به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۰۴:۴۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۰۳ ساعت ۱۹:۳۴
کد مطلب : ۴۶۱۸۶۷

خطر قریب‌الوقوع بروز قحطی در غزه

خطر قریب‌الوقوع بروز قحطی در غزه
گروه بین الملل: بانک جهانی هشدار داد که بیش از یک میلیون نفر از ساکنان نوار غزه با کمبود فاجعه‌بار مواد غذایی روبه‌رو هستند و ادامه این وضعیت می‌تواند به «قحطی قریب‌الوقوع» منجر شود.
این نهاد ، در گزارشی افزود که پیشگیری از مرگ و میر گسترده به دلیل گرسنگی که ممکن است در دو ماه آینده اتفاق بیفتد مستلزم انجام اقدامات عاجل است.
این هشدار بانک جهانی در روزی منتشر شد که دبیرکل سازمان ملل از اسرائیل خواست امکان فوری و نامشروط انتقال کمک‌های اساسی به نوار غزه را فراهم کند.
آنتونیو گوترش قبل از دیدار با رئیس کمیسیون اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت: «از دولت اسرائیل می‌خواهم امکان انتقال و توزیع کامل و نامشروط کمک‌های بشردوستانه در سراسر نوار غزه را فراهم کند.»بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت نوار غزه گفت که حدود ۱.۱ میلیون نفر از جمعیت ۲.۳ میلیونی این باریکه با خطر سوء تغذیه حاد و مرگ روبه‌رو هستند که بالاترین درجه ریسک است.
حدود ۸۵۴ هزار نفر دیگر در درجه بعدی خطر قحطی هستند که عبارت «مردم در وضعیت اضطراری» در مورد آن به کار برده می‌شود و برای نجات جان آن‌ها باید اقدامات سریعی انجام شود. بقیه ۱۲ درصد جمعیت در دسته‌بندی سوم هستند که با عبارت «مردم بحران‌زده» تشریح می‌شود.
در گزارش بانک جهانی هیچ یک از ساکنان نوار غزه در درجات چهارم و پنجم طبقه‌بندی یعنی «مردم تحت فشار» و «مردم با عدم امنیت غذایی» قرار ندارند.
در بخشی از گزارش بانک جهانی آمده است: «بررسی وضعیت خانواده‌ها روند هشداردهنده‌ای را نشان می‌دهد. تقریبا تمامی خانواده‌ها یک یا دو وعده غذا در روز را حذف کرده و درصد قابل توجهی از کودکان زیر سن دو سال از سوء تغذیه رنج می برند.»این نهاد پیش‌بینی می‌کند که قحطی ممکن است هر زمانی از امروز تا اواخر ماه مه، دو ماه دیگر، روی دهد و عوامل گوناگون از جمله تداوم درگیری نظامی، نابودی زیرساخت‌ها و محدودیت‌های اعمال‌شده در انتقال کمک و خدمات اساسی وضعیت را وخیم‌تر کرده است.
آنتونیو گوترش با برشمردن تعداد مردمی که با قحطی فاجعه‌بار روبه‌رویند گفت: «رهبران قبل از آن که دیر شود باید اقدام کنند.»
دبیرکل سازمان ملل بار دیگر از گروه افراطی حماس که در آمریکا و اروپا گروهی تروریستی قلمداد می‌شود خواست همه گروگان‌های اسرائیلی را آزاد کند.
پزشکان بدون مرز که دو روز پیش اجازه پیدا کرد در شهر رفح یک مرکز درمانی موقت دایر کند  اعلام کرد که موارد زیادی از ابتلا به اسهال را به دلیل کمبود و وضعیت نامناسب توالت و بهداشت عمومی و موارد زیادی از عفونت‌های تنفسی در میان کودکان را به دلیل خوابیدن در چادر در هوای سرد مشاهده کرده است.

 
برچسب ها: نوار غزه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها