به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۰۳:۱۰
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۰ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : ۶۳۱۱۹

وزیر فلسطینی پس از درگیری با نیروهای صهيونيست در کرانه باختری درگذشت

گروه بين الملل: زیاد ابوعین، از وزرای کابینه‌ی تازه فلسطین در تظاهراتی علیه شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه‌ی باختری رود اردن كشته شد.
وزیر فلسطینی پس از درگیری با نیروهای صهيونيست در کرانه باختری درگذشت
بر اساس گزارش‌ها زیاد أبو عین، پس از این درگیری در حالی که قفسه سینه‌اش را گرفته بود به زمین می‌افتد. ابوعین رئیس نهادی در دولت خودگردان بود که به شهرک سازی‎های اسرائیل رسیدگی می‌کرد. در همین حال منابع پزشکی فلسطینی گفته‌اند که ابو عین در معرض گاز اشک‌آور قرار گرفته بود و مرگ او ناشی از مشکلات مربوط به این حادثه است. او پیش از این ۶ سال در اسرائیل زندانی بود.

ابوعین ۵۵ساله که مثل برخی دیگر از وزرای کابینه‌ی تازه تاسیس هنوز سمت اجرایی مشخصی نداشت، در تظاهراتی در کرانه‌ی غربی شرکت کرده بود. شاهدان عینی به خبرگزاری "رویترز" گفتند که این مقام مسئول در درگیری میان نیروهای اسرائیلی با فلسطینی‌های معترض وارد شد، یکی از نیروهای اسرائیلی از گردن او را بلند کرد و دست‌هایش را پشت سر نگه داشت. دقایقی بعد ابوعین با رنگ پریده در حالی که به سختی نفس می‌کشید، روی زمین افتاد و در راه انتقال به بیمارستان جان سپرد.

زیاد ابوعین پیش از این در سال ۱۹۷۹ به اتهام قتل دو سرباز اسرائیلی به دست نیروهای اسرائیل بازداشت شد. او در سال ۱۹۸۵ در یکی از برنامه‌های تبادل زندانیان میان اسرائیل و فلسطین آزاد شد. او سال‌ها برعلیه شهرک‌سازی‌های غیرقانونی اسرائیل در کرانه‌ی غربی رود اردن فعالیت می‌کرد. در تظاهرات روز چهارشنبه که منجر به مرگ او شد، بیش از صد تن از فعالان فلسطینی و خارجی که برعلیه شهرک‌سازی تلاش می‌کنند، در نزدیکی دیوار تجمع کرده بودند.

ابوعین دقایقی قبل از مرگ با خبرنگاران تلویزیون‌های حاضر در محل گفت‌وگو کرد. او در حالی که نفس‌نفس می‌زد، به خبرنگاران گفت: «این اقدامات اسرائیل تروریسم در قالب اشغال است. ارتش اسرائیل یک نیروی نظامی تروریستی است که علیه مردم فلسطین شب و روز اقدامات تروریستی انجام می‌دهد. ما آمده‌ایم تا در این منطقه درخت بکاریم. از لحظه‌ای که به محل رسیدیم آن‌ها کتک زدن و خشونت را شروع کردند. خودتان شاهدید که هیچ‌کس از طرف ما سنگی نیز به آن‌ها پرتاب نکرد.»

اعلام سه روز عزای عمومی

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به قتل این مقام دولتی، حرکت ارتش اسرائیل را "نماد بربریت" توصیف و تاکید کرد: «چنین اقدامات وحشیانه‌ای را نه می‌بخشیم و نه می‌پذیریم.» محمود عباس سه روز عزای ملی اعلام کرد و گفت که "گام‌های لازم" برای تحقیق بیشتر درباره‌ی این قتل را انجام خواهد داد. ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد که مشغول بررسی این واقعه است. سخنگوی عرب زبان بنیامین نتانیاهو، نیز گفت که تحقیقات درباره‌ی اتفاق‌هایی که منجر به مرگ این وزیر فلسطین شد، در حال انجام است.