به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۶۳۴۴۶
آرمان در یک نگاه

خاورمیانه در تب و تاب افراطی‌گری می‌سوزد

گروه سیاسی: روزنامه آرمان در شماره روز دوشنبه عنوان های تعامل دور اما نزدیک ایران و آمریکا،بازگشت به سیاست آیت ا... هاشمی و اعراب شیر نفت را هرز کردند را در صفحه نخست بازتاب داد.
خاورمیانه در تب و تاب افراطی‌گری می‌سوزد
این روزنامه با بررسی موضوع تعامل دور اما نزدیک ایران و آمریکا نوشت: دیوار بلند بی اعتمادی میان ایران و غرب آجر به آجر و خشت به خشت از اوایل دهه 30 هجری شمسی بنا نهاده شده و به نظر می‌رسد این روزها زمینه برای رخنه در این دیوار ممکن و میسر تر از ادوار پیشین است. منافع مشترک، دشمن مشترک و نیز پرونده ای که حل و فصل آن یک ضرورت گریز ناپذیر برای برون رفت از بحران آسیب زا به منافع و مطامع دو طرف است، مولفه هایی است که این روزها بیش و پیش از گذشته امکان نوعی تعامل البته بدور از تبادل دو طرفه ای که در عرف دیپلماتیک به عادی سازی روابط از آن یاد می‌شود، فراهم کرده است.

خاورمیانه در تب و تاب افراطی گری می سوزد و غرب به خوبی دریافته سیاست چند دهه ای مهار ایران که آخرین نمود آن بسط و تعمیق حیطه نفوذ سلفی‌های تندرو بوده است، پاسخگو نیست و این استراتژی به نقطه مطلوبی رهنمون نخواهد شد، از طرف دیگر خاورمیانه بزرگی که در آن قدرت ایران و شرکای منطقه‌ای و مذهبی اش لحاظ نشده باشد نیز رویایی خام و دست نیافتنی است. غرب می داند که ایران با همه تعارضات ایدئولوژیک و سوابق کشاکش و مخاصمه میان دو طرف، لقمه‌ای نیست که به راحتی برای آنها قابل هضم باشد یا به زعم شرکای منطقه‌ای بیدی نیست که از باد آنها بترسد، در این میانه دو راه بیشتر پیش روی غرب قرار ندارد؛ یا باید این وضعیت مجادله ای و مخاصمه‌ای را کش داده و بر طبل آن بکوبد که جز اتلاف وقت و انرژی و وضعیتی در هاله ابهام نمی‌توان چشم اندازی برای آن تعیین کرد یا باید به نوعی تعامل با برقراری حالت موازنه منفی با ایران دست یافت که در آن دو طرف تا مدتی نامعلوم در وضعیت نه جنگ و نه صلح خواهند بود اما به تشریک مساعی پیرامون نقاط ثقل مشترک و منافع متقابل خواهند پرداخت. بدیهی است در این میانه حذف طرف مقابل از گردونه معادلات یا برقراری روابط تمام عیار به دلایل مختلف ممکن و میسر نیست و دو طرف همان دو گزینه پیش گفته را در برابر خود دارند.

روزنامه آرمان با انعکاس عنوان بازگشت به سیاست آیت ا... هاشمی نوشت: دیروز نشریه المحرر اردن در تحلیلی پیرامون آینده خاورمیانه نوشت؛ جمهوری اسلامی همانطور که در سال های دور با تمهیدات هاشمی توانست آتش جنگ ایران و عراق را خاموش و زمینه رونق و مصالحه روابط ایران و کشورهای عربی و در راس آنها عربستان را فراهم کند، این بار هم شاید برای خاموش کردن آتش بزرگ ترین جنگ فرقه‌ای در خاورمیانه، دوباره راه بازگشت به سیاست آیت ا... هاشمی را در پیش بگیرد. پایگاه اطلاع رسانی آیت ا... هاشمی گزیده‌ای از این تحلیل المحرر را منتشر کرده که در آن، آمده است: امروز جغرافیای عرب باید متمرکز بر سیاست خارجی ایران باشد. سیاست عربی ایران با انتخابات 24 خرداد در ایران و انتخاب رئیس جمهوری معتدل روزبه روز درحال تغییر است و روحانی منتخب ملّت ایران رویکرد تجدیدنظر را درباره روابط 8 سال گذشته ایران و کشورهای عربی، به خصوص عربستان اتخاذ کرد. امّا سوال اینجاست که چرا تاکنون بعد از حدود یک سال از روی کارآمدن دولت روحانی، همچنان گره های 8 سال گذشته در روابط دو کشور بزرگ خاورمیانه باز نشده است؟

این روزنامه با بازتاب موضوع اعراب شیر نفت را هرز کردند، نوشت: کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه کویت و عربستان سعودی با افزایش عرضه و ارائه تخفیف های ویژه و درست حسابی به مشتریان، شیب سقوط آزاد طلای سیاه را تندتر از روزهای گذشته کرده‌اند. بر این اساس پس از کاهش قیمت رسمی فروش نفت توسط آرامکوی عربستان سعودی و شرکت سومو شرکت بازاریابی فروش نفت عراق، شرکت ملی نفت کویت هم قیمت هر بشکه نفت خود را نزدیک به چهار دلار کاهش داد. به گزارش کویت، قیمت فروش رسمی محموله‌های نفت خام ماه ژانویه 2015 را با بالاترین تخفیف از 6 سال گذشته تا کنون تعیین کرده به طوری که قیمت فعلی میانگین شاخص قیمت نفت دوبی- عمان خواهد بود.همزمان با راه اندازی دور جدید جنگ کاهش قیمت نفت توسط کشورهای عضو اوپک و ناکامی دیپلماسی انرژی وزارت نفت ایران و سایر کشورهای حامی قیمت‌های بالای نفت در اوپک، عربستان سعودی هم عرضه طلای سیاه خود به بازار جهانی را افزایش داده است.

روزنامه آرمان به عنوان حکم انفصال دائم سعید مرتضوی از قضاوت پرداخت و نوشت: حکم دیوان عالی کشور درباره سعید مرتضوی یکی از قضات متهم در پرونده بازداشتگاه کهریزک مبنی بر انفصال دائم از خدمات قضایی و 5سال انفصال از خدمات دولتی، برای اجرا، به واحد اجرای احکام ارسال شد. ایرنا نوشت؛ سرپرست دادگاه های کیفری استان تهران از ارسال پرونده قضات متهم در حادثه بازداشتگاه کهریزک به اجرای احکام خبر داد. محسن افتخاری در پاسخ به این سوال که آیا شعبه هم عرض برای آن بخش از پرونده که دیوان عالی کشور ایراد گرفته، تعیین شده است یا نه، افزود: هنوز شعبه هم عرض تعیین نشده، اما اصل حکم که تائید شده، برای اجرا به اجرای احکام ارسال شده است.

رنگ کردن گوجه با سم چینی! تیتر دیگر این روزنامه است. بهره گیری از ماده‌ای شیمیایی هورمونی وارداتی از چین برای خوش رنگ کردن گوجه فرنگی، باعث نگرانی های مردم در مصرف این محصول کشاورزی شده است و این درحالی است که وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی و سازمان استاندارد هنوز واکنشی در این زمینه از خود نشان نداده‌اند. رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در این زمینه گفت: هم اکنون در انتظار جوابیه معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم تا مصرف گاز اتیلن برای تولید گوجه فرنگی تائید شود. محمدعلی باغستانی درباره مصرف گاز اتیلن و اینکه این گاز برای تولید گوجه فرنگی مضر است یا خیر، افزود: گاز اتیلن (اتفون) با نام تجاری (Finish)که از کشور چین وارد می‌شود، نوعی ماده شیمیایی هورمونی است که از آن برای عمل آوری برخی محصولات از جمله گوجه فرنگی استفاده می‌شود.