به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۹:۵۷
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۲ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۵۴۵۰۱
آرمان در یک نگاه

چرا خشونت اینقدر در داعش زیاد است؟

گروه سیاسی: روزنامه آرمان روز شنبه تیترهای نامه خاتمی به رهبر انقلاب و استقبال سران از روحانی را بازتاب داد.
چرا خشونت اینقدر در داعش زیاد است؟
این روزنامه عنوان نامه خاتمی به رهبر انقلاب را به تیتر یک اختصاص داد و نوشت: رییس جمهور اسبق کشورمان که این روزها در زادگاه خود یعنی اردکان به سر می‌برد نیز نگران احوال مقام معظم رهبری شدند و برای سلامتی ایشان دعا کردند. سیدمحمد خاتمی پنجشنبه در دیدار جمعی از فعالین سیاسی- اجتماعی استان یزد گفت: امیدوارم به حق محمد و آل محمد هر چه زودتر سلامتی و تندرستی قرین وجود رهبری شود. او در این دیدار همچنین خبر از ارسال نامه مجمع روحانیون مبارز داد و گفت نامه‌ای از سوی مجمع روحانیون مبارز و با امضای اینجانب برای رهبری ارسال شده که در آن از موفقیت عمل جراحی ایشان اظهار خوشحالی و آرزوی تندرستی هر چه زودتر برای ایشان شده است.

روزنامه آرمان موضوع استقبال سران از روحانی را انعکاس داد و نوشت: نخستین روز از چهاردهمین اجلاس شانگهای روز گذشته با حضور روسای جمهور کشورهای عضو در دوشنبه (پایتخت تاجیکستان) آغاز شد. ساعت11 به وقت دوشنبه بود که سران شرکت کننده اعم از عضو، ناظر، میهمانان افتخاری، دبیرکل و مدیر اجرایی برای گرفته شدن عکس مشترک در کنار هم قرار گرفتند. در این عکس یادگاری روسای جمهور ایران، روسیه، قزاقستان، قزقیزستان، تاجیکستان،ازبکستان، مغولستان، پاکستان، افغانستان و هند حضور داشتند. استقبال سران کشورهای عضو شانگهای از دکتر حسن روحانی زمانی که برای گرفتن عکس به بالای سن رفته بودند از نکات قابل توجهی بود که تاثیرگذاری کشورمان در مناسبات منطقه‌ای را نشان می‌دهد.

انصار بدون مجوز بیاید، ناجا برخورد می کند تیتر دیگر این روزنامه است. عزم انصار حزب ا... جدی است؛ گروهی که بعد از 8 سال دوباره شوق فعال شدن به سرش زده است. تا حالا وزارت کشور چند باری نسبت به اقدامات این گروه اطلاع رسانی کرده است، اما انصار حزب ا... معتقد است که برای فعالیت خود نیازی به مجوز ندارند. روز سه شنبه دبیرکل این گروه از آغاز عملیات گسترده برای منکوب کردن مفسدین سخن گفته و اکنون سخنگوی وزارت کشور در واکنش به این موضع گیری می‌گوید: وزارت کشور جلوی هیچ گروهی که بخواهد کار بدون مجوز انجام دهد عقب نمی‌نشیند.

روزنامه  آرمان عنوان استقرار جنگنده های آمریکایی در عراق را برجسته کرد و نوشت: از اوت سال جاری میلادی تاکنون جنگنده‌های آمریکا بیش از 150 حمله علیه مواضع داعش در عراق انجام داده‌اند که بیشتر آنها در اطراف سد استراتژیک موصل در غرب اربیل بوده است.مسوولان آمریکایی اعلام کردند که این کشور برای اولین بار هواپیماهای نظامی خود را وارد پایگاهی در عراق خواهد کرد تا در حملات علیه داعش مشارکت کنند.

این روزنامه در مصاحبه با میرمحمود موسوی سفیر اسبق ایران در هند و پاکستان با انتخاب عنوان داعش ریشه در جهل وبی عدالتی دارد، نوشت: موسوی در پاسخ به سوال چرا خشونت عریان اینقدر در داعش زیاد است. ما در طالبان هم داشتیم اما به این شکل نه. گفت: پرداختن به این موضوع کمی زود است. باید مجموعه های کسانی که در داعش هستند مورد توجه جامعه شناختی، و هم روان شناختی قرار بگیرند آنچه که از رفتار اینها مشاهده می‌شود حالت طبیعی ندارد. گاهی اوقات بعضی‌ها به مسایل نگرش ایدئولوژیک نسبت می‌دهند. من قبول دارم نگرش اینها ایدئولوژیک هست اما تمام مساله این نیست. بسیاری ازاینها باید حتماً مشکلات روانی و روحی داشته باشند .وگرنه به سادگی نمی‌شود تصور کرد کسی بیاید سر بریده‌ای را به دست فرزندش بدهد. یا کسی ازچچن بیاید آنجا و افتخار کند که چند صد نفر را به تنهایی سر بریدم. یا یک انگلیسی پاکستانی الاصل در مصاحبه به راحتی و با خنده بگوید من سر بریدم. این باطبیعت انسان و انسانیت سازگار نیست. اینها آدم‌های سالمی از لحاظ روحی و روانی نیستند.