به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۲:۲۸
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۸ ساعت ۰۸:۳۷
کد مطلب : ۶۱۰۱۲
هشدار نتانیاهو در باره جنگ بیت‌المقدس

حمله‌خونين به كنيسه؛ 4خاخام كشته شدند

گروه بين‌الملل: نخست وزیر اسرائیل پس از حمله مرگبار به یک کنیسه در بیت المقدس قول داده است در"نبرد برای اورشلیم" پیروز شود اما از اسرائیلی ها خواست در واکنش به این خونریزی ها از اقدامات خودسرانه پرهیز کنند.
حمله‌خونين به كنيسه؛ 4خاخام كشته شدند
به گزارش بي بي سي، دو مهاجم فلسطینی با ساطور و سلاح دستی به یک کنیسه در بیت‌المقدس غربی حمله کردند و چهار خاخام را به قتل رساندند. در این حمله هشت نفر هم زخمی شدند. سه نفر از کشته شدگان شهروندی آمریکا و اسرائیل را داشتند و یکی از آنها بریتانیایی-اسرائیلی بود.

هر دو مهاجم به ضرب گلوله پلیس کشته شده اند. نخست‌وزیر اسرائیل گفت که کشورش پاسخی شدید به این حمله نشان خواهد داد. نتانیاهو قول داد که "حساب ها را با تک تک تروریست ها صاف کند" و گفت که "کسانی که می خواهند ریشه ما را در کشور ما و پایتخت ما بکنند... موفق نخواهند شد." بیت المقدس شاهد شش هفته ناآرامی بوده که از جمله خاطر تنش بر سر یک مکان مقدس است. حمله سه شنبه مرگبارترین حمله در شش سال اخیر در بیت المقدس بود. در زمان حمله حدود ۲۶ نمازگزار در کنیسه بودند.

نتانیاهو دستور تخریب خانه های مهاجمان را داده است و گفته: "ما سرگرم نبردی بر سر پایتخت ابدی ما اورشلیم هستیم." او گفت این حمله ای "وحشتناک در وقت نیایش" بود و آنچه را"فریاد شادی" نوار غزه خواند محکوم کرد. غزه تحت کنترل حماس است و پیشتر گزارش شد در نقاطی از غزه، شیرینی پخش شده است. او از مردم اسرائیل خواست "یکصدا دور هم جمع شوند" اما گفت که "هیچ کس نباید اقدامات خودسرانه انجام دهد، حتی اگر روح ها آزرده و خون هایی ریخته می شود."

گردان‌ ابو علی مصطفی، شاخه نظامی سازمان چپگرای "جبهه مردمی برای آزادی فلسطین" مسئولیت این حمله را پذیرفته است. مهاجمان پسرعمو و اهل بیت المقدس شرقی بوده اند.

نتانیاهو گفت که حماس و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی مسئول تحریک خشونت‌ها هستند. خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید که نخست‌وزیر اسرائیل دستور خراب کردن خانه دو فلسطینی را که در حمله امروز دست داشتند، صادر کرده است. در همین حال سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل خواهان خویشتن‌داری دولت اسرائیل شده است.

دولت اسرائیل گفته است که محدودیت‌های حمل سلاح برای شهروندان این کشور در هنگام دفاع از خود را کاهش خواهد داد. این اقدام دولت اسرائیل در باره افرادی خواهد بود که مجوز حمل سلاح در اختیار دارند. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت که "حمله به نمازگزاران یهودی در مکان دعا و قتل غیرنظامیان از سوی هر کسی سر بزند محکوم است." ما آقای نتانیاهو گفت که این محکومیت کافی نیست.

جنبش حماس و گروه جهاد اسلامی که اسرائیل آنها را به عنوان گروهی تروریستی معرفی کرده، از حمله به کنیسه در غرب بیت‌المقدس ستایش کرده‌اند. محمود عباس در بیانیه خود گفته است که زمان آن فرا رسیده که به اشغال پایان داده شود. او خواهان پایان دادن به آنچه "تحریکات" اسرائیل در اماکن مقدس خواند، شد. حماس نیز گفته است که این حمله، انتقام مرگ یوسف حسن الرامونی، راننده فلسطینی اتوبوس بود که اخیرا جسد حلق آویز شده او در بیت‌المقدس پیدا شد. خانواده او احتمال خودکشی را رد کرده‌اند و همکارانش هم می‌گویند که او به قتل رسیده است.

اما نخست وزیر اسرائیل محمود عباس و حماس را متهم کرد که گناه مرگ راننده فلسطینی را که به گفته او خودکشی کرده به گردن یهودیان انداخته اند. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هم این حمله را محکوم کرده‌اند. دولت ترکیه نیز این حمله را محکوم کرده است. روسیه از رهبران اسرائیل و فلسطینی خواسته تا تندروها را کنترل کنند.

مروان برغوثی از نمایندگان مجلس قانون‌گذاری فلسطین گفته است که اسرائیل مسبب این خونریزی‌هاست. برغوثی گفته است که دولت اسرائیل با اقدامات خود موجب تحریک فلسطینیان شده است. او افزود که بیش از دو هزار فلسطینی امسال توسط ارتش اسرائیل و شهرک‌نشینان یهودی کشته شده‌اند. مهاجمان در حملات اخیر خود از خودرو، تبر و چاقو استفاده کرده‌اند که نشان می‌دهد آنها به دلیل تدابیر امنیتی دولت اسرائیل، بمب در اختیار ندارند.

گزارش‌ها از بیت‌المقدس غربی همچنين حاکی از آن است که سه اسرائیلی با چاقو یک کارگر فلسطینی را زخمی کرده‌اند. به دنبال افزایش تنش‌ها در بیت‌المقدس طی هفته‌های اخیر، نیروهای اسرائیلی در این شهر به حال آماده‌باش در آمده‌اند. در جریان این تنش‌ها، شماری از فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها کشته شده‌اند. این تنش‌ها عمدتا بر سر حق عبادت در اماکن مقدس شهر و افزایش ساخت شهرک‌های یهودی در اراضی اشغالی فلسطینی بوده است. بخش شرقی بیت المقدس در جریان جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ به اشغال اسرائیل در آمد. دولت اسرائيل در سال ۱۹۸۱ بيت‌المقدس شرقی را ضمیمه خاک خود کرد، اما جامعه جهانی این امر را به رسمیت نشناخته است.