعای سخنگوی ارتش اسرائیل: حماس از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند
ارتش اسرائیل می‌گوید اعضای حماس خود را در میان غیرنظامیان جا زده و مردم غزه را به «تحمل عواقب جنایات خود» وادار می‌کنند.
دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل شامگاه دوشنبه ۱۳ آذر گفت جنگ اسرائیل «علیه حماس است، نه مردم غزه». او افزود: ارتش در حال انجام «اقدامات گسترده‌ای برای کاهش آسیب به غیرنظامیانی است که حماس از آن‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند».
به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، اسرائیل زیر فشار دولت‌های متحد خود برای کاهش تعداد تلفات در غزه، اکنون از فناوری پیشرفته برای طرح تخلیه غیرنظامیان استفاده می‌کند. حمله زمینی ارتش اسرائیل به گروه حماس اکنون بر بخش جنوبی غزه متمرکز است که ارزیابی شده در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از جمعیت بیش از دو میلیون نفری غزه را در خود جای داده است. به نوشته روزنامه اسرائیلی هاآرتص، عملیات گسترده ارتش در شهر خان یونس و اطراف آن نشان می‌دهد که اسرائیل بر هدف قرار دادن یحیی سنوار، رهبر داخلی و پنهان شده حماس، متمرکز شده است.
نشست کنست در مورد وضعیت و شرایط گروگان‌های اسرائیلی حماس
مقامات وزارت بهداشت اسرائیل روز سه‌شنبه ۱۴ آذر در یک نشست «کنست»، پارلمان اسرائیل، گفتند که گروه حماس به آن دسته از اسرائیلی‌ها و خارجی‌هایی که هفته گذشته در معامله با اسرائیل از اسارت غزه آزاد کرد، به زور قرص‌های آرام‌بخش خورانده بود تا هنگام آزادی و تحویل آن‌ها به نیروهای صلیب سرخ، آرام بوده و چهره‌ای شاد از خود نشان دهند.
به نوشته روزنامه هاآرتص، بستگان شماری از اسرائیلی‌هایی که هنوز در اسارت حماس هستند، در این نشست حضور داشتند. یاردِن گُونِن، خواهر بزرگ رومی گونن، نوه ربوده شده دبورا لشم، یک مادربزرگ ایرانی‌زاده، نیز در این جلسه حضور یافته بود.
شیر سیگال، که مادرش خانم آویوا هفته گذشته از اسارت آزاد شد و پدرش هنوز در دست حماس است، در نشست کمیته «کنست» گفت مادرش شاهد رویدادهای هولناکی بوده است؛ آن‌ها را با زنجیر بسته بودند، شکنجه کردند، امکانات درمانی نداشتند، بسیاری از غذا محروم بودند و حتی به آن‌ها آب نمی‌دادند. سیگال به نمایندگان «کنست» گفت به فاصله سه ساعت از اینجا (اورشلیم) گروگان‎‌های اسرائیلی در شرایطی شبیه هولوکاست قرار داده شده‌اند. به نوشته هاآرتص، برداشت اولیه از برخی اظهارات آزادشدگان این احساس را داده بود که شرایط نگاهداری آن‌ها تا حدی بد نبوده اما اکنون با دریافت جزئیات و شواهد بیشتر، معلوم شد که ربوده‌شدگان در دست حماس در شرایط وخیمی قرار دارند و از جمله دخترانی نیز که آزاد شدند، به شدت تهدید شده‌اند که نگویند در اسارت چه بر سر آن‌ها رفته است.
بورس اسرائیل گزارش‌ها درباره اطلاع برخی سرمایه‌داران از حمله حماس را رد کرد
بورس اسرائیل روز سه‌شنبه گزارشی در این زمینه که برخی سرمایه‌داران این کشور، پیش از وقوع حمله روز ۱۵ مهر گروه حماس، از این حمله «اطلاع» داشته‌اند و از آن «سود» برده‌اند را «نادرست» خواند و انتشار آن را «غیرمسئولانه» اعلام کرد.
تحقیقات انجام شده توسط رابرت جکسون و جاشوا میتس، دو استاد حقوق آمریکایی نشان می‌دهد از چند روز قبل از حمله حماس به مردم اسرائیل، معامله‌گرانی در بازار بورس آمریکا به ناگهان معاملاتی انجام دادند که همگی بر کاهش قریب‌الوقوع ارزش سهام اسرائیلی در روزهای آتی تأکید داشت. آنها نوشته‌اند بانک لیومی، بزرگ‌ترین بانک اسرائیل، ۴.۴۳ سهم خود را از ۲۳ شهریور تا ۱۳ مهر فروخت و به این ترتیب ۳.۲ میلیارد شِکِل (۸۵۹ میلیون دلار) سود کرد اما بازار بورس تل آویو می‌گوید این دو محقق دچار «خطای محاسباتی» شده‌اند، چون فهرست سهام به «آگوروت» (معادل صد شِکِل) بوده که شبیه واحدهای خرد پنس و سِنت نوشته می‌شود و بنابراین سود ناشی از این فروش سریع تنها «۳۲ میلیون شِکِل» می‌شود. یک مقام بورس تل آویو به خبرگزاری رویترز گفته است بررسی سود ناشی از پیش‌فروش کوتاه‌مدت بانک لیومی در هفته منتهی به روز ۳۰ شهریور افزایش ۴.۵ میلیون فروش سهم را نشان می‌دهد و سپس ثابت شده است.
محاکمه نتانیاهو دوباره از سر گرفته شد
با وجود درگیر بودن بنیامین نتانیاهو در جنگ با گروه حماس، محاکمه این دولتمرد ۷۴ ساله در دادگاه اسرائیل به ظن اقداماتی که ممکن است فساد باشد، از روز ۱۳ آذر سرگرفته شده است. به گزارش رسانه‌های اسرائیل، تیم وکلای مدافع نتانیاهو با این استدلال که اکثر اعضای این تیم از دو ماه پیش در خدمت ذخیره ارتش هستند و در جبهه جنگ حضور دارند، از دادگاه خواست تا ادامه رسیدگی به اتهامات نخست‌وزیر برای مدتی به تعویق بیفتد. قضات هنوز به این درخواست پاسخ نداده‌اند. نتانیاهو از سال‌ها پیش که این اتهامات مطرح شد، خود را «بی‌گناه» نامیده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها